Eesti vineermööbrit valmistav Radis müüb enda tooteid Amazoni veebikaubamajas ning koostöö alguses pidid nad sõlmima Amazoni hankija lepingu, mis oli 75 lehekülge pikk ning igal leheküljel oli kirjas võimalikud trahvid, kui nad millegi vastu eksivad.
Eestis vineermööblit valmistava ettevõte Radis poole pöördus 2013. aasta lõpus ülemaailmne veebikaubamaja Amazon, kes oli ilmselt nende tooteid märganud UK veebipoes Wayfair. „Seega üks kontakt on viinud teiseni,“ ütles Radise tegevjuht Mauri Abner. Ta lisas, et esimene saadetis läks teele pool aastat pärast Amazoni ühendust võtmist.
Abneri sõnul võttis Amazon esialgu oma valikusse kõikide toodete igast toonivalikust ühe eksemplari, kuid nüüdseks on juurde tellitud neid tooteid, mida on rohkem ostetud. Radisel on hetkel Amazonis müügil paarkümmend erinevat toodet, kogus on suurem aga vaid paaril tootel.
Leping Amazoniga on 75 lehekülge pikk
„Soovisime koostööd Amazoniga alustada, kuna erilisi riske polnud. Ainuke risk on see, et kui tooted ei müü, siis on neil õigus need teatud ulatuses tagasi saata,“ rääkis Abner. Ta täiendas, et Amazon teeb tavaliselt hulgitellimuse, nemad saadavad tooted nende vahelattu ja x päeva pärast kantakse raha Radise arvele, hoolimata sellest, kas kaup on reaalselt ka müüdud.
Amazoni hankija juhend ehk leping on 75 lehekülge pikk, igal lehel on kirjas võimalikud trahvid, kui hankija eksib millegi vastu eksib – näiteks on kaup valesti pakitud, alus liiga kõrge vms. „Selline manuaal oli päris sisutihe lugemine, kus ühtegi väikest lõiku ei võinud tähelepanuta jätta, aga seni oleme kõik saadetised puhtalt läbinud,“ ütles Radise tegevjuht.
Abneri sõnul lisandub toodete hinnale kindel %, mille ulatuses Amazon reklaamib nende tooteid, kuid selle on Radis müügihinna sisse arvestanud. „Meie ise oma toodete esiletõstmiseks midagi ei tee, aga Amazonil tundub seal taga olevat suur müügitarkvara kindla loogikaga.“
Radis määrab ise hinnad, millega nad oma tooteid Amazonile müüvad, sellele lisab veebikaubamaja oma marginaali ja postikulud, „Seega oma marginaale saame ise kujundada, Amazon mingit sisseostuhinda ei dikteeri.“
Tunniajase täpsusega tuleb märkida kauba kohalejõudmine Amazoni vahelattu
Radis saadab tooted alusega Amazoni vahelattu, mida on igas riigis mitu. Abneri sõnul saab tänu sellele Amazon klientide tellimused täita lausa järgmisel päeval. „Amazoni juures võluski see, et tooted lähevad suuremate kogustega sihtriigi vahelattu ehk saatekulu ühiku kohta on väike.“ Ta lisab, et kui klient teeb Amazonist tellimuse, siis saab veebikauplus toote kohe kohaliku kulleriga välja saata.
Abner rääkis ka seda, et hankijate kogu tellimisprotsess on viidud e-keskkonda, kus saab tellimuse aktsepteerida, kuid seal tuleb ka näiteks tunniajase täpsusega broneerida Eestist sihtriiki jõudva kaubaaluse vastuvõtmine. „See on vajalik selleks, et Amazoni vahelaos mitte kaubaautode järjekorda tekitada. Tänu headele Eesti transpordifirmadele on meil õnnestunud väga täpselt prognoosida kauba kohalejõudmist.“
„Amazoni esindajad ei ole Eestis meiega kohtumas veel käinud, kuid plaan on silmast-silma kohtuda jaanuaris Kölni mööblimessil, kus Radis oma uuemate toodetega ka esindatud on,“ rääkis Abner.
Amazon, kui hea argument uute partnerite leidmiseks
Seda, kui palju uusi kontakte on Radis saanud tänu koostööle Amazoniga, ei osanud Abner konkreetselt välja tuua. „Uute edasimüüjate leidmisel on Amazoni mainimine hea argument, mis lisab tootjale tõsiseltvõetavust ning võimaldab kergemini leida partnereid, kellele on mööblimüük põhitegevus.“
Amazoni enda jaoks on mööbel seni olnud väga väikese läbimüügi osakaaluga, sest neil on põhirõhk siiski digitaalsetel või väikesemõõdulistel erinevatel toodetel.
Kui mõni teine Eesti ettevõte sooviks Amazonis enda tooteid müüa, siis soovitab Abner, et toode peab olema hea ehk millegi poolest eristuma. „Kui toode on Amazoni profiil jaoks sobiv, siis tasub eri riikide Amazoni esindajatega lihtsalt ühendust võtta.“