Pakiautomaati eelistab täna juba üle kolmandiku Eesti tarbijatest. Kullerteenus jääb pakiautomaatidele napilt alla, kuid see vahe suureneb tasapisi, sest meie nö nutipõlvkonna tarbimisharjumused mõjutavad jaekaubandust aina enam. E-kaubanduse teemalise artiklite seeria teises artiklis räägib e-kauplusest tellitud pakkide kohaleveost ja võimalustest SmartPOSTi tegevjuht Risto Eelmaa.
- Itella SmartPOST OÜ tegevjuht Risto Eelmaa SmartPOSTi sorteerimisterminalis Foto: Eiko Kink
Kui vaadata laiemat pilti, siis on Eesti pakiautomaatide kasutusaktiivsuse poolest maailmas esirinnas. Kõige aktiivsemad kasutajad jäävad Eestis vanusegruppi 15-34 eluaastat. „Tulevikku vaadates on põhjust uskuda, et pakiautomaatide kasutamine muutub veelgi aktiivsemaks, sest praegune nö nutipõlvkond hakkab oma tarbimisharjumustega jaekaubandust aina tuntavamalt mõjutama. Peagi saab täisealiseks põlvkond, kes ei vaja enam ostude tegemisel teenindajat ning füüsilist kontakti kaubaga. Just seda, mis seni on saanud takistuseks, miks e-poest tellimisele veel tavapoode eelistatakse,“ sõnab Itella SmartPOST OÜ tegevjuht Risto Eelmaa, lisades, et uuringu järgi eelistab juba täna vaid viiendik inimestest paki kättesaamiskohana postkontorit.
Pakiautomaatide populaarsuse põhjuseks on nende sobiv asukoht kaubanduskeskustes, kus on aastaringselt mugav ja turvaline toimetada. Inimesed saavad oma pakid saadetud või vastu võetud igapäevaste toimetuste kõrvalt ega pea selleks eraldi postkontorisse minema või kulleriga sobivat aega kokku leppima.
Pakiautomaadi teenus toetab e-kaubanduse arengut
Pakiautomaadi teenus ja e-kaubandus on teinud viimastel aastatel läbi tormilise arengu. Eelmaa sõnul võib seda vaadata kui klassikalist nõudlus-pakkumine suhet ehk mida rohkem on Eestis e-poode, seda enam on põhjust teha lisapingutusi, et pakke Eesti piires kiiremini liigutada. Teisalt – mida kvaliteetsemat teenust pakutakse, seda rohkem näevad ettevõtlikud eestlased võimalusi ka e-kaubandusse sisenemiseks, oma poe avamiseks ja globaalsetele e-kaubandushiidudele vastu astumiseks.
„Pakiautomaatide ja logistikateenuse edasiarendamisel on peamine eesmärk olemasoleva kvaliteedi juures klientidele pakisaatmise ja vastuvõtmise veelgi kiiremaks ning lihtsamaks tegemine. Ainult nii õnnestub toetada oma tegevusega e-kaubanduse arengut ning seeläbi ka kohalikku majandust laiemalt,“ sõnab Eelmaa.
- Sellest aastast pakub Itella SmartPOST lisaks kvaliteetsele pakiautomaaditeenusele e-kaupmeestele ka kullerteenust. Foto: SmartPost
Täna on Eestis ligi 2200 e-kaupmeest, kes pakuvad klientidele Itella SmartPOSTi pakiautomaadi või SmartKULLER kullerteenust. Ärikliendid, kes eelistavad üks kord kuus arveldamist, iseteeninduskeskkonna kasutamist ning teisi lisateenuseid ja hüvesid, sõlmivad selleks lepingu. Tegemist on lihtsa protseduuriga, kus tuleb SmartPOSTi kodulehel end ärikliendina registreerida ning tutvuda lepingutingimustega. Umbes kolmandik SmartPOSTi pakimahust liigub aga eraisikute või ettevõtete vahendusel pakiautomaatides otseselt lepingut sõlmimata. Sel juhul tasub klient paki saatekulu pakki teele pannes automaadi juures.
„Kui teenuse kõrge kvaliteet, lühike tarneaeg ja turvalisus on meie jaoks ühtviisi tähtsad kõikide klientidega toimetamisel, siis lepingu sõlmimise kasuks hakkavad rääkima pigem teised tegurid. Näiteks on reeglina kliendi jaoks mugavam üks kord kuus arveldamine ning alates teatud mahtudest võib lisanduda ka parem hind,“ kõneleb Eelmaa. „Pakume lepingulistele klientidele ka personaalset kliendihaldurit ja lähenemist kliendi vajadustest lähtuva teenuse ning erinevate lisateenuste osutamiseks. Saame klientidele pakkuda kaupade komplekteerimise või ka tagastuste käsitlemist.“
E-kaupmeestele pakutakse eelmise aasta lõpust ka SmartEXPRESS sama päeva teenust, mis võimaldab kaupmeestel tagada ka kiirete impulssostude rahuldamist. Teenusega liitunud kaupmehed saavad oma klientidele lubada, et kuni keskpäevani esitatud tellimused toimetatakse nendeni veel samal päeval üle Eesti.
Lisaks korraldavad paljud ettevõtted tarbijamänge, mille lõppedes tuleb auhinnad komplekteerida, pakendada ja võimalikult kiiresti ning mugavalt inimesteni toimetada. SmartPOSTi pakiautomaadid on auhindade kohaletoimetamiseks hea võimalus ning lepingulised kliendid saavad kasutada ka vastavat kompleksteenust, mis vabastab neid kõigist pakisaadetistega seotud muredest.
Kasvav trend – XS pisipakkide ja maksikirjade saatmine
Pakimahud on pidevas kasvus ning turg tervikuna kasvab ca 15% aastas. Itella SmartPOST on kasvanud kuuel tegevusaastal turust veelgi kiiremini, võtnud järjekindlalt ka konkurentidelt turuosa ja võitnud juurde uusi lojaalseid kliente. „Oleme täna pakimahtu ja turuosa arvestades Eestis suuruselt teine tegija. See positsioon meile sobib, sest ei lase „rihma lõdvaks lasta“, vaid annab pidevalt uut energiat ja initsiatiivi edasi areneda,“ sõnab ettevõtte tegevjuht.
Alates tänavu juulist on kõikidel Itella SmartPOSTi pakiautomaatidel kasutamiseks ka XS suuruses kapid, tänu millele saavad kliendid senisest soodsamalt saata ja vastu võtta pisipakke ning maksikirju. „Ka see muudatus oli tingitud trendiga kaasas käimisest, sest üha suurem osa kõikidest saadetavatest pakkidest on pisipakid. Kui veel juulis oli analüüsi järgi XS mõõdus pakke kogu meie pakimahust 27%, siis nüüdseks on see kasvanud juba 35%-ni,“ lisab Eelmaa.
- Kõigil SmartPOST pakiautomaatidel on nüüdsest ka XS mõõdus kapid, mis mõeldud pisipakkidele ja maksikirjadele ja mille saatekulu on veelgi soodsam. Foto: SmartPost
Olukorras, kus rahvusvaheline konkurents üha enam ka Eesti tarbijaid köidab ning kohalikke e-kaupmehi sellega negatiivselt mõjutab, peab Risto Eelmaa kõige olulisemaks lisaväärtusteenuseks SmartEXPRESS sama päeva teenust. Kohalikud e-kaupmehed ei suuda võidelda globaalsete ettevõtete sortimendi või hindadega, küll aga emakeelse teeninduse, lihtsa tagastuse ja muidugi kiire tarnega. SmartEXPRESS on konkurentsieelis nii välismaiste kaupmeeste ees kui ka ettevõtetele kohalikus konkurentsis.
Seeria järgmises artiklis tuleb juttu laopindadest. Püsige lainel.
Seotud lood
LHV Panga ja EveryPay poolt pakutav uus interneti-kaardimakse lahendus on juba mitme e-kaupmehe poolt kasutusel ning pakub tarbijale senisest paremat ostukogemust. E-kaubanduse teemalise artiklite sarja neljandas loos tulebki juttu makselahendustest.
Digiturunduse spetsialistid Fred Koppel ja Taavi Raidma Google Partner-agentuurist Convertal annavad e-kaubanduse teemalise artiklitesarja viimases loos konkreetseid soovitusi, kuidas alustada veebipoe turundamisega ning mida selle käigus silmas pidada.
Account Studio kogemuste kohaselt tõstab suurema osa e-poodide raamatupidamisalane võimetus raamatupidajate juuksed püsti. E-kaubanduse teemalise artiklite sarja viiendas loos tuleb juttu e-kaupluse ühildumisest laotarkvara ja raamatupidamistarkvaraga.
Tänapäevane tarbija eeldab, et ta saab osta kaupu internetist. Kaupmeestele on internetimüügi võimalus muutunud vajaduseks. E-poe loomine võib esmapilgul tunduda lihtne arvestades saadaolevaid lahendusi ja teenusepakkujad, kuid lähemal süvenemisel on tegemist keeruka maailmaga. E-kaubanduse teemalise artiklite seeria esimeses kirjatükis räägib platvormide valikust ja arendamisest e-poodide lahendusi väljatöötava Veebipoed.ee juht Riho Maisa.
Ärijuhtimissüsteemid (ERP, ettevõtte ressursside planeerimine) on viimastel aastatel oluliselt muutunud. Muutuste peamine suund on see, et ettevõtete individuaalselt kohandatud süsteemid asendatakse üha enam pilvepõhiste ERP-lahendustega.