Coffee People ostab kohvikasvatajatelt otse kohviubasid ning röstib neid siinsamas Tallinna külje all Peetris.
- Coffee People'i turundusjuht Ettie Mikita, juhatuse liige Heili Politanova ja tegevjuht Annar Alas Foto: Maarit Eerme
Ettevõtte eesmärk on muuta kohvi päritolu selgemaks ning näidata otse ja ausalt, millises farmis on kohv kasvatatud.
Coffee People’i tegevjuht Annar Alas avastas kohvimaailma täies võlus pärast baristaks ehk kohvibaarmeniks õppimist. “Sain pidada kohvikohtuniku ametit ja maitsta maailma parimat kohvi. Mõtlesin, miks seda kohvi Eestis ei pakuta,” rääkis Alas.
Kohvielamus mõjutab tema meelest paljude inimeste igapäevaelu, aga eriti mõjutab kohv talunikke, kes peavad seda anonüümselt ja odavalt börsile müüma. “Paljud farmerid on valmis meiega koostööd tegema, sest nad saavad rohkem raha,” ütles Alas.
Ettevõtte juhatuse liige Heili Politanov ütles, et kohvimaailm on ääretult põnev ja tal tekkis soov teada saada üha rohkem ja rohkem. “Kes on need inimesed, kelle kaudu kohv liigub, kuidas see kohvitassi saab?” rääkis ta. Neil tekkis Annariga paralleelselt teadmised ja tahtmine pakkuda Eesti inimestele neid maailma parimaid kohvisorte. „Nii see unistus kasvas ning lõpuks sai see ka reaalsuselt,“ ütles Politanov.
Kahe jalaga kohvimaailmas
Alasel ja Politanoval on kaks ettevõtet. Üks tegeleb kohvikutega Gourmet Coffee ja teine, Coffee People, toob maale kvaliteetkohvi. Aasta lõpuks ootavad nad kahe ettevõtte peale kokku 2 miljoni euro suurust netokäivet.
“Kohvikud toovad väga head käivet ning aasta lõpuks on meil ka kolmas müügipunkt avatud,” ütles Alas. 2017. aastal ootavad nad 1,5 miljoni eurost käivet Gourmet Coffee poolt ning Coffee People’ilt 1,3 miljoni eurost käivet.
Ettevõtte turundusjuht Ettie Mikita ütles, et eestlane on uute toodetega alguses ettevaatlik, aga kui millegi erilisema omaks võtab, siis saab temast toote fänn. “See on hetk, kui kliendist saab edasimüüja,” ütles Mikita.
Gurmaanist kohvisõber Ivar
Coffee People’i turundusjuht Ettie Mikita rääkis, milline on nende kujuteldav klient. Ta on mees nimega Ivar, kes tunneb end 35–45aastasena. Ta on sportlik ja aktiivse eluviisiga teadlik tarbija. Ta tarbib ehk vähem tooteid kui keskmine inimene, aga seeeest mõtleb hoolega läbi, mida tarbib. Ta naudib kultuuri. Ta on haritud, hetke nautija ja tal on aega elada.
Alase sõnul on kliendid nende tooted väga hästi vastu võtnud. Ühe positiivse vastuvõtu märgiks on ka see, et pärast pakendi uuendust on kohvikutes nende kohvipakid kohvimasinate juurde välja pandud, mida ennem ei olnud. Alasele on teada juhtumeid, kus väikestes maakohtades koguvad inimesed kokku tellimusi, et siis üheskoos Coffee People’i kohvi osta. “Inimesed ei hoia selle pealt naljalt kokku,” ütles ta.
Politanov rääkis, et nende Kadrioru kohvik on parim indikaator, kus saab inimeste käest otse tagasisidet küsida ning inimesed seda ka hea meelega annavad.
„Coffee People’i nimetus tuli sellest, kes nad ise on – avatud, sotsiaalsed, kõigiga suhtlevad ning see nimi ühendab enda alla kõik kohvi armastavad inimesed,“ selgitas Politanova ettevõtte nime sünniloo tagamaid.
Võtsid poeriiulile koha sisse
Cofffee People’i turuosa on 0,5% ja esialgu on soov liikuda 1% poole. Peamine suund on kontorid. “Sellised tööandjad, kes hoolivad oma töötajatest. Püüame tõmmata nende firmade tähelepanu ja luua nendega kontakti,” rääkis Alas. Coffee People’i tooteid kasutavad kontoris näiteks PwC ja LHV Pank.
Alas tunnistab, et algselt ei olnud nende tootele nõudlust. “Tunneme, et oleme selles vallas teerajajad, sest olime Eestis esimesed, kes sellisel tasemel kohvi röstima hakkasid,” rääkis Alas. Seega oli Coffee People’il esimese asjana tarvis end inimestele tutvustada. “Kui jõudsime jaekaubandusse, tuli seletada, mis toode see on.” Esimesena võttis tooted müüki Tallinna Kaubamaja. “Nende silm läks meie toodetest särama ning nad olid vaimustuses,” ütles Alas.
Praegu esindab Coffee People’i tooteid hulgikaupmees Dunker. Koostööpartneri otsimine oli Alase sõnul paratamatu. Alguses ise asju ajades üllatas neid palju. Nad said näiteks teada seda, et kui kaupa juurde ei tellita, siis see ei tähenda, et kaup ei müü, vaid kauplus eeldab, et ettevõtte inimene läheb ise kohale ning teeb tellimuse. Tooteid ei pruugita laost kaupluse riiulitele panna ning nad ei pruugi ka riiulis asetseda seal, kus sai kokku lepitud.
“Kuna kauplusi on üle Eesti, ei olnud meil mõtet võtta tööle inimesi, kes kauplustes käivad tooteid sättimas ning tellimas. Siis oli fakt ja paratamatus, et oli tarvis lüüa käed nendega, kellel oli suur valik tooteid ja kelle inimesed käivad kauplustes nagunii,” selgitas Alas. “Meil on tarvis fookus hoida sisu ja toote peal. See annab meile võimaluse areneda selles, mida meilt oodatakse,” ütles Alas.
Dunkeri kasuks rääkis see, et neil on väga hea sisse müügi võimekus, kuna nad teavad väga hästi, millal toimuvad jaekauplustes sortimendikoosolekud. „Meile meeldib, kui koostöö on kahepoolne,“ rääkis Alas ning täpsustas, et nende kohvikutes on suur valik Dunkeri veine ning nende kontor on olnud aastaid nende klient.
Alase sõnul on nüüd nende toodete kõrval riiulitesse tekkinud mitmed väiketootjate kohvid, mistõttu ta julgebki öelda, et nad olid teerajajad – teistel on nüüd lihtsam jaeketti müüki saada.
Milline kohv maitseb?
Kõige populaarsem on Coffee People’i valikust Colombiast pärit kohv. Täpsemalt öeldes Colombia keskmise täidluse ja keskmise happesusega kohv.
Soomlased ostavad kõige enam Etioopiast pärit kohvi.
Lõuna ja ida pool eelistavad inimesed rohkem täidlasemaid maitseid, nt Brasiilia kohv.
Kohvipakkidega Skandinaavias
Coffee People’i tooted on müügis ka Taanis, kuhu müüakse iga kuu järjest rohkem, kuigi eraldi inimest neil ekspordiga tegelemas ei ole. “Heas vastuvõtus mängis kindlasti rolli toote pakend, mis teiste toodete vahel silma paistab. Esimesena ostetakse välimuse pärast. Kui sisu maitseb, teeb klient kordusostu,” ütles Alas. Järgmine eesmärk on saada tooted müüki mõnda sealsesse jaeketti.
Eestist välja läheb umbes 18% Coffee People’i toodangust ning peamiseks turuks on hetkel Skandinaavia. “Vähesel määral toimub müük Soome ja Lätti, kuid seda võiks suurendada. Mingeid näidiseid oleme müünud ka Poola,” rääkis Alas. Väga palju nad ise välispartnereid otsinud pole, rohkem on nendega ise ühendust võetud.
Üks eksootilisem projekt on käsil Jaapaniga, lisaks on mõni hea kontakt Dubais, selgitas Alas.
Seotud lood
Espressomasinate müügi turuliidri JURA jaoks on 2016 olnud Eesti turul rekordaasta – müüdud on 4043 täisautomaatset espressomasinat, mis on 850 rohkem kui eelneval aastal.
Ostlemise ja ostukogemuse tulevik pakub palju põnevust, jagab kodumaise tarkvaraarendusettevõtte Datanor tegevjuht Indrek Ott ja kirjeldab, milleks valmis olla.