Eestis välja mõeldud energiavesi on jõudnud üheksa kuuga üheksale turule. Ettevõtte asutajatel on suured ambitsioonid oma tootega kaugele jõuda. Lähiajal on kavas minna Austraalia ja Lõuna-Aafrika turule.
- Kofeiiniga vett tootva Belief Wateri juhatuse liikmed Raido Kereme (mikrofoniga) ja Gert-Kristjan Rungi ütlevad, et kui alguses ei tahtnud keegi väikese idufirmaga koostööd teha, siis nüüd on teisiti. Foto: Andres Teiss
Belief Water OÜ juhatuse liikmed Raido Kereme ja Gert-Kristjan Rungi lasid eelmise suve lõpus turule Euroopa esimese energiavee. Statistika oli neile näidanud, et kümne aasta jooksul on kasvanud kõige enam energiajookide ja funktsionaalse vee müük ning nii tekkis mõte hakata tootma energiavett.
Belief Water OÜ
Eksporditurud: Soome, Läti, Leedu, Suurbritannia, Poola, Austraalia, Prantsusmaa, Taani, Holland.
Käive 50 000 eurot kuus.
Ekspordist tuleb käibest 30%.
Müüdud on pool miljonit pudelit. Aasta eesmärk on müüa minimaalselt 1 miljon pudelit
Tiimis koos GKR Trade’iga kaheksa inimest, Belief Wateriga juhitakse kahekesi ning abistab üks turundusassistent
Hiljuti otsis ettevõte ühisrahastusplatvormi Fundwise kaudu rahastust. Gert-Kristjan Rungi sõnul neil otseselt lisakapitali vaja ei olnud, kuid kuna tahetakse teha rahvuslikku brändi Eesti joogitööstuses, siis oleks tore, kui kampa tuleksid kontaktide ja teadmistega teised ettevõtted ja investorid. Näiteks leidsid nad nii kontakti ühe võimaliku koostööpartneriga Valgevenes.
Kokku kaasati 153 investorit, kes panustasid 123 923 eurot. “Eriti tore on see, et kõik need inimesed on ka meie toote püsitarbijad ja aitavad sõna levitada oma tutvusringkonnas,” märkis Raido Kereme.
Belief Water hoiab kõiki osanikke oma tegemistega kursis ja kaasab neid ka otsustesse. Investoritele saadetakse regulaarseid uudiskirju. “Teeme maksimumi, et kõik oleksid rahul info liikumise ja tulemustega,” ütles Kereme.
Eesti brändina soovivad nad panustada kohalikku kultuuriellu ja seetõttu otsustasid suurtoetajana kampa lüüa XII noorte laulu- ja tantsupeoga “Mina jään” koos Premia ja Põltsamaa Felixiga. “Meil on eksklusiivsed õigused seal väljas olla. Lisaks tuleme välja ka teemakohase pudeliga,” rääkis Rungi.
Magusamaks teeb ainult head
Valitsusliidu plaan kehtestada nn magusamaks mõjutab Belief Water äri hästi. “Suhkrumaks on Beliefile väga hea uudis, sest see muudab meie toote hinna teistega võrdsemale tasemele,” ütles Kereme. Rungi lisas, et kui sellest maksust tingituna kasvab toodete hinnavahe märgatavalt, hakkavad inimesed magustatud tooteid vähem tarbima ja seejärel hakkavad tootjad ka suhkru sisaldust vähendama “See maks on üks võimalus, kuidas saame sisse söödavate kalorite hulka vähendada,” rääkis Kereme.
Rungi sõnul võiksid tootjad ka panustada rahva tervisesse nagu nemad seda teevad. „Meie toodetes ei ole suhkrut ning sünteetilisi aineid. Näeme, et Euroopa inimesed on igati altid mitte magustatuid jooke tarbima,“ ütles ta.
Keremele tundub, et suurtootjad kardavad, et toode ei müü, kui suhkrut sees ei ole. „Inimesed peaksid jooma vett, mitte suhkrut.“ Ta rääkis ka seda, et inimestel on arusaam tervislikust joogist seinas seina. „Teatakse, et vesi on kasulik, aga osad inimesed peavad kasulikuks ka siiski rohke suhkru ja värvainetega jooke.“
Kuigi Belief Water on Eesti ettevõte, siis vett toodetakse Taanis. Rungi sõnul tahtsid nad Eestis alustada, kuid ei leidnud siin sobilikku tootjat. “Me ei ole praegu kindlad, kas toome tootmise tulevikus Eestisse täielikult üle või toodame nii Taanis kui ka Eestis,” ütles ta ja lisas, et neil on kindel huvi Eesti tootjatega koostööd teha.
Belief ei alustanud tootmistegevust Eestis, sest kohalikud tootjad ei olnud valmis võtma Eesti start-up’i endale partneriks. Eestis välja mõeldud energiavesi on jõudnud üheksa kuuga üheksale turule. Ettevõtte asutajatel on suured ambitsioonid oma tootega kaugele jõuda. Lähiajal on kavas minna Austraalia ja Lõuna-Aafrika turule. Taani tootjal olid minimaalsed nõutud tootmiskogused mõistlikud ja seetõttu oli ka nendega hea koostööd alustada. “Teine põhjus, mis Taanis tootmise kasuks rääkis, oli logistika. Holland ja Prantsusmaa asuvad lähedal, samuti Hamburgi sadam, mis muutis logistikakulud ekspordi mõttes suhteliselt väikeseks,” ütles Rungi.
Rungi meelest võiks Eesti tootjatel nüüd olla suurem huvi nendega koostööd teha, arvestades kasvanud tootmismahtu. Kereme lisas, et nad võivad juba sirge seljaga uksest sisse astuda ning öelda, et meil on sellised mahud ning me suudame ka neid mahtusid pikalt ette planeerida.
TASUB TEADA!
Kolme sammuga välisturule
1. Leia edasimüüja. Meie toote puhul on see lihtne, sest toode on unikaalne ja trendikas
2. Saa toode jaeketti. Kauplejad otsivad uusi kasvavaid kategooriaid.
3. Tutvusta tarbijale. See on üliraske, sest tarbija ei tea tootest mitte midagi, kui toode poodi jõuab. Ei piisa sellest, et toode on riiulil. Sellele peab järgnema tugev kommunikatsioon, mis on väga raske.
Eesmärk kasutada igas riigis edasimüüjad
Praeguseks on üheksa kuud tegutsenud ettevõte jõudnud üheksale turule. Alles alustati Leedus, Poolas ja Prantsusmaal ning kohe alustatakse tarneid Austraaliasse, Taani ja Hollandi.
“Hollandis on käimas British Petroleumi müügi katsetus,” ütles Rungi. Kereme sõnul on British Petroleumil Euroopas väga palju tanklaid ning seetõttu nähakse sellest koostööst suurt võimalust. Kereme sõnul on nende strateegia kasutada igas riigis edasimüüjaid. Edukalt välisturul tegutsemiseks on tarvis kohalikke kontakte ning teha pidevalt turundustegevusi. See on ainus viis, kuidas välisturul tegutseda, lisas ta.
Uus siht: Austraalia ja Lõuna-Aafrika
“Me ootame väga seda aega, kui esimene konteiner Austraaliasse jõuab. See on müstiline koht, kuhu tahaks kaupluse kontrolli tegema minna,” ütles Belief Water OÜ juhatuse liige Gert-Kristjan Rungi.
Praegu on neil fookuses hoopis Euroopa, kust nad ootavad ka korralikku käivet. “Eksootiliste unistustest rääkides, siis Lõuna-Aafrika Vabariigis on asjad päris kaugele juba läinud,” lisas ta.
Samuti soovivad nad jala tugevalt maha saada Rootsis, Norras ja Saksamaal. “Kuid tuleb meeles pidada, et kui kogu aeg uusi turge juurde krahmata, siis võivad tekkida kasvuriskid. Kasvu tuleb juhtida, kätt pidevalt pulsil hoides, sest muidu võib asi kreeni vajuda,” rääkis Rungi.
Lisaks on Beliefi meeskond uurinud, kuidas Amazoniga koostööd teha ja seal enda toodete müüki alustada. “Saksamaal meil veel edasimüüjat ei ole, kuid Amazon on esialgu üks võimalik lahendus.”
Kereme sõnul läheb neil praegu kõige paremini Soomes, sest just seal on maailma kõige suuremad kofeiini tarbijad. “Jaanuaris oli Soome müük sama suur kui eelneva poolaasta müük kõikidel turgudel kokku,” rääkis ta ja lisas, et teistest riikidest tuleb kordustellimusi iga pooleteise kuu tagant.
Belief Water müüb Eestis Selveris ja Circle K’s hästi. Poolas on alustatud Piotr i Paweli jaeketis, kus toode on müügil 100 poes. Samuti näitab häid müügitulemusi Läti Shell, kuid kõige suurem käive tuleb ikkagi Soome KESKO ketis.
Põhjamaade joogitrendid näitavad suunda
Joogitrendide poolest on Soome, Rootsi ja Norra 5 aastat ees. „Täna juuakse Soomes funktsionaalseid jooke rohkem, kui tavalist vett. See näitab selgelt, millises suunas joogitööstus liigub,“ ütles Kereme.
Praegu näitavad tsitruselised maitsed kõige paremat müügitulemust ning arenduse poole pealt on nad mõelnud funktsionaalsete jookide peale. „Taanis mõtleme ka veel etiketi muutmise peale. Samuti on seal väga suur orgaaniliste toodete buum, siis on mõte sinna toota ka ökomärgisega toode,“ rääkis Kereme. Rungi lisas, et toote arendusfaasis valisidki nad enda toodete maitsed selle järgi, mis kuuluvad toppi kogu Euroopas.
Rungi sõnul nad maitsete osas enam väga palju edasi areneda ei tahaks „Mida rohkem nišši lähed, seda keerulisem on selle toote müümine,“ ütles Rungi. Samas lisas ta, et kui nad toovad mingi maitse juurde, siis see võiks olla midagi traditsioonilisemat, näiteks mustsõstar.
Edasimüüjatele mett mokale
Belief Wateri juhtide sõnul on nende väljakutse see, et edasimüüjad oleksid hästi motiveeritud nende tooteid müüma ja teeniksid keskmisest kõrgemat marginaali. Samuti on kriitilise tähtsusega vee omaduste tutvustamine tarbijatele.
Kofeiiniga vee peamine sihtgrupp on noored vanuses 15–35 aastat. “Üheks sihtgrupiks on kontoriinimesed, autojuhid ja inimesed, kes peavad ärkvel olema. Samuti IT-poisid, kes tarbivad väga palju kohvi, kuid tahavad olla tervislikud,” loetles Kereme nende vee tarbijaid.
Riikides, kus on noortele energiajookide tarbimine keelatud, on Beliefil väga lihtne end müüa. Enda reklaamimiseks kasutavad nad ka juutuubereid, sest nendega koostöös saavad nad välja juurida energiajookide tarbimise noorte seas.
“Kui keegi tahaks meie ettevõtte praegu ära osta, siis selle hind oleks utoopiline,” ütles Rungi. Tema sõnul oleks hind selline, mille puhul nähakse, et ei ole mõtet osta. Lihtsalt hea pakkumise juures nad ennast ära ei müüks.
Kereme lisas, et kui nad oleksid valmis enda ettevõtte maha müüma hea ja keskpärase hinnaga, siis see näitab, et sa ei usu enda tootesse. “Enda kirge ei müüda hea hinnaga,” lausus Kereme.
Seotud lood
Rahvusvaheline logistikaettevõte DSV aitab Eesti tootjate ja kaupmeeste kaupu liigutada üle maailma nii mööda merd, maanteed kui ka õhus. DSV Estonia AS müügidirektor Peeter Luht nendib, et novembri lõppemisega saab mööda aasta kõige kiirem aeg, sest vastupidiselt eraisikutele on ettevõtjad oma suuremad saadetised enne jõulukuud aegsasti teele pannud.