Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine
Ritsikaleib võitis tarbijate südamed
Kui Fazer Pagaritööstus eelmise aasta lõpus ritsikaleivaga kauplustesse jõudis võtsid Soome tarbijad selle üllatavalt hästi vastu.
Fazeril tuli idee kasutada toidus putukaid eelmise aasta suvel. „Me kaalusime tõsiselt putukate kasutamist toodetes, et laiendada oma pagaritoodete valikut, kuid seadused ei lubanud seda veel,“ rääkis Fazer Grupi arendus- ja innovatsioonitegevuste juht Päivi Juolahti. 1.septembril teatas Soome Maaelu ja Metsandusministeerium, et aasta lõpus seadustatakse putukate kasutamise toidus ning siis võttis neil täiusliku toote väljatöötamine üllatavalt vähe aega.
Toote turule toomine võttis vaid kaks kuud – alates ministeeriumi teatest 2017. aasta septembri alguses kuni tootekontseptsiooni valmimiseni novembri lõpus. Seadus võeti ametlikult vastu kõigest kolm nädalat enne uudistoote lansseerimist.
Kui nad said signaali, et putukatoit legaliseeritakse Soomes, siis nägid nad võimalust ja hakkasid kiiresti tegutsema. „Panime oma siseveebi teate, et kes on valmis selles projekti osalema. Saime palju avaldusi. Üks oli näiteks meie pagaripoes töötav meesterahvas, kes oli sellega väga aktiivselt seotud,,“ rääkis Juolahti. Ta sõnas, et nende mõttemaailm oli muutunud startupiks, kus kõik käis väga kiiresti. Tavaliselt toimub neil tootearendus 1 aasta.
Tarbijate tagasiside oli väga hea
Nad avaldasid Facebookid video, et näha, kuidas Soome tarbijad reageerivad putukatoidule. Tarbijate tagasiside oli neile väga oluline. „Me saime väga palju positiivset tagasisidet ja tahtsime olla maailma esimene pagaritootja, kes toob jaekaubandusse müügile putukaleiva,“ ütles Juolahti. Ta lisas, et kui nad testisid seda mõtet ka oma jaemüüjate seas, said ka neilt palju toetuavaldusi, mis muutis lansseerimisotsuse langetamise lihtsamaks. Fazer katsetas tootearenduse protsessi käigus ka teisi putukaid, näiteks söödavaid usse, kuid leidsid, et tarbijate vastuvõtlikkus oli kõige kõrgem just ritsikate suhtes.
Ritsikajahu tuleb Hollandist
„Me polnud 100% kindlad ritsikate saadavuses, mis tekitas kohati tunde, et projekt liigub liiga ambitsioonika tempoga, aga suutsime selle probleemi lahendada,“ sõnas Juolahti.
Fazer Grupp ostab ritsikajahu Hollandist, kus seda toodetakse kasvatatud ritsikatest. Ritsikajahu saadakse sedasi, et esialgu ritsikad külmutatakse, siis kuumtöödeltakse ning lõpuks kuivatatakse. Kuivatatud ritsikad jahvatatakse seejärel jahuks.
Juolahti rääkis, et hetkel ei ole veel nii palju tootjaid, kes ritsikajahu toodavad. „Me küll vaatasime ka kohalikke tootjaid, kuid nende saadavus on siiski liiga piiratud.“ Ta ütles ka, et nende standard protseduuri kohaselt auditeerivad nad neid kohti, kust nad toorainet saavad.
70 ritsikat ühes leivas
Leib valmistatakse käsitsi jaekettides asuvates Fazeri pagaritöökodades Prisma ja Citymarketites. Pagar valmistab taigna päev enne küpsetamist ning ritsikajahu segatakse taignasse. Pärast seda seisab taigen üle öö. Ühes leivas on seitsmekülmne ritsika jagu jahu (ritsikajahu on tootes 3%). Leiva valmistamisel peetakse tooteohutuse tagamiseks silmas erinevaid puhastusstandardeid.
Üks leivapäts maksab poes 3,99 eurot. „Esimese lansserimisjärgsete nädalate järel oli ritsikaleib kõige populaarsem käsitööleib meie küpsetuspunktides,“ ütles Juolahti. Ta lisas, et toode on saadaval ainult 17 esinduses, kuna nõudlus on suur ja seoses tooraine vähese saadavusega pisut taandunud.
Juolahti teadis rääkida, et Soomes on poelettidele jõudnud ka ritsika müslid ja batoonid, mida toodavad startup ettevõtted. „Näiteks Slushi konverentsil pakuti ka külastajatele ritsika pitsat, kus peal olid elusuuruses tirtsud.“
KOMMENTAAR!
Arvan, et oma seniseid traditsioone arvestades ei ole me putukatest valmistatud toodete tarbimiseks hetkel psühholoogiliselt veel valmis. Tõttöelda puudub ju ka vajadus, sest putukate söömine on pärit riikidest, kus toitu napib. Eesti aga suudab täna enamjaolt oma toiduvajadused rahuldada ja seda ka valgu osas, mida saab meie traditsioonilistest toiduainetest.
Putukate tarvitamine toiduks on küll pigem moetrendina Euroopas aga juba levimas ning on ilmselt aja küsimus, millal see siiski ka Eestisse jõuab. Fazer tõi ühe eesrindlikuma tootjana Soomes hiljuti turule maailma esimese putukaleiva. Selleks tuli neil enne aga algatada Soomes seadusemuudatus, mis seda teha võimaldaks.
Hetkel ei võimalda meie seadusandlus putukaid sisaldavate toodete müümist Eestis.
Sirje Potisepp
Eesti Toiduainetööstuse Liidu juhataja
„Meil on väga hea meel näha, kui sooja vastuvõtu osaliseks leib on soomlaste seas pälvinud. Me nägime ette küll laialdast kajastust meedias, aga saime seda üle ootuste palju, lisaks millele jõudis meie uudis ka üllatavalt mitmetesse välismeedia kanalitesse.“ Juolahti sõnas, et kuna tarbijate ja jaemüüjate huvi on suur, on nad väga huvitatud putukatoodete sortimendi laiendamisest niipea, kui kõrge kvaliteediline tooraine on jälle piisavas koguses saadaval. „Loodetavasti saab see juhtuma juba sel aastal,“ on Juolahti lootusrikas.
Soov ritsikaleiba eksportida
Kuni putukatoodete müük on lubatud nii vähestes riikides nagu täna, siis Fazer müüb putukaleiba ainult Soomes. „Teistesse riikidesse eksportimine võib osutuda keeruliseks, kuna Euroopa Liidu toiduteemalised määrused muutusid 2018. aasta alguses. Uue seaduse kohaselt ei ole võimalik teha riiklikke erandeid putukatoidu lubamiseks riikides, mis polnud eelmise aasta lõpus putukatoitu seadustanud,“ rääkis Juolahti. Seega peaksid putukakasvatajad saavutama oma uudse toidu taotluse positiivse otsuse enne, kui neil on õigus müüa oma toodangut teistes Euroopa Liidu riikides. Täna on putukatoit lubatud vaid Soomes, Prantsusmaal, Austrias, Belgias ja Hollandis.
Uued tooted
Fazerit viib edasi eesmärgipärane tegevus, et inimesed elaksid tervislikult. „Me oleme leiutanud sellise protsessi, kus leivas sisaldub vähem nö „fodmap“ komponente ehk gluteenitundlikele inimestele probleeme tekitavaid aineid. . See toode on meil arenduses,“ ütles Juolahti, kes lisas, et nad tahavad teha kõhusõbralikke tooteid. Üks näide toote innovatsioonist on ka nende juurika leivatooted, kus on jahu kogust vähendatud kolmandiku võrra ning see on asendatud juurikatega.
Lähiaastatel näevad nad, et aju vajab samasugust tähelepanu, kui inimeste kehad. Sellise nö ajutoidu müüginumbrid kasvavad lähiaastatel enneolematult. Ajutoiduks nimetab ta tavalist toitu. Teadus on öelnud, et mõningatel toiduainetel on suuremad mõjutused aju tööle. Nendeks toiduaineteks on kaerahelves, spargelkapsas ehk brokoli, lõhe, tume šokolaad.
„Tarbijad soovivad järjest enam individuaalseid lahendusi.“ Juolahti sõnul on olemas startup ettevõtteid, kes uurivad inimeste DNA-d ja vereteste. Seejärel saadetakse inimesele raport, kuidas ja mida ta peaks sööma. „Tulevikus hakkame sedalaadi personaalsust kindlasti rohkem nägema,“ on ta kindel.
Üks innovaatilisi tooteid on kindlasti Soomes hetkel väga suurt populaarsust koguv rebitud kaer. „See on seotud alternatiivsete lahendustega proteiinile ja lihaasenduseks.“
Tulevikus muutub Juolahti sõnul jätkusuutlik toit veelgi tähtsam. Tuntakse üha rohkem muret planeedi arengu osas. Inimesed ootavad rohkem läbipaistvamaid lahendusi. „Kuid toidu juures on maitse mida sellist, mida tuleb hoida tähtsal kohal. Toit peab maitsema hästi.“
Juolahti näeb, et ritsikaid oleks väga mõnus tarbida näksina, kui nad on soolased ja krõmpsuvad.
Eesti logistikaettevõte Via Express on enam kui 10 aastat pakkunud kaubandussektorile keskendunud lahendusi, sealhulgas transporti multitemperatuursete veokitega. Ettevõttele on omistatud kvaliteedi-, toiduohutuse- ning keskkonnajuhtimise ISO-sertifikaadid.