2021 aastal oli seni edukaim õiglase kaubanduse kuu, mil kaasa teinud 51 vastutustundliku ettevõtte, organisatsiooni ja kooliga jõuti vähemalt 142 241 inimeseni Eestis. Mitmed kaupmehed tõdesid kuu jooksul õiglase kaubanduse toodete müügi kasvu isegi 30% kuni 65%. On näha, et keskkondliku vastutustunde kõrvale on tõusnud ka sotsiaalne vastutustundlikkus, mis on olulised nii tarbijale kui müüjale ja tootjale. Keskkondlik ja sotsiaalne õiglus on rahvusvahelise õiglase kaubanduse organisatsiooni Fairtrade alustalaks.
2021 aastal osalesid õiglase kaubanduse kuu tegevustes näiteks Prisma, Rimi, Meie Toidukaubad, Biomarket, Bio4You, Elamise Kergus, Nenaly Trade, Ehe Mood, Zuzu, Slow, Bioneer.ee, advokaadibüroo Lindeberg Law, Manpower, Õrreke, Goriziana Eesti, Casest, Tartu Loodusmaja ja kohalik õiglase kaubanduse sertifikaadiga kohvitootja OA Coffee.
Oktoober on õiglase kaubanduse kuu nii Eestis, Lätis kui Leedus
Teist aastat tähistakse õiglase kaubanduse kuud koos Läti ja Leeduga. Traditsiooni alustas MTÜ Mondo õiglase kaubanduse nädalana aastal 2007. Aastast 2013 tähistatakse terve kuu, et nii jaekettidele kui koolidele tegevuste planeerimine lihtsamaks muuta ja päriselt mõju luua. Kuu jooksul korraldatakse eripakkumisi, kohvikuid, koolitunde, koolitusi, kampaaniaid, mänge ja palju muud. See on võimalus tõsta tarbija, aga ka tootja ja müüja, teadlikkust ning ettevõtetel oma õiglaseid tooteid esile tuua, tutvustada oma vastutustundlikke samme, harida oma tarbijat ja töötajat ning ka ise õppida.
Eestis oli 2021 aastal saada 623 erinevat Fairtrade märgisega toodet, 227 neist orgaanilised. Kuigi õiglase kaubanduse kuu eesmärk on tõsta teadlikkust, on eelmisest aastast prioriteet ka Baltimaade sertifitseeritud tootjate ning sertifitseeritud toodete kasutajate ja müüjate esile tõstmine. Et tarbijal oleks turul pakutavaid tooteid lihtsam leida, tootjatel võimalus õiglast toorainet kasutada ja ametlikku sertifikaati ja litsentsi taotleda ning edasimüüjatel vahendada just õiglaseid tooteid.
- Fairtrade toodete degusteerimine Prisma Peremarketis
Mis sel aastal uut on?
Esmakordselt on Baltimaade ettevõtetel ja organisatsioonidel võimalik taotleda rahvusvahelist tunnustust
Fairtrade@Work. Maailmas on liikumisega liitunud üle 2000 vastutustundliku ettevõtte ja organisatsiooni ja tunnustus on mõeldud just (töö)kollektiividele, kelle kohvinurk toetab eetilist tassitäit. Maailmas juuakse päevas 2,25 miljardit tassi kohvi, suur osa sellest just tööpäeva jooksu. Õiglane kohvi tootmine ja kauplemine vajab aga meie, kohvi joojate, tuge ning kohvifarmerid väärivad oma töö eest õiglast tasu. Täpsema info saamiseks kirjuta Eesti Fairtrade kliendisuhete juhile aadressil
[email protected]Tuleviku tarbija on teadlik
2022 aasta algul koolinoorte seas tehtud uuringu alusel on meie õpilastest 75% valmis ostma õiglase kaubanduse tooteid. Lätis on see valmidus 71% ja Leedus 55%. Põhjuseid selliseid tooteid osta nimetati mitmeid. Ennekõike peeti oluliseks, et see parandab elujärge vähemate võimalustega maade farmeritel, Fairtrade põhimõtted on usaldusväärsed ja need tooted on valmistatud keskkonnasäästlikest põhimõtetest lähtuvalt. 61% Eesti vastanutest leidis, et õiglase kaubanduse ideed peaks toetama enim arengumaadest pärit toorainet kasutavad ettevõtted ja 41% vastanutest leidis, et toetust peaks pakkuma võrdselt jae-ketid ja kauplused ning kohalikud omavalitsused.
Lisainfot õiglase kaubanduse kuu kohta saab
[email protected], jooksvat infot leiab Fairtrade Eesti Facebooki lehel ja Fairtrade The Baltic States LinkedIn lehel.Seotud lood
E-kaubandus on kiiresti arenev valdkond, kus õige makselahenduse valik võib määrata ettevõtte edu. Eriti oluline on see väiksematele ja keskmise suurusega Eesti ettevõtetele, kes konkureerivad nii kohalike kui ka rahvusvaheliste tegijatega. Coop Panga äriklientide igapäevapanganduse juht Erje Mettas toob välja, kuidas ettevõtted saavad oma makselahenduste valikuga konkurentsis eelise saavutada.