Kas oled jätnud e-poes ostu tegemata, kuna tootetutvustus on segane või ei vasta piisavalt hästi sinu küsimustele? Otsisin hiljuti blenderit, mis suudaks ka jääd purustada. Paraku jäi ost e-poes sooritamata, sest mulle ei öelnud info „blenderi AC-sisendsagedus on 50 Hz“ mitte kui midagi.
Toodet tutvustava teksti roll e-poes on suur. See peab ostjale emotsionaalselt korda minema, vastama toodet puudutavatele küsimustele ning hajutama viimasedki kahtlused, mis seisavad takistusena ostu vormistava nupuvajutuse ees. Järgnevalt räägin lahti 7 põhimõtet, mis aitavad koostada tootetekste.
1. Toimiv tootetutvustus on unikaalne ja keskendub kliendi kasule.
Toortõlge tootja kataloogist tavaliselt ei tööta. Võib-olla on parem kõrgelennuliste reklaamlausete kohmakad tõlked üldse tegemata jätta ning mõelda, mis on ostjale kõige tähtsam ja kuidas see tema elu paremaks muudab. Näiteks tasub kreemi müües lisaks koostisosade väljatoomisele maalida sõnadega pilt täiuslikult niisutatud kätest. Harrastuskalamehele varustust müües tuleb lisaks tehnilistele andmetele kirjeldada vaikusehetke varahommikusel järvel, ja haugipurakaid, mis söögilauas sugulasi rõõmustavad. Meie mõistus vajab toote kohta fakte, aga ostma tõukab meid emotsioon.
2. Head tootetutvustust on lihtne lugeda.
Kui sa loed oma tooteteksti valjusti ette, siis kas see kõlab nagu mõnus vestlus, mida võiksid oma sõbraga pidada? Kui jah, siis oled õigel teel! Keelekasutus olgu pigem igapäevane ja lihtne – kellelegi ei meeldi, kui temaga räägitakse liiga peenutsevalt. Kui inimene ei saa aru, mida talle öeldakse, siis ta läheb su lehelt lihtsalt minema. Tehnilistel andmetel on kindlasti teatud toodete puhul oluline roll, sellegipoolest tasub püüda selgitada, milline tähendus on nendel tehnilistel näitajatel ostja jaoks. Seda eriti siis, kui ostjateks on inimesed, kes ei ole tootevaldkonna spetsialistid. Samuti tasub vältida sisutühje kiidusõnu, mis tegelikult ei ütle midagi. Selle asemel, et öelda „kõrgekvaliteediline“ või „parim“, kirjelda inimlikult, milles see kvaliteet seisneb.
3. Tootetutvustust tuleb kirjutada tooniga, mis arvestab toote peamist sihtrühma.
On selge, et noortele suunatud ekstreemspordivarustust ei ole mõtet tutvustada pintsaklipslastele omase sõnavaraga. Tootetutvustust kirjutades tuleb esikohale panna mitte toode ise, vaid potentsiaalne klient. Mõtle, kes ta on, kuidas ta su lehe leidis ning miks ta võiks just sinu tootest huvitatud olla. Näiteks läheb soolalampi e-poest vaatama inimene, kes suure tõenäosusega tunneb huvi tervisliku eluviisi vastu. Selle asemel, et keskenduda lambi dekoratiivsusele, tasub temale esmajoones rääkida lambi tervistavatest omadustest
4. Et kliendid sind leiaksid, ära unusta SEO-d ehk otsingumootoritele optimeerimist.
SEO (Search Engine Optimization) on omaette teadus ning minu kogemus ütleb, et parima tulemuse annab, kui tekstilooja on ise samal ajal ka SEO-spetsialist või töötab SEO-spetsialistiga käsikäes. Tähtis on teada sõnu, mida kasutavad kliendid, kui nad internetist sinu toodet otsivad. Oluline on luua tekst, milles on kasutatud sõnu nutikalt ja õiges proportsioonis. Otsingumootoritele optimeerimise tuhinas ei tasu ära unustada kliendi kogemust – see ei tohi lõpuks kannatada. Tuleb leida tasakaal selle vahel, mis meeldib Google-ile ning mis meeldib su potentsiaalsele ostjale.
5. Tootetutvustus olgu huvitav, köitev ja meelelahutuslik.
Sa tahad, et klient oleks sinu lehel kauem? Siis tuleb teha tema olemine e-poes mõnusaks ja toredaks. Mõtle esmalt läbi, milline on sinu kaubamärgi nägu? On see väljapeetud ja luksuslik? On see vaba, familiaarne ja humoorikas? On see sõbralik ja asjalik? Kelmikas ja seksikas? Iga hääletooni saab rakendada nii, et tulemus ei oleks igav. Räägi oma toodetest väikesi lookesi. Huumor on suurepärane viis eristuda ja meelde jääda. Kujuta ette ostjat, kes aeg-ajalt su tooteid uurides rõõmsalt muigab või isegi südamest naerma pahvatab. Side, mis sel juhul sinu ja kliendi vahel tekib, on personaalne ja pikaajaline. Näiteks müües dušitarretist, võid tootetutvustuse juurde lisada teksti: kuigi see näeb välja ülimalt isuäratav, ära seda siiski söö!
6. Õigekiri on märk usaldusväärsusest.
Kohtan e-poodides tihti poolikuid lõpetamata lauseid. Silma jäävad kriipima ka valed käändelõpud ja kirjavahemärgid ning eksimused suure ja väikese algustähega. Iseenesest pisikesed asjad. Kokkuvõttes aga kujuneb sellest mulje, mis mõjutab kliendi usaldust sinu poe vastu! Teksti kavandades on hea, kui sellel on selge struktuur, mis lihtsustab lugemist. Veebis ei loeta süvenenult vaid lastakse silmadega põgusalt üle. Tootetekst peaks olema visuaalselt kergesti loetav. Lugemisele aitavad kaasa näiteks vahepealkirjad, loetelud ja lõigud, mis on esile tõstetud.
7. Hea tootetutvustus on piisavalt detailne.
Tootetekst veebis täidab sama rolli, mida müüja poes. See peab andma vastused küsimustele, mis ostjal võivad tekkida. Kas seda tohib vihma kätte viia? Millega seda puhastatakse? Kas sellega jääd saab purustada? Tootetutvustuses tuleb ennetada kliendi tüüpilisi küsimusi ja selleks tuleb oma klienti hästi tunda. Tulles tagasi blenderite juurde – näidake mulle ühte pereema, kellele lähevad korda sõnad nagu „sisendpinge“ ja „sisendsagedus“!
Kokkuvõttes usun, et esimene võti töötava tootetutvustuse kirjutamiseks on oma kliendi soovide ja vajaduste kaardistamine. Mõistes oma ostja hingeelu saab luua tekste, mis päriselt ka müüvad. Ja teine võti? See on harjutamine ja praktika, sest kirjutamisoskus on õpitav!
Toimumisaeg: 22. august 2019
Koolitaja: Marianne Liiv
Seotud lood
Köitvate tootetutvustuste kirjutamine võib e-kaupmeestel muude tegevuste kõrval jääda tahaplaanile. Koolitaja Marianne Liiv toob välja kolm põhjust, miks tuleb neisse panustada.
Ärijuhtimissüsteemid (ERP, ettevõtte ressursside planeerimine) on viimastel aastatel oluliselt muutunud. Muutuste peamine suund on see, et ettevõtete individuaalselt kohandatud süsteemid asendatakse üha enam pilvepõhiste ERP-lahendustega.