Baltic Retail Forum konverentsil tõdes StrongPoint’i asepresident ja tegevdirektor Evaldas Budvilaitis, et kaubanduses mängib üha olulisemat rolli aeg ning inimesed ei taha veeta oma elu poodides ning soovivad kõik oma ostud teha tõhusalt ja mugavalt.
- Google’i võtmekliendi strateeg Greta Pudan Foto: Oleg Hartsenko
Budvilaitise sõnul on vaja tõhusalt rakendada automatiseerimist ja innovatsiooni, et tulla vastu tarbijate ootustele ning tõsta veebipoodide kasumlikkust.
Budvilaitise sõnul peaks iseteendinduskassade kasutuselevõtt Eesti poodides jätkuma. Küll aga näitavad Eesti jaekaupmehed üles üha enam huvi veelgi innovatiivsemate lahenduste vastu, mis suurendavad tõhusust – nagu näiteks nutiriiulid ja e-kaubanduse lahendused. „E-kaubanduse juures tasub meeles pidada, et toote logistika, kohale toimetamine ja kätte saamine saab olema ainus kokkupuude kliendi ja kaupmehe vahel, siis peab protsess ja kliendikogemus olema laitmatud,“ ütles Budvilaitis. Tema sõnul tuleb oma kaubandusmudelit kaasajastades pidada silmas ka seda, et saavutataks võimalikult kiiresti kõrge tasuvus.
Ettekandega online trendidest jaekaubanduses esines Google’i võtmekliendi strateeg Greta Pudan, kelle sõnul on tarbija pidevalt veebis ning otsib vastuseid ja inspiratsiooni internetist. „Edukad on need reklaamijad, kes oskavad rakendada olemasolevaid kliendiandmeid ning personaliseerida oma turundussõnumeid vastavalt,“ ütles Pudan. „Kui ettevõte on otsustanud laiendada müügitegevust e-kanalitesse, siis tuleb silmas pidada, et ka näiteks mobiiliplatvorm on mugav ja kasutajasõbralik ning turundusstrateegia on loodud kliendikeskselt mitte enam kanalipõhiselt“ lisas Pudan.
Konverentsil andis Eesti majanduse hetkeolukorrast ülevaate SEB majandusanalüütik Mihkel Nestor, kelle sõnul valdavad kaupmehi 2018. aastal vastakad tunded. „Tööhõive ja palgakasv on kõrgel tasemel ning sellele lisandub veel tulumaksureformi positiivne mõju. Kokkuvõttes tähendab, et inimestel on raha tarbida rohkem kui kunagi varem,“ ütles Nestor. Samas on tema sõnul konkurents turul üha teravnemas ning e-kaubanduse võidukäik annab sellele veelgi hoogu. „Lähiaastatel näeme ilmselt ühest küljest käivete tõusu, kuid surve marginaalidele kasvab. Tõsiseid raskusi valmistab kaupmeestele ka olukord tööjõuturul,“ lisas Nestor, kelle sõnul pole enam niivõrd probleemiks kliendi vaid hoopis klienditeenindaja poodi meelitamine.
Seotud lood
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.