Kaupmeeste Liit koos oma liikmetega oli kaasatud oktoobris Toidupanga ja Stockholmi Keskkonnainstituudi Tallinna Keskuse (SEI Tallinn) algatatud kampaanias „Tarbi toitu targalt“. Kampaania eesmärgiks oli senisest laiemalt Eestis tähelepanu pöörata toidu raiskamisele ning pakkuda inimestele lahendusi targemaks ja teadlikumaks tarbimiseks, kirjutab Kaupmeeste Liidu tegevjuht Riin Savi.
- Foto: Tarbi toitu targalt
Miks kaupmehed teemat tähtsaks peavad?
Eesti kaubanduses on SEI Tallinna 2015. aastal teostatud uuringu kohaselt toidujäätmete teke võrreldes kodumajapidamise, toidutööstuse ja toitlustussektoriga suhteliselt väike – kõigest ca 5% toidujäätmetest tekib kaubanduses, samal ajal kui kodumajapidamises tekib 70% toidujäätmetest. Samas on võimalik just kaubanduses mõjutada väga palju klientide tarbimisharjumisi. Seetõttu tegelevad kaupmehed toiduraiskamise vähendamise võimalustega argipäevaselt.
Mis kaupmees teha saab?
Üldiselt võib öelda, et kaupmees saab tegutseda kolmel suunal. Esiteks, vähendades toidukadusid kauplustes. Teiseks, aidates tarnijatel vähem raisata parema planeerimise kaudu. Kolmandaks, aidates kliendil vähem raisata.
Kauplusesisene tegevus toidukao raiskamiseks toimub iga päev. Müügiprognooside täiendamine, realiseerimistähtajale läheneva kauba nähtavam väljapanek ja allahindlused ning toidu annetamine Toidupangale aga ka teistele partneritele ei ole enamus Eesti kaupmeeste jaoks midagi uut. Samuti tegeletakse järjepidevalt tarneahela efektiivistamise küsimustega.
Oktoobris algatatud kampaania kaudu panustasid kaupmehed toidu raiskamise vähendamisse, aidates ka kliendil vähem raisata. Kliendi teadlikkuse tõstmisele ja tähelepanu suunamisele panustavad nii kauplustes välja pandud plakatid kui ka siseraadio kaudu levitatavad üleskutsed. Oluline on klientidele teada anda, et me kõik saame panustada toidu raiskamise vähendamisse, alustades sellest, et mõtleme juba kaupluses, kuidas võimalikult otstarbekalt oma pere nädalamenüü planeerida.
Lisaks ostude ja menüü pikemale ettekavandamisele on tähtis ka toidu oskuslik säilitamine kodus. Toiduainete kuivatamine, sügavkülmutamine ja pakkimine kas paberisse või kilesse on meile kõigile jõukohane ülesanne.
Positiivne tagasiside klientidelt
Tarbi toitu targalt kampaania on näidanud, et head algatused toovad endaga kaasa palju uusi mõtteid. Kliendid on ise välja pakkunud, et kauplustes võiks kohe-kohe realiseerimistähtaega saavutava väljapaneku juures olla ka kaasarebitavad retseptid (nt saiavormi või leivasupi valmistamiseks). Hea idee! Samuti on välja toodud, et veelgi enam peaks kaupmeeste ja riigi koostöös selgitama, mis vahe on terminitel „parim enne“ ja „kõlblik kuni“. Rõõm on tõdeda, et paljud inimesed on tänu sellele kampaaniale hakanud tähelepanu pöörama, kui palju toitu nad tegelikult ja tihti isegi märkamatult ära viskavad.
Autor: Riin Savi, Kaupmeeste Liidu juht
Seotud lood
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.