Tavakaubandus läheb aina enam üle e-kaubanduseks ning e-kaubandus ületab järjest rohkem riigipiire.
See seab e-poodidele teatavad tingimused, mis võimaldaks ostjatel teisel pool maakera meie ettevõtjate kaupu ja teenuseid soetada. Millele pöörata tähelepanu makselahendustele mõeldes, räägib pankadele ja kaupmeestele kaardimaksetega seotud teenuseid ja tooteid arendava Nets Estonia ASi juht Raivo Tinn.
Eestis kohalike ostjate jaoks e-poe avamine on lihtne ning sellega seonduvate teenuste mõistmine samuti lihtne: me teame oma seaduseid, tunneme keelt, meil on olemas tarbijakaitseamet ja reeglid on paigas. Välismaale kaupade müümine läbi e-poe on aga keerulisem, nüansirikkam ja aeganõudvam.
Nii e-kaupmeeste käibed kui ka e-poes tehtavate tehingute summad kasvavad päev-päevalt ning aina enam Eesti ettevõtteid avab e-poe ning vajab lisaks kaardimakseterminalidele ka internetimaksete võimalusi. Internetimaksete turg on väga avatud ja pakkujaid palju. Lahendusi pakuvad nii kohalikud ettevõtted, aga valida on ka näiteks Ameerika ja Skandinaavia lahenduste vahel. Oluline on aru saada, milliseid võimalusi e-kaupmees ja tema kliendid tegelikult vajavad.
Vajaduste kaardistamiseks peaks kaupmees reastama oma soovid ja võimalused ning arvestama, et sobiva makselahenduse valik oleneb paljudel juhtudel ka veebipoe platvormist. Kui tegemist on enamlevinud e-kaubanduse platvormiga, saab makselahendustega liidestamise teha valmismoodulite ehk pluginate abil; kui kasutusel on erilahendusena sündinud e-pood, nõuab maksevõimaluste liidestamine samuti eraldi arendamist. Juba valmis sobiv plugin on lihtne ja kiire viis oma e-poele kaardimaksete lisamiseks, avades kaupmehele kogu maailma ja võimaldades müüa läbi suuremate kaardisüsteemide MasterCard ja VISA ükskõik millistesse riikidesse.
Tavamakse puhul võetakse kliendi arvelt maha täpselt ostukorvis kalkuleeritud summa, aga paljudele kaupmeestele on oluline ka eelautoriseerimine. See tähendab, et tellimus kinnitatakse alguses eelbroneeringuga ning reaalselt läheb raha kliendi arvelt maha siis, kui kaup on näiteks teele pandud või kliendini jõudnud. Kaalukauba puhul võib lõplik summa veidi varieeruda olenevalt komplekteeritud toote kaalust või ka laoseisust. Mitmetes riikides on kaardimaksed populaarsed ka korduvmakseteks näiteks kommunaalteenuste nagu vesi ja elekter eest makstes. Perioodiliste ehk korduvmaksetena saab e-pood võtta raha näiteks ajalehtede-ajakirjade tellimuse eest.
Küsimust tekitab sageli erinevate valuutadega riikidesse kauba ja teenuste müümine. Mida teha, kui on soov müüa Rootsi või Norrasse – kas müük peaks toimuma eurodes või kohalikes kroonides? Tegelikult ei pea kaupmees valuuta konverteerimisega tegelema, sellega tegeleb kaardi väljastanud pank. Nii Norra kui Rootsi kaardiomanik võib tehingu sooritada eurodes. Kaardimakse võimaldab seda kergelt teha. E-poe enda usaldusväärsuse ja kliendisõbralikkuse huvides võiks aga seadistada toodete hinnad muutuma vastavalt sihtriigile ehk kui rootslane Rootsist kodulehele tuleb, näeb ta hindu Rootsi kroonides. Seegi on tegelikult lihtne ja loogiline osa kaasaegsest kaardimakselahendusest. Siin peab kaupmees loomulikult tegema kodutööd ja määrama oma kaupadele sihtturgu arvestavad hinnad õiges valuutas. Ka sellise lahenduse puhul on kaupmehel võimalik saada oma kontole müüdud kauba laekumine juba konverteerituna või ka originaalvaluutas.
Kuidas tagada maksete turvalisus?
Turvalisus on internetis toimetamise A ja O. Iga kaupmees peab mõtlema, kuidas hallata klientide andmeid ning kuidas tagada turvalisus pangakaartide andmetele? Nets Estonia ASi veebipõhine lahendus E-Commerce Payment Gateway muudab e-poodidest tehtavad kaardimaksed mugavaks ja lihtsaks. Teenuse eelis kaupmehe jaoks seisneb eelkõige faktis, et teenust pakkuval kaupmehel puudub juurdepääs kaardiomaniku täielikule kaardinumbrile. Maksmise hetkel toimub kaardiomaniku kaardiandmete sisestus kaardiomaniku poolt Nets Estonia ASi serveris paiknevasse andmebaasi ning andmeid säilitatakse samuti Nets Estonia ASi paiknevas serveris. Seega vastutab kaardiandmete turvalisuse eest nagu ka tava kaardimaksete Nets Estonia AS.
Kuna kaupmehe IT-süsteemi ei jää ühtki jälge kliendi kaardinumbritest, ei pea ta tegelema nende salvestamise ja kaitsmisega. Lisaks on selliste sensitiivsete andmete hoiustamisel omad nõuded, kaasa arvatud kohustuslik iga-aastane auditeerimine, mis on väga kallis kohustus. Seega tasub kaardimakselahenduste pakkujalt küsida lahendust, kus kaupmehel oleks väiksem vastutus. Lahenduse turvalisuses ei saa e-poe omanik järeleandmisi teha – nii oma veebipoe haldussüsteemi kui ka klientide andmeid peab endiselt kaitsma, kuid kaardimaksetega seotud nõuded on spetsiifilised ja võimalus delegeerida see osa probleemist teenusepakkujale muudab ka taskukohasemaks kaupmehe juures paikneva tarkvaralahenduse.
Tänapäeval võiksid kõikide e-poodide kaardimaksete lahendused põhineda 3DSecure protokollil. See kaitseb kaupmeest riskide eest, mis on seotud varastatud kaardiandmetega tehtavate ostuüritustega. 3Dsecure lahendus täiendab internetis kaardiga maksmise protsessi ostjalt täiendava lisakinnituse küsimusega, kasutatakse identifitseerimist kas näiteks läbi mobiiltelefonile saadetava koodi, mis kinnitab, et ostjaks on tõepoolest kaardi omanik või kasutades mõnda muud, näiteks panga pakutavat autentimisviisi. Kaupmehe jaoks on täiendav turvalisust tagav süsteem suurepärane võimalus oma riskide maandamiseks ja loomulikult on see täiendav kindlus ka kaardiomanikele.
Kuigi täna tehakse enamik e-oste läbi arvuti, on nutiseadme vahendusel tehtavate ostude maht kasvutrendis, mis omakorda seab e-poodidele jällegi vajaduse adapteeruda. Nets Estonia AS lahendus arvestab nutiseadmete eripäradega ning kohandub vastavalt kasutuskeskkonnale.
Kaardimakse on turvaline ka ostjale
Võrreldes teiste makseviisidega tagab internetis teostatud kaardimakse suurema turvalisuse ka ostjale. Kui tekib olukord, kus internetis toimetav kaupmees kahjuks ei suuda enam oma kohustusi täita, siis näiteks pangaülekandega tasunud ostjad on oma raha kaotanud ja nende nõuded lahendatakse tavalise võla sissenõudmise protsessi aluselt, siis kaardiga ostjad on eelistatud olukorras, nimelt nemad saavad raha tagasi vaidlustades toimumata tehingu oma pangas.
TASUB TEADA
TASUB TEADA
Nets Estonia AS on alates 1993. aastast tegutsev ettevõte, mille eesmärgiks on pakkuda Eestis tegutsevatele pankadele ja kaupmeestele kaardimaksetega seotud teenuseid ja tooteid. Rahvusvahelisse Nets gruppi kuuluv Nets Estonia AS arendas 2001. aastal välja esimese Eesti e-kaubanduslahenduse. Ettevõte töötleb täna 60% Eesti kaardimaksetehingutest.
Seotud lood
Selveri müügid kinnitavad, et jõulude ajal eelistatakse traditsioonilisi maitseid, kuid alati on ruumi innovatsioonile. Seetõttu tuleb Selveri Köök igal aastal välja uute ja eriliste jõulutoodetega. Kulinaaria tegevdirektor Merje Kips räägib lähemalt.