Aktsionärid viivad lähiajal Muuga sadama
naftatransiidi neelava E.O.S.-i Tallinna börsile, kirjutab Eesti Päevalehe lisa
Ärileht.
“Börsi abil kinnitab Severstaltrans, et nad pole tulnud Eestisse verd imema ja on valmis oma võite kohalikega jagama,” ütles E.O.S.-i suurima kohaliku aktsionäri esindaja Kalle Norberg.
Lisaks Trendgate’ile kavatsetakse E.O.S.-iga ühendada ka Eurodek ja Pakterminal. Muuga sadama nelja naftaterminali ühendamisel tekiks Eestisse ligi nelja miljardi krooni suuruse varade mahuga ettevõte, mi- da saaks võrrelda näiteks Tallinkiga.
E.O.S.-i aktsiate müümine Tallinna börsil ja hiljem välisbörsidel kujutab transiidifirma väikeaktsionäridele Norbergi sõnul eelistatavaimat stsenaariumi tulu teenimiseks.
Asjatundjate hinnangul võib ühendamise maksumust mõõta miljardite kroonidega, milleks kaasatakse vahendeid Euroopa Liidu turgudelt.
Severstaltrans soovib Muuga sadama terminalid omakorda ühendada Läänemere ühe suurema ettevõttega Ventspils Nafta, teatas eelmisel nädalal E.O.S.-i nõukogu esimeheks määratud Severstaltransi finantsjuht Aleksander Nazatšuk.
Arvatavasti võib see kõne alla tulla alles kaugemas tulevikus.
Norbergile kuuluv osaühing Circle on 12-protsendise osalusega E.O.S.-i suurim Eesti aktsionär. Norberg esindab läbi Circle´i Marcel Vichmanni ja Arnout Lugtmeijeri ärihuvisid.
Vichmann usaldas oma varanduse juhtimise E.O.S.-i osaluse ostmise ajal pankur Norbergile, sest viibis ise rohkem välismaal kui Eestis.
Korporatiivpanga Luxembourg Financial Services partner Norberg on ühtlasi Eesti Päevalehe omanikfirma Ekspress Grupi nõukogu liige. E.O.S.-i teine suurim kohalik aktsionär on Aadu Luukase perekond nelja protsendiga.
Pakterminal ühinemisel jalus
Venemaa juhtivale transpordiettevõttele Severstaltrans kuulub 78,6 protsenti ettevõtte aktsiatest. Ülejäänud 5,4 protsenti jaguneb mitme väikeaktsionäri vahel.
Tänavu liidetakse Trendgate’i terminal E.O.S-iga. Veel paar kuud kulub läbirääkimistele, et võtta üle Eurodeki varad. Kuid Severstaltrans kavandas Muuga terminalide ühendajaks Aadu Luukase lemmiklast Pakterminali, mille ettevõtte teised väikeaktsionärid nurjasid.
Luukas meelitas Severstaltransi Eestisse investeerima ning töötas välja nende tegevuskava ettevõtete koondamiseks. Severstaltrans rentis Iru elektrijaama mahutipargi ja ehitas kogu Läänemere moodsaima terminali Trendgate. Seejärel ostis ameeriklastelt ära ühe juhtiva transiidiettevõtte E.O.S.
Samal ajal algasid Luukase veetud läbirääkimised Severstaltransi osaluse omandamiseks nii Pakterminalis kui ka Kopenhaagenis registreeritud Eurodekis.
Alguses tõlgendasid aktsiaseltsi Trans-Kullo koondatud Pakterminali väikeaktsionärid Luukase nägemust Eesti transiidiäri tulevikust ekslikuks ja lükkasid tagasi ettepaneku anda jäme ots venelastele. Kui Luukas tahtis oma osalust Severstaltransile müüa, nurjasid partnerid tehingu, kasutades eelisostuõigust.
Nüüd küsivad Trans-Kullo osanikud Pakterminali aktsiate eest summat, mida ühendatud E.O.S.-i osanikud pole nõus maksma. Osalised ei avalda läbirääkimiste üksikasju.
Tõenäoliselt kiidab poolte Pakterminali aktsiate omanik Vopak, kes on maailma suurimaid terminaliomanikke, ühinemiskava heaks. Kuid läbirääkimised paljudest väikeaktsionäridest koosneva Trans-Kulloga tõotavad kujuneda aeganõudvaks.
Seotud lood
Rahvusvaheline logistikaettevõte DSV aitab Eesti tootjate ja kaupmeeste kaupu liigutada üle maailma nii mööda merd, maanteed kui ka õhus. DSV Estonia AS müügidirektor Peeter Luht nendib, et novembri lõppemisega saab mööda aasta kõige kiirem aeg, sest vastupidiselt eraisikutele on ettevõtjad oma suuremad saadetised enne jõulukuud aegsasti teele pannud.