Logistikakeskuse ehitanud firma säästab
aega ja raha. Siiski on mõtet kallis ehitis rajada ainult siis, kui iga päev
sõidab tehasest välja kümneid kaubaautosid või valmistab ettevõte
hooajakaupa.
Äripäev uuris, kas ja kuidas on praeguses turusituatsioonis ettevõttel mõistlik rajada enda logistikakeskus või rentida laopindu ning osta transporditeenus sisse.
Balbiino logistikajuht Raul Lillestik ütles, et nende külmkaupade logistikakeskus valmis 2003. aastal ja selle juurdeehitis mullu sügisel. "Kuna jäätis on hooajakaup, siis paratamatult peab seda ette tootma ja ladustama. Enne oma logistikakeskuse rajamist kasutas Balbiino kauba hoidmiseks mitmeid laopindasid üle Eesti. Kulutused transpordile ja hoiustamisele olid väga suured. Samuti oli aja- ja tööjõuressursi kasutus ebaotstarbekas," meenutas Lillestik möödanikku.
Tema väitel oligi üheks suuremaks miinuseks võõraid laopindu kasutades tõik, et ühekorraga ei suudetud väga paljudel kaubapartiidel korralikult silma peal hoida.
"Oma logistikakeskuse rajamisega suutsime vähendada transpordi-, kauba hoiustamis- ja tööjõukulusid umbes 15-20%. Tänu laos rajatud aadressisüsteemile on kauba partiid jälgitavad," lisas logistikajuht.
DSV Transpordi logistikadirektori Alvar Tõrukese sõnul peaks firma endale logistikakeskuse ehitama siis, kui näiteks turul puudub logistikateenuse pakkuja, kes oleks võimeline konkreetse ettevõtte spetsiifikast tulenevaid ülesandeid täitma.
Samuti juhul, kui firma logistilised vajadused nõuavad kõrget erialast oskusteavet ning selle omandamine ei ole lühikese ajaga võimalik.
Mida peaks silmas pidama, kui firma kavatseb samuti enda logistikaparki investeerida?
Mis takistab firma edasist arengut kõige rohkem?
"Kõige olulisem on loomulikult kriitilise massi klientide olemasolu, mis tagaks logistikapargi toimimise. Ettevõte peab eelkõige vastama küsimusele: mis on peamine edasist arengut takistav põhjus? Kas pole mõttekam kulutada sama summa müügi- ja/või ostutegevuse arendamiseks, selle asemel et panna raha betooni ja rauda? Kui mingil põhjusel peaks ettevõtte tegevus kokku tõmbuma, plaanitust rohkem kasvama või sootuks muutuma, võib oma logistikakeskus esialgsetes mõõtudes ja esialgsete kuludega osutuda ühtäkki hoopiski arengut takistavaks teguriks," arutles Tõruke.
Vastse-Kuuste lihatööstuse esindaja Madis Lina sõnul ostavad nad transporditeenuse tervikuna sisse, sest ei taha ise kaupa laiali vedada. "Ega sel mingit muud eelist polegi, kui see, et ei pea ise Valka või Tartusse sõitma," märkis Lina.
Seotud lood
Rahvusvaheline logistikaettevõte DSV aitab Eesti tootjate ja kaupmeeste kaupu liigutada üle maailma nii mööda merd, maanteed kui ka õhus. DSV Estonia AS müügidirektor Peeter Luht nendib, et novembri lõppemisega saab mööda aasta kõige kiirem aeg, sest vastupidiselt eraisikutele on ettevõtjad oma suuremad saadetised enne jõulukuud aegsasti teele pannud.