Viimased viis aastat on Saksamaa
kaubaeksport olnud Maailma Kaubandusorganisatsiooni andmetel
maailma juhtivamaid, kuid võib nüüd saada majanduskliimas kannatada,
vahendab WSJ.
Saksamaa varustab maailma tehaseid, ehitusplatse ja majapidamisi ülitäpsete osadega alates pisikestest kruvidest hiiglaslikes kraanades, lõpetades nõudepesumasinatega, mis on mõeldud luksusautodele. Kaubaeksport moodustas eelmisel aastal 41% Saksamaa SKPst. See on kaks korda rohkem kui seda on Suurbritannial ja Jaapanil ning viis korda rohkem kui USAl.
Välisostjatest sõltumine teeb Saksamaa aga eriti haavataks võimaliku maailmamajanduse languse valguses, mis võib nii suurte kui ka väikeste klientide oste edasi lükata. Viimastel nädalatel on ekspordist sõltuvad saksa firmad alandanud kasumiprognoose ning olnud tuleviku suhtes eriti närvilised.
Saksamaa valitsust teatas eelmisel nädalal, et ootab nüüd SKP kasvu 2009. aastal vaid 0,2%, mis on aprillikuu 1,2%lisest prognoosist oluliselt madalam. Eksport kasvas 2008. aastal 4,6% ning 2007. aastal 7,5%. Järgmise aasta prognoosi kohaselt kasvab eksport vaid 1,2%.
Autotööstus, mis on Saksamaa suurim tööstusaru, kannatab eriti ekspordi kahanemise tõttu. Leoni AG, mis varustab autosid kaabeldusega ning mis tarnib pool oma toodangust väljapoole piire, kärpis eelmisel nädalal oluliselt kasumiväljavaateid. Samasuguse avaldusega tuli välja ka Continental AG, kes toodab autokomponente näiteks BMWle.
Ka teistest sektoritest tuleb ohtralt negatiivseid signaale. Rational AG, mis ekspordib 85% oma köögitehnikas väljapoole riiki ja mis teatas müüginumbrite uutest rekorditest 2007. aastal, tõmbas samuti eelmisel nädalal kasumiprognoose kokkupoole.
Suurim probleem Saksamaa jaoks on Euroliidu sisene majanduse jahenemine, kuhu riik ekspordib kaks-kolmandikku oma toodangust. Teisel kohal on USA ning kolmandal Prantsusmaa.
Saksamaa ekspordimaht oli augustis 75,7 mld eurot, mis on 2,5% vähem kui 2007. aasta augustis. Selle aasta juulis kasvati eelmise aastaga võrreldes aga haruldased 6,9%.
31% Saksamaa eksportijatest ootab siiski kasvu järgneva 12 kuu lõikes. 52% prognoosivad paigalseisu ning 17% vähenemist. 2008. aasta alguses ootas 44% firmadest kasvu ning 8% kukkumist. Uuring hõlmas 25,000 saksa kompaniid.
Seotud lood
Selveri müügid kinnitavad, et jõulude ajal eelistatakse traditsioonilisi maitseid, kuid alati on ruumi innovatsioonile. Seetõttu tuleb Selveri Köök igal aastal välja uute ja eriliste jõulutoodetega. Kulinaaria tegevdirektor Merje Kips räägib lähemalt.