USA jaemüüjatel polnud detsembris põhjust
rõõmustada. Müük kukkus kaks korda rohkem kui analüütikud ootasid.
Töötuse kasv ning tarbija tugev kulude piiramine alates väljas söömisest kuni autoostuni kukutasid jaemüüki 2,7%. Kui numbritesse sisse arvestada ka automüük, kukkus jaemüük tervelt 3,1%.
2008. aastal kadus USAs 2,6 miljonit töökohta ning see on jaemüüki jätnud oma sügava jälje. Jaemüüjatest pole siiani keegi terve nahaga pääsenud ning kadusid kandsid nii maailma suurim jaemüüja Wal-Mart kui nende konkurent Macy's.
"Tarbija tõmbub tagasi. Aasta esimene pool tuleb rõske nii kulutustes kui ka majanduses," kommenteeris Bloombergile BMO Capital Marketsi majandusteadlane Michael Gregory.
Bloombergi küsitletud analüütikud ootasid detsembrikuu jaemüügi vähenemist 1,2% võrra. Prognoosid olid negatiivsest 0,3%st kuni negatiivse 3,5%ni.
Jaemüük vähenes 2008. aastal 0,1% võrreldes 2007. aastaga. Ka novembrikuu müüki korrigeeriti veelgi negatiivsemaks ning -1,8%st sai -2,1%.
Kolmeteistkümnest jaemüügi kategooriast üksteist näitasid detsembris vähenemist, mida vedas bensiini müügi vähenemine 16%. Toidupoodide müük alanes alates 2002. aastast kõige rohkem ning restoranid kannatasid enim alates 2001. aastast. Vaid tervise- ning ilupoed näitasid detsembris tõusu.
Kallite ostude osakaal on samuti tugevalt langenud. Automüük kukkus detsembris 36%. Eelmine aasta oli automüügi jaoks kõige hullem alates 1992. aastast.
Olemasolevate poodide müük kukkus eelmise aasta kahe viimase kuuga 2,2%, tehes pühadehooaja müügist kõige kesisema perioodi üle nelja dekaadi.
Seotud lood
Rahvusvaheline logistikaettevõte DSV aitab Eesti tootjate ja kaupmeeste kaupu liigutada üle maailma nii mööda merd, maanteed kui ka õhus. DSV Estonia AS müügidirektor Peeter Luht nendib, et novembri lõppemisega saab mööda aasta kõige kiirem aeg, sest vastupidiselt eraisikutele on ettevõtjad oma suuremad saadetised enne jõulukuud aegsasti teele pannud.