Käibemaksu äkiline tõstmine tähendab
ettevõtjatele miljoneid kroone üle- ja lisatunnitöö kinnimaksmist, sadade
tuhandete kroonide eest uute hinnasiltide ning kleebiste tellimist.
Pärast seda, kui parlament oli eelmise nädala neljapäeval riigi üht olulisemat maksu kergitanud, jäi ettevõtjatel raamatupidamissüsteemidesse maksumuudatuse sisseviimiseks aega kõigest kuus (!) tööpäeva.
Äripäev küsis, kas ja millise kahju on ettevõtted kiirkorras tõstetud käibemaksumäära muutmise tõttu pidanud alla neelama.
Elion: majanduslik kahju on arvestatav
Elioni juhatuse liige, turundusdirektor Arti Ots ei salga, et majanduslik kahju on arvestatav. "Esiteks, väärtustades oma kliente ja soovides teenuste hindade lihtsuse säilimist, ümardame kõikide põhiteenuste hinnad klientide huvides madalamaks. See tähendab meile umbes 3 miljoni kroonist tulukaotust aastas," nentis Ots.
Teised kulud on Otsa sõnul seotud infosüsteemide muudatustega ja turundusmaterjalidega. "Sellega kaasneb hinnanguliselt kuni 2 miljoni kroonine kulu," kurtis ta. Ta loodab, et ettevõte jõuab käibemaksumuudatuste süsteemidesse sisestamisega ikkagi 1. juuliks valmis.
Prisma Peremarketi kaubandusdirektori Sari Hujaneni sõnul ei ole nad veel täpset kahjunumbrit kokku arvutanud. "Kauplustes moodustab suurima kulu tööjõud. Lisaks oleme tellinud 200 000 uut hinnasilti ja pisut alla 20 tooneri, üks tooner maksab umbes 2000 krooni. Kui aga võtta Restoranimaailm, siis just eelmisel nädalal saabusid trükist uued menüüd, mis nüüd tuleb seadusemuudatuse tõttu ümber trükkida. Uus partii menüüsid maksab umbkaudu 20 000 krooni," märkis Hujanen.
A-Selveri ostu- ja tootmisdirektori Andres Heinveri sõnul olid ettevõtte paljud töötajad pühade ajal ametipostil. "Inimesed teevad veel mitu päeva ületunde," lisa ta.
Statoil pidi töötajate puhkusegraafikut muutma
ASi Eesti Statoil peadirektor Helle Kirs-Toiger ütles, et nad püüavad teha nii, et ettevõte ei peaks maksumuudatuse tõttu otseseid kahjusid kandma. Ta lisas, et pühade ajal keegi eraldi tööl olema ei pidanud. "Erakorraliste muudatuste tõttu on tulnud poolte kokkuleppel muuta siiski töötajate puhkuste ajakava Eestis," lisas Kirs-Toiger.
Sokos Hotel Viru majutusjuhi Harry Põdra sõnul ei ole neil võimalik võtta maksutõusu täies ulatuses enda kanda, mistõttu tõstavad nad hotelli restoranides hindu. "Uusi menüüsid me praegu siiski trükkida ei plaani, vaid teeme hinnaparandused kleebistega. Praegu jääb maksumuudatusest tingitud kulude eelarve alla 10 000 krooni," ütles Põder.
TEA kirjastuse juht: muudatuse ettevalmistuseks kuluks kuid
TEA kirjastuse juhil Silva Tomingasel on käibemaksu muutmise kogemus selle aasta algusest, mil raamatute käibemaks kerkis 5 protsendilt 9 protsendile.
Tomingase sõnul kulus kõigi toimingute tegemiseks kokku 3,5 kuud. "Kuna mullu detsembris sunniti ettevõtjatele peale viie tööpäeva pikkust ettevalmistusperioodi, olid paljud kaubad ostukeskustest ligi kolm kuud müügist väljas ja jaemüük läks jaanuaris vabalangemisse, mis vähendas esimeses kvartalis müüki 2,5 miljoni krooni ulatuses," loetles Tomingas maksutõusuga tekkinud kahju.
Tomingase hinnangul kaotab kirjastus pikaaegsetelt ettetellitavatelt toodetelt lähiaastatel ligi 5 miljonit krooni, sest lõpptarbija jaoks ei ole võimalik hinda enam korrigeerida ja müüja peab hinnatõusu enda kanda võtma.
Maksukonsultant Lasse Lehise näpunäited
*Kui kauba või teenuse eest laekub ettemaks enne 1. juulit, siis see osa hinnast maksustatakse 18% määras, hiljem pärast kauba kättesaamist makstav osa maksustatakse 20% määras.
*Kreeditarve tegemisel tuleb rakendada sama maksumäära, mis on krediteeritaval arvel. See tähendab, et käibedeklaratsiooni vormile tuleb lisada uus rida 18% määras käibe vähendamise kohta.
*Kindlasti tekib probleeme ka FIEdel, kes kasutavad kassapõhist käibemaksuarvestust. Kui juunis 18% käibemaksuga kirjutatud arve laekub juulis, peab FIE maksma samalt summalt juba 20% käibemaksu. Selle jaoks oleks olnud vaja seadusesse täiendavat rakendussätet.
*See, kas ja kuidas saab juba kokku lepitud hinda muuta, sõltub lepingu tingimustest ja poolte kokkuleppest. Võimalik, et isegi kui müüjal on õigus hinda tõsta, loobub ostja siiski tehingust. Kui hind on kokku lepitud lõppsummana, mis sisaldab käibemaksu, võib juhtuda, et käibemaksu tõusu peab katma müüja oma kasumist.
*Edaspidi tuleks kõikides lepingutes alati märkida, et maksumäärade muutumise korral on müüjal õigus ühepoolselt vastavalt hinda muuta. Tarbijakaitse seisukohast jääb sel juhul küsimus, kas tarbijal on õigus leping enne tähtaega üles öelda.
*Tõukefondide, riigihanke pakkumiste jmt puhul tuleb teise poolega ühendust võtta ja küsida, kas on võimalik lõpphinda muuta. Kui kokkuleppele ei saada, on ainus võimalus nõuda hinna tõstmist kohtu kaudu.
*Probleeme tekib kõigil asutustel ja isikutel, kes ei saa sisendkäibemaksu tagasi (nt MTÜd, haiglad) ja kelle kulud suurenevad aasta sees ja kellel ei ole võimalusi saada selle katteks lisatulu.
Allikas: Lasse Lehis, Eesti Maksumaksjate Liidu juhatuse esimees
Seotud lood
Selveri müügid kinnitavad, et jõulude ajal eelistatakse traditsioonilisi maitseid, kuid alati on ruumi innovatsioonile. Seetõttu tuleb Selveri Köök igal aastal välja uute ja eriliste jõulutoodetega. Kulinaaria tegevdirektor Merje Kips räägib lähemalt.