Magasite maha aiakaupade soodusmüügi? Ärge muretsege, homme algab uus. Kõik aiakaupade müüjad kinnitavad, et sooduspakkumisi on rohkem kui varasematel aastatel ning kampaania lõppedes algab kohe uus.
"Kampaania käib kampaania järel," ütles ASi Espak kaubandusdirektor ja juhatuse liige Ivar Pikk. Ta lubas, et tarbijal on ees väga hea kevad-suvine hooaeg. Espakil on Pika kinnitusel tänavu kindlasti rohkem sooduskampaaniaid kui varasematel aastatel. Ka teised aiakaupu müüvad ettevõtted ei suuda välja tuua aega, millal neil toimub kevade suurim sooduskampaania - kampaaniad lihtsalt vahelduvad pidevalt üksteise järel ja enamik müüjaid kinnitab, et ka kampaania mahud on suuremad kui aasta tagasi.
Nii aktiivsel müügikampaanial on kaks põhjust. Aianduskaupade müügile spetsialiseerunud ettevõtted soovivad taastada paari aasta tagust seisu, kus iga aasta lõppes järjekordse käiberekordiga. Aiatarbeid müüvad ehituskaupluste ketid peavad aga võitlema üha tiheneva konkurentsiga, mille küttis äsja veel tulisemaks Lasnamäel avatud Bauhausi kauplus.
Majanduslangus jõudis aeda
Veel eelmise aasta kevadel võisid aianduskauplused kinnitada, et nende äris on kõik korras, majandussurutise mõju polnud märgata. Hansaplantis oli möödunud aasta esimestel kuudel müügimaht kasvanud võrreldes aasta varasemaga 15%. Cerese juhatuse esimees Andres Suitso ütles aasta tagasi, et otseseid surutise märke aiandusäris veel märgata ei ole. Sama kinnitas ka ASi Trigon Gardening (aianduskeskus Hortes) juhatuse liige Kristiina Kullo, öeldes, et kevad on olnud väga töine. Aasta kokkuvõttes pidid aga kõik aiandusärid üle mitme aasta tõdema käibe langust. Ceres ja Hansaplant kaotasid käibes ligikaudu 20%, Hortes 11%.
Peamisteks käibe kukutajateks olid ärikliendid. Suitso sõnul olid eelmisel aastal Cerese kaotused äriklientide osas kõige suuremad, sest just kinnisvaraga tihedalt seotud haljastusteenuste valdkond sai suurima hoobi ja seal tuli maha kanda ka lootusetuid võlgnevusi. Sama kinnitab ka Hansaplanti juhataja Indrek Naudi, kes ütleb, et müük äriklientidele kukkus möödunud aastal 49%. "Müük haljastusfirmadele, kes vahendavad meie tooteid, vähenes oluliselt, kuna kulutusi haljastuse rajamiseks kärbiti eelmisel aastal nii era- kui ka riigisektoris," selgitab Naudi.
Hortese kaotus oli eelmisel aastal kõige väiksem. Selle põhjuseks võib olla, et Hortes on keskendunud põhiliselt jaekliendile ja seal oli äriklientuuriga võrreldes kukkumine väiksem. Päris endist taset ei suudetud siiski hoida ka jaeklientidega ning Hortese juhatuse liige Kristiina Kullo pidi tõdema, et müügikäibe kukkumise põhjuseks oli ostukorvi kahanemine - osteti vähem, odavamaid kaupu ja kampaaniatooteid.
Aiakaupu müüvad ehituspoed raporteerisid eelmisest aastast aga vastakaid tulemusi. Keegi ei eita, et ehituskaupade müük on vähenenud. Aiatoodete müük on sealhulgas kulgenud aga erinevate tulemustega.
Espaki kontserni eelmise aasta tulemused ei ole veel kokku võetud, kuid Ivar Pika sõnul oli käibe langus võrreldes 2008. aastaga suurusjärgus 20% ja sama kehtib ka aiakaupade müügi kohta.
Ehituskauplused aiakaupadega edukadKa AS Rautakesko ei saa enne Soome emafirma tulemuste avaldamist oma eelmise aasta numbreid avaldada. Kuid ettevõtte juhatuse esimehe Alo Ivaski kinnitusel oli sarnaselt 2008. aastaga ka eelmisel aastal K-rauta poodides enim kasvamas sisustus- ja aianduskaupade müük. "Majanduslik olukord välistab välisreisid, mistõttu loovad inimesed hoopis oma koduaedadesse soodsama alternatiivina õdusa puhkeõhkkonna," otsib Ivask põhjusi aiakaupade müügi kasvule.
Majanduslik olukord välistab välisreisid, mistõttu loovad inimesed hoopis oma koduaedadesse soodsama alternatiivina õdusa puhkeõhkkonna.
Alo Ivask, AS Rautakesko juhatuse esimees Bauhofi mitu miljonit krooni kasvanud kasumi kõrval kahanes käive eelmisel aastal 10%. Aiakaupade müük oli aga turundusjuhi Sigre Parmi väitel stabiilses tõusutrendis. "Aiakaupade müügi järjepideva kasvu taga on ühelt poolt laenubuumiga realiseerunud eestlaste unistus oma majast: kinnisvara on soetatud, ehitus- ja siseviimistlustööd tehtud ning nüüd on oluline ka aiaruumi kujundus ja väljaehitus," rääkis Parm.
Tänavuseks aastaks toob Parm välja trendi, et üha enam rajatakse tarbeaedu oma pere tarvis (aedviljad, maitsetaimed jms), sealhulgas ka väikeaedu terrassidele ja isegi rõdule. Sellest lähtuva optimistliku prognoosi kohaselt on Bauhof oma aiaosakonda laiendamas ning välikaupluste lisandumisega ollakse Aiaparadiisi kaubamärgi all esindatud juba 12 Eesti linnas. Rautakesko ja Espak lubavad aga oma tegevusi ümber vaadata seoses Bauhausi turuletulekuga, sealhulgas kasvatada sooduskampaaniate ja sooduspakkumiste arvu.
Uus müügitõus laseb oodata
Uus aasta ei ole aiandusäridele kaotatud edu esialgu tagasi toonud. Ceres ja Hortes kinnitavad, et aasta algus on olnud endiselt langustrendis. Indrek Naudi täpsustab, et Hansaplanti müügikäibe langus on esimesel kolmel kuul olnud 5%.
Ometigi on kõigi aiandusäride juhid kindlad, et langus turul on lõppemas ja hiljemalt aasta teiselt poolelt oodatakse tõusu või vähemalt tulemuste stabiliseerumist eelmise aasta tasemel. Kehvapoolne aasta algus pannakse jätkuva majanduskriisi ja lumise kevade süüks. See võib olla ka põhjus, miks aasta kokkuvõttes ei saavutata märkimisväärselt paremaid tulemusi kui eelmisel aastal. Suitso sõnul tehakse põhiosa aianduslikust müügist teises kvartalis. "Paistab, et majanduse elavnemine veel sellesse aega sisse ei jõua," nentis ta.
Kuid kõik on kindlad, et inimestel on kirg aianduse vastu säilinud ning sellesse panustatakse ja kulutatakse endiselt ning loodetavasti juba üha tõusvas trendis.
küsitlus*Hortes: Avasime välimüügiala, kus okaspuude, dekoratiivsete lehtpuude, hekitaimede, marjapõõsaste, rododendronite ja viljapuude istikute valik täieneb iga päevaga. Maikuus on eriti laias valikus suvelilli, roose, püsililli.
Millal toimub kevad-suve suurim sooduskampaania?
*Hansaplant: Erinevad soodusmüügid ja kampaaniad käivad Hansaplanti aianduskeskuses pidevalt. Ja jätkuvad aasta ringi. Igal nädalal on uued tooted nii aiakaupade, kui ka õuetaimede ja lillede valikus. Sellel aastal on soodusmüüke ja kampaaniaid rohkem kui varasematel aastatel.*Ceres: Toimuvad pidevalt. Iga kahe nädala tagant vahetub suurem kampaania ja lisanduvad paljude impulsstoodete kampaaniad nädalate lõikes. Kokku püüame hooajal teha kümneid erinevaid kampaaniapakkumisi.*Rautakesko: Hetkel on aiakaupade valikust soodusmüügis aiavõrk, mõned tööriistad (nt labidas), aiakäru ning kevadväetis. Üsna pea on soodusmüüki ilmumas seemnekartul ning niipea kui ilmad lubavad, tulevad ka taimed.*Bauhof: Meie kauplusteketist võib pidevalt leida väga häid ja huvitavaid sooduspakkumisi - plaanime neid kommunikeerida läbi kogu aiahooaja.*Espak: Kampaania käib kampaania järel. Sarnaselt viimasele viiele kuuga seisab tarbijal ees ka hea kevad-suvine hooaeg. Espaki poolt on kindlasti sooduskampaaniate maht suurem kui varasemal aastal.
Seotud lood
Rahvusvaheline logistikaettevõte DSV aitab Eesti tootjate ja kaupmeeste kaupu liigutada üle maailma nii mööda merd, maanteed kui ka õhus. DSV Estonia AS müügidirektor Peeter Luht nendib, et novembri lõppemisega saab mööda aasta kõige kiirem aeg, sest vastupidiselt eraisikutele on ettevõtjad oma suuremad saadetised enne jõulukuud aegsasti teele pannud.