Augustist Eestis tegutsev interneti infokataloogi teenust pakkuv firma 118Finder teeb ettevõtted vägisi enda kliendiks, kirjutas tänane Äripäev.
Ehkki alles suvel mõisteti tuhandeid ettevõtjaid lollitanud firma Directa süüdi pettuses ja firmal tuli tasuda kopsakas trahv, maandus augustis sarnast skeemi kasutav soomlaste 118Finder Eesti turule. Ettevõtte tegutsemine on toonud tarbijakaitseametile ja kaubandus-tööstuskojale juba mitmeid pretensioone., et ?rma käitumine on parasiitlik ning sellest vabanemiseks on nad sunnitud palkama juriste. “Tahan hoiatada kõiki, kes ?rmaga 118Finder kokku puutuvad,” kirjutab üks ohver. “Helistavad võimalikult ebasobival ajal, räägivad segaselt, täpsustavad ettevõtte andmeid ja kui kohe ei märka “ei” öelda, on arve laual. Ükski äraütlemine ei aita – mis tellitud, see tellitud. Seejärel algab ähvardamine. Saime alles advokaadi abil makse tühistada,” rääkis ta.
Interneti infokataloogi teenust pakkuva ?rma 118Fnder skeem sarnaneb Directa omaga. Soome internetifoorumites kurdavad ettevõtjad
Sellise müüginipi ohvriks sattus Eestis OÜ Alltrendo omanik, Mustamäel lastehoiuga tegeleva Trallitoa pidaja Andra Tetsov. “Firmast helistatakse ettevõtte telefonile ja öeldakse, et me kontrollime või uuendame teie ?rma andmeid ning kas te soovite lepingut sõlmida või pikendada? Kui ütlete “jah”, siis olete ettevõtte arust automaatselt sõlminud suulise lepingu ning üsna pea potsatab teie postkasti 90eurone arve. Kui te seda ära ei maksa, hakkab “võlaosakond” teid pommitama kordusarvetega, soovitab lugeda kodulehelt lepingutingimusi ja ähvardab inkassoga,” võtab ta ?rma ärimaneeri kokku. Kasutatakse inimeste teadmatust. Lepingutingimusi telefonimüüja ei tutvusta, vaid need on üleval ?rma kodulehel. Seal on kirjas, et leping jõustub siis, kui “kliendi tellimuse andmed ja kliendi volitatud kontaktisiku andmed on süsteemi registreeritud ning ettevõtte poolt telefoni teel tehtud turustamise kaudu jõustub tellimusleping suuliselt”. Tetsov ütleb, et telefonikõnele vastas tema ema, kes ütles telefonimüüjale, et saatke oma pakkumine ja siis otsustame. Kuid üsna pea sai ?rma 108eurose serti?kaadi ja arve, mis tuli tasuda nädala jooksul. Nüüd sekkus Tetsovi ?rmale info- ja meediateenust pakkuv MultiMeedium OÜ, kes tegi ?rmasse kirjaliku järelepärimise. “Kummaline, et ?rma kodulehel pole üleval ühtegi telefoninumbrit, rääkimata töötajate nimedest,” ütleb Tetsov., kes ise sellest midagi ei teadnud. “Kui ma nüüd hoolikalt mõtlen, siis eelmisel (üle-eelmisel – toim) nädalal keegi vist helistas küll. Sellest ?rmast ei tea ma midagi ja et meie ?rma nimi seal on, tuleb mulle üllatusena,” ütles ettevõtte juht.
Vastust sellele päringule ega ka järgmisele kahele ei tulnud. Küll tulid oktoobri lõpus ja novembri alguses kaks meeldetuletus-arvet, pärast mida kaevas MultiMeediumi juhtiv nõustaja Nelly Vahtramaa välja 118?nderi telefoninumbri ja rääkis ühe naisterahvaga, kes väitis järjekindlalt, et nende ?rma telefonimüüja rääkis ettevõtte juhiga, nii saigi leping sõlmitud ja “see on ?rmasisene probleem, et keegi töötaja mängib Andra Tetsovit”. Nende pretensioonile pole siiani vastust.“See on uskumatu ja nahaalne käitumine,” nentis Vahtramaa. “Hämmastav, et praegusel ajal mõni ?rma nii tegutseb ja sellist äritava kasutab,” lisab ta.118Finder kodulehel on üleval ühe ?rma nimi
1188 on oma kliente hoiatanud. Telemedia Eesti, Teabeliini ja Ekspress Hotline’i turundusprojektide juht Triin Vesper ütles, et mõni kuu tagasi kuulsid nad, et 118?nderi esindajad jagavad valeinfot, nagu lõpetaks infotelefon 1188 oktoobrist oma töö. “Viimase paari nädala kestel pöörduvad aga 118?nderi müügimehed juba meie klientide poole, esinedes eksitavalt infoliinide 1188 ja 1182 nime all. Ettekäändena kasutatakse andmete kontrolli ja seejärel edastatakse kliendile kopsakas lisaarve,” ütles Vesper. Ta lisas, et nad on üritanud ?rma juhtkonnaga kontakti saada, kuid kõik kirjad on 188?nderi äriregistri aadressilt Madara 14 tagasi tulnud märkega, et seda ?rmat seal ei asu., kes saab siiani ärritunud klientidelt kõnesid. Ta kinnitas, et ?rma tegutsemine järgib võlaõigusseadust, mis ütleb, et suuline leping on ka leping, ning lisas, et kui ettevõte keeldus lepingust, siis tema tühistas selle. Väidetavalt aga polnud ettevõtte juhid nii kergekäelise loobumisega nõus ning nende teed läksid lahku.
“Rõhutasime ka oma klientidele, et ei infoliin 1182 ega 1188 ole mingil moel seotud 118?nderi ega selle küsitava äripoliitikaga,” ütles Vesper. Ta ütles, et kui ettevõtja või ?rma esindaja ei soovi lepingut sõlmida, võiks saadetud arved ja võlanõuded tähelepanuta jätta. “Seadus näeb ette, et just arve esitajal lasub kohustus tõestada selle õiguslikku alust. Sama puudutab ka võimalikke inkassonõudeid,” selgitas Vesper.Tarbijakaitseameti poole on seoses 118?nder tegevusega pöördunud viis ettevõtjat, kuid nemad aidata ei saa, sest nende pädevuses on vaid eraisiku ja juriidilise isiku vahelised vaidlused.Äripäev rääkis ka ühe endise 118Finderi töötajaga
Mis on mis?118Finder OÜ
ÄRIREGISTRIS on aadress Madara 14, kodulehel Tornimäe 5;ASUTATUD 16. august 2012.PÕHITEGEVUSALA: muu mujal liigitamata kutse-, teadus- ja tehnikaalane tegevus;ASUTAJA JA OMANIK Katariina Kirsi Kristiina Karesvaara, Hispaania;JUHATUSE LIIKMED: Markku Juhani Pihlajaniemi ja Katariina Kirsi Kristiina Karesvaara;Selle firma domeeni omanik on Numeropalvelu1188 Oy, mis on samuti seotud Karesvaaraga.
Markku Juhani Pihlajaniemiga seotud firmadPIHLAKAS GROUP OÜ, asutatud 20. juuli 2012.
BALTIC TOUCH OÜ, asutatud 15. oktoober 2012.SOOMES on ta seotud firmadega:Fight Chix Europe, Terela, Business Academia of Finland.Pihlajaniemi on Facebookis otsinud telefonimüüjaid Hispaaniasse, Facebookis on loodud selleks eraldi leht Töihin Espanjaan. Seal kutsutakse inimesi aktiivselt tööle ka Eestisse, Hispaaniasse või Taisse, pakkudes neile telefonimüüja tööd. Kommentaarid sellistele töökuulutustele on kahtlevad ja hoiatavad.
Pane tähele! 118Finderi lepingutingimusedLEPING LOETAKSE SÕLMITUKS siis, kui kliendi tellimuse andmed ja kliendi volitatud kontaktisiku andmed on süsteemi registreeritud. Ettevõtte poolt telefoni teel tehtud turustamise kaudu jõustub tellimusleping suuliselt.
LEPING ON TÄHTAJALINE ja lõpeb arveldusperioodi lõpus. Leping kehtib 12 kuud.KLIENT VÕIB NÕUDA LEPINGU ENNETÄHTAEGSET LÕPETAMIST, kusjuures ettevõte kustutab teie andmed registrist võimalikult kiiresti. Klient ei saa nõuda liitumistasu või selle osa tagastamist.KLIENT PEAB LEPINGU LÕPETAMA ALATI KIRJALIKULT (e-kiri või kiri) ja klient ei tohi kasutada lepingu ülesütlemisel esindajat või anda lõpetamisel volitusi üle kolmandale isikule, välja arvatud erijuhtudel, kui ettevõte on selleks andnud kirjaliku nõusoleku.Kuna kolmanda osapoole poolt kliendi nimel tehtud lepingu lõpetamisavaldusi peetakse lubamatuks, siis on 118Finder hinnangul selletaolised ettepanekud tühised ja ei mõjuta lepingu kehtivust.LEPINGU SUHTES kohaldatakse Eesti seadusi ja lepinguga seotud vaidlused lahendatakse Tallinna alamastme kohtus. Teenuse pakkujal on õigus kasutada digitaalseid salvestusi.
Sarnast skeemi kasutas DirectaSarnast müügiskeemi kasutas ka Soome infokataloogiirma Directa, kelle vastu esitas kohtule hagi koguni 1400 ettevõtet, kellest 400 nõudis ka kahjutasu. Directa tegutseb ka Eestis emateab.ee nime all ning selle ?rma müügivõtetest
kirjutas Äripäev põhjalikumalt 25. oktoobril 2010. ütles, et võrdlus Soome ?rmaga Directa ei ole õige, sest 118 Finder ei kasuta Directaga sarnast tegutsemisviisi. Directat süüdistati ülisuurtes arvetes ja valedes müügivõtetes, märkis ta. “118?nder ei võta tasu mingil juhul klikkide alusel ega muuda lepingu summasid,” lausus Karesvaara.
Directa OY juhte süüdistati pettuses, uurimise all olid tuhanded juhtumid aastatel 2007–2009. Directa endist juhti karistas kohus turundustavade rikkumise eest 5kuulise tingimisivangistusega. Kohus nõudis Directalt riigi kasuks välja ligi 90 000 eurot kuritegelikul teel saadud raha. Kohus leidis, et Directa andis klientidele eksitavat ja puudulikku teavet, sõlmides telefoni teel tasulisi lepinguid. Eestis ulatus Directa käive 2011. aastal 450 125 euroni, kasum oli ligi 120 000 eurot. 118 ?nderi juht Katariina Karesvaara
Kommentaar: Kaebuste kohta infot ei oleTabijakaitseametist me kaebusi saanud ei ole, ütles 118?nderi juht Katariina Karesvaara.
“Juhul kui on segaseid andmeid, palume ettevõtetel ja asutustel meie poole pöörduda, etsaaksime asja selgitada,” lubas Kasevaara. Ta lisas, et kui kliendile on esitatud arved ebaselged või ta soovib kauba tagasi anda, peab ta ühendust võtma klienditeenindusega. Kriitikale, et ettevõttega on raske kontakti saada, sest kodulehel ei ole telefoninumbreid, vastas Kasevaara, et klienditeenindus töötab neil rahvusvahelise mudeli järgi. Praegu suheldakse klientidega e-posti teel. “Kliendile võib muidugi ka klienditeenindus helistada, kui klient nii nõuab,” lisas Kasevaara.Veebifoorumites oleva kriitika kohta ütles Kasevaara, et internetiveergude aruteludes kommenteeritakse paljusid ettevõtteid. “Veeb on vaba foorum,” märkis ta.
5 ettevõtet on tarbijakaitseametisse pöördunud seoses augustis Eestis tegevust alustanud irmaga 118inder. Amet soovitab olla ettevõtjatel tähelepanelik, kuid et nende pädevuses on eraisiku ja juriidilise isikute vahelised vaidlused, siis tarbijakaitseamet ettevõtjaid aidata ei saa.
Kommentaar: Suuline leping peab olema mõlemale arusaadavKOIDU MÖLDERSON, Eesti Kaubandus-Tööstuskoja jurist
Võlaõigusseaduse järgi võib lepingut sõlmida suulises, kirjalikus või mis tahes muus vormis, kui seaduses pole sätestatud lepingu kohustuslikku vormi. Kui suuline kokkulepe saavutati vastastikuste tahteavalduste vahetamise teel ning poolte soov oli anda kokkuleppele õiguslikult siduv tähendus, loetakse seda suuliselt sõlmitud lepinguks. Tõepoolest lubab seadus suulise lepingu sõlmimist, kuid lepingu sõlmimiseks on vaja mõlema poole soovi.Kuna suulise lepingu puhul on tagantjärele keeruline selgeks teha, kes millega nõustus või milles ikkagi kokku lepiti, on soovitav enne jah-sõna andmist täpsemalt tutvuda teenuse tingimustega ja leppida olulistes küsimustes kirjalikult kokku. Selgitage arve tasumata jätmist. Kui pärast telefonikõnet hakkavad tulema üllatuslikud arved, oleks korrektne saata viivitamata kirjalik selgitus arve mittetasumise ja väidetava suulise lepingu sõlmimise kohta.Näiteks selgitada, et telefonis ei antud piisavalt selgelt teada, et vaid ettevõtte andmete kontrollimisega ning kataloogis registreerimisega on sõlmitud leping tasulisele teenusele, mistõttu ei saa nõustuda lepingu sõlmimisega ning pole põhjendatud ka arve saatmine või tasumine.Arve tasumiseks peaksid mõlemad pooled olema jõudnud ühisele arusaamisele lepingu olulistes tingimustest, sh lepingu hinnas. Enne kui ühist arusaamist pole saavutatud, eisoovitaks arvet tasuda. Arve tasumine võib õiguslikult tähenda, et pool on suulise lepinguga nõustunud ning tagantjärele on märksa keerulisem oma tahteavaldust tagasi võtta.
Seotud lood
Pärast seda, kui Eestis emateab.ee nime all tegutseva Soome firma Directaga seotud pahandused avalikkuse ette tulid, näis loomulik eeldada, et suuliste lepingute sõlmimisele tuginevat äriskeemi siinmail niipea uuesti ei katsetata, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Selveri müügid kinnitavad, et jõulude ajal eelistatakse traditsioonilisi maitseid, kuid alati on ruumi innovatsioonile. Seetõttu tuleb Selveri Köök igal aastal välja uute ja eriliste jõulutoodetega. Kulinaaria tegevdirektor Merje Kips räägib lähemalt.