E-kaubanduse arendusettevõtte Practicology juhi Martin Newmani sõnul on väikekaupmeestel konkureerida suurte hiidudega nagu Amazon. Osad on muutnud oma ärimudelit ja keskendunud veebile kuna see võimaldab neil laieneda oma füüsilistest piiridest palju kaugemale.
Loe altpoolt, mida Newman räägib 8. oktoobril toimuval
Kaubanduse Aastakongressil ning mida ta arvab sisuturundusest ning veebipoodide automatiseeritud teenindusest.
Milliseid teemasid Sa Kaubanduskongressi ettekandes käsitled?
Kui 90ndatel oli kontroll kaupmehe käes, siis nüüdseks on internet kõike muutnud. Klient on ohjad täielikult enda kätte haaranud. Tema otsustada on, kellelt, millal, mida ja kuidas osta. Kaupmehe ülesandeks on organiseerida oma äri vastavalt kliendi soovidele. Tuleb pakkuda õiget toodet õige kanali kaudu ja õigel ajal.
Samuti on tehnoloogia pool tähtis. Näiteks kasutavad kliendid üha vähem lauaarvutit, mistõttu peab kasutajakogemus ka mobiilis olema tasemel.
Üha olulisem on ka kliendiandmete ja tarbijakäitumise jälgimine, kuna see võimaldab paremini turundada. Mida rohkem sa suudad oma kliente kaasata erinevate kanalite kaudu, seda väärtuslikumaks ja lojaalsemaks nad muutuvad.
Hea kasutajakogemuse loomiseks peab e-pood moodustama ühtse terviku ülejäänud äriga ning kaupmehed peavad looma tugeva integreeritud struktuuri.
Lisaks räägin paari sõnaga ka suurtest trendidest nagu rahvusvahelistumine ja kaasamine.
Kas väikekaupmeestel on üldse võimalus konkureerida hiidudega nagu Amazon?
Muidugi on! On mitmeid häid näiteid edukatest väikekaupmeestest. Osa neist on muutnud oma ärimudelit ja keskendunud veebile, kuna see võimaldab neil laieneda oma füüsilistest piiridest palju kaugemale.
Füüsilisi poode on kallis avada ja pidada. Hea veebileht võib olla palju kuluefektiivsem ja kasumlikum. Aga loomulikult peab ka seda efektiivselt turundama.
Internetipõhised müügikeskkonnad nagu eBay ja Amazon on paljudele kauplejatele hea koht alustamiseks, kuna neil on juba olemas suur kliendibaas. Probleem seisneb selles, et sealsed kliendiandmed ei kuulu kauplejatele, mis teeb oma eraldiseisva e-poe rajamise keeruliseks.
Mida peab väikese mom-and-pop-tüüpi e-poe pidamisel silmas pidama?
Esiteks, tehnoloogiasse ei tasu üle-investeerida. Turul on hulganisti mõistliku hinnaga lahendusi. Ma olen kindel, et ka Baltikumis leidub mitmeid veebiarenduse pakkujaid, kes on valmis appi tulema. Kõige tähtsam on paika panna, millist väärtust kliendile pakutakse. Seejärel tuleb luua kliendiandmebaas ja selgelt sihtida.
Äri suurus ei oma tegelikult mingit tähtsust. Tähtis on usalduse tekitamine. Usaldust loovad hea tarnepakkumine (nt tasuta tagastus), kvaliteetne teenindus ja kliendi jaoks olemas olemine.
Ka turundusse tuleb investeerima, sest pead olema kliendi jaoks leitav: headeks vahenditeks on orgaaniline otsing, Google AdWords, klikipõhine reklaam, retargeting ja loomulikult pika saba optimeerimine.
Uuringud näitavad, et inimestele meeldib e-poodide automatiseeritud teenindus: teenus vastab ootustele ning pole halbu ega häid üllatusi!
Suurbritannias on heaks näiteks Appliances Online (AO.com), mis müüb veebis koduelektroonikat. Koduelektroonika ei tundu just kõige põnevam tootekategooria, kuid kuidagi on AO.com suutnud koguda Facebookis 1,5 miljonit fänni ning sajad tuhanded inimesed jälgivad nende videoid YouTube’is.
Ilmselt on asi selles, et AO.com oskab suurepäraselt oma klientidega suhelda ja neid brändi tegevusse kaasata. Näiteks firmajuht vastab Facebookis igale kaebusele. Ja kliendid tunnevad end erilisena!
Jaekaubanduses räägitakse palju lojaalsusest ja ma leian, et see termin on juba ülekasutatud. Samas mulle ei tundu, et kaupmehed teeksid väga head tööd lojaalsuse tekitamiseks. Kõige lihtsam viis selleks on olla läbipaistev ja tegeleda klientide muredega.
Viimasel ajal räägitakse palju sisuturundusest ehk content marketing’ist. Kas see on tõesti oluline?
Sisuturundus on äärmiselt oluline! Vanasti rääkisime suusõnalisest turundusest. Kui inimesel oli hea/halb kogemus, siis ta rääkis sellest viiele kuni kümnele inimesele. Veebis on need numbrid aga palju suuremad. Brändi haarde suurendamiseks veebis tuleb kasutada kõiki vahendeid, olgu selleks blogi või sotsiaalmeedia.
Martin Newman on Briti üks tuntumaid e-kaubandusei konsultante, kes valdkonnaga seotud juba 1997.aastast peale. Ta on nõustanud selliseid tuntud ettevõtteid nagu Ted Baker, Harrods, Burberry ja Intersport. Martin on nõustanud ka Eesti ettevõtet FitsMe.
Ajakiri Retail Week on viimasel kolmel aastal paigutanud Martini edetabelisse„Top 50 most powerful people in online retail“
Lisaks Newmanile astuvad 8. oktoobril Original Sokos Hotel Viru konverentsikeskuses Kaubanduse Aastakongressil 2014 lavale Eesti pankade ökonomistid, Prisma Peremarketi tegevdirektor Janne LIhavainen, Tallinna Kaubamaja tegevdirektor Erkki Laugus, Põldma Kaubanduse omanik ja tegevjuht Heinar Põldma, kommunikatsioonibüroo Powerhouse tegevjuht Janek Mäggi, Statoil Fuel & Retail personalijuht Hedi Nurme-McDonald, Sports Directi ettevõtete arendusjuht John Harrison ja paljud teised. Vaata täpset ajakava siit ning registreeru hetkel soodushinnaga 209 eurot (km-ga 250,80) SIIN.
Seotud lood
Rahvusvaheline logistikaettevõte DSV aitab Eesti tootjate ja kaupmeeste kaupu liigutada üle maailma nii mööda merd, maanteed kui ka õhus. DSV Estonia AS müügidirektor Peeter Luht nendib, et novembri lõppemisega saab mööda aasta kõige kiirem aeg, sest vastupidiselt eraisikutele on ettevõtjad oma suuremad saadetised enne jõulukuud aegsasti teele pannud.