b) Aeg - ostan siis, kui tahan; kulutan võimalikult vähe;c) Koht - ostan seal, kus tahan; seal, kus olen;d) Raha - kulutan võimalikult vähe;e) Info - tean täpselt, mida ostan; piisav info ka pärast ostu;f) Transport - kaup tuleb ise kohale.
Kolm juhtu, kus lugeja võiks mõelda, kas tema jaoks on tegu mugavuskaubandusega. üksi minu arvates mugavust ei loo. Pigem teevad kliendikaardid tarbija rahakoti paksemaks ning kui kaarte on juba piisavalt palju, siis loobutakse nende kaasas kandmisest üldse. Kliendikaart kombineerituna lisavõimalustega annab suurema mugavuse. Olgu lisavõimalusteks näiteks iseostlemine (SelveEkspress) ja e-tšeki võimalus. Ma kannan suurema tõenäosusega kaasas kliendikaarti, millega lisaks rahalisele võidule (d) saan ka ostuprotsessi enda jaoks kiiremaks (b) teha ning samuti piisava info ostu kohta (e).
Esiteks kliendikaart
Teiseks iseteenindus. Ajas muutub ka inimeste arusaamine iseenesestmõistetavust ja mugavusest. Ja kuna mugavus on lisaks muutumisele ka täiesti subjektiivne, siis ei saa alati üheselt vastata, kas iseteenindus on mugav või ei ole mugav. Pigem on mugavam või vähem mugavam.) kohta. Võiks ju mõelda, et kassiir on selleks, et kaupu registreerida. Kuid mõelda võiks ka, millise mugavuse loob see, et saad kaubad kohe riiulist võttes oma kotti pakkida ning kassajärjekorras seismata ise maksta ja kauplusest lahkuda.
Kui me paneme ühele poole mõõteskaalat täisteeninduse ja teisele poole iseteeninduse ning peaksime hindama kumb teenindusvorm on mugavam, siis usun, et enamus ütleksid, et täisteenindus on loomulikult mugavam. Millest järeldub, et iseteenindus ei olegi nii mugav. Ja nüüd vastupidine näide. Mõelge ennast kauplusesse 25 aastat tagasi, kui veel valdavaks oli letikaubandus. Kas teil oli mugav, kui teid üle leti teenindati? Kui teil on täna valida, kas saate ise kaupu riiulist valida või need antakse teile, siis ilmselt eelistate ise valida. Seega kuigi me tihti arvame ja ütleme, et täisteenindus on mugav, eelistame teatud olukordades ennast ise teenindada.Sama võibki öelda iseostlemise (selfscanning
Kolmandaks skänneerimine mobiiliga. Mobiiliga võib ka koode sisse skännida, kuigi mobiil ei ole disainitud selleks. Siiski, kui kood on õigel kaugusel ja õige nurga all, siis võib see uuemate telefonidega ka suhteliselt kiirelt toimuda. Kõige olulisem on siin mobiili rakendus ehk app – selle kasutatavus, mugavus, intuitiivsus. Ma ei pea mugavaks rongijaamades või metroodes asuvaid suuri stende, kus kaubakoodid on asetatud ka liiga kõrgele või liiga madalale.
Tehnoloogiad kaotavad igal aastal 1% töökohtadest. Aga julgen arvata, et e-kaubandus ja ka mugavuskaubandus jätab riigi tasandil tööhõive samaks. Kaubandusettevõte lisaväärtuse kasv tuleb tehnoloogiate juurutamisest, mis võimaldavad sama personalikuluga teenindada rohkem tarbijaid. Kuid tehnoloogiad muudavad kindlasti tööhõive struktuuri. Rohkem vajatakse klienditeenindajaid ja konsultante, kes suhtlevad tarbijatega e-kanalite kaudu. Samuti suureneb hõive logistikas.
Jaekauplusest saab logistikakeskus ja logistikakeskusest jaekauplus. Kaupmehed vaevavad juba täna pead küsimusega, kuidas luua kauplus, kus kõik on olemas. Et ei oleks nii, et kui olen Ülemiste keskuses välja valinud kena triiksärgi, siis pean ise minema mulle sobivat numbrit mööda linna taga ajama. See ei tohiks nii olla.