Aastaks 2027 toimub kaupluste jaoks suur muudatus - täna kasutuses olevad vöötkoodid asendatakse järk-järgult QR-koodidega. Nutiseadmega skaneeritavad QR-koodid pakuvad uusi lahendusi nii tarbijatele kui jaemüüjatele, võimaldades muuhulgas näiteks kaubariiulitelt kiiresti üles leida aegunud või kvaliteedistandarditele mittevastavaid kaupu.

- QR-koodid hõlbustavad töid paljudes sektorites. Foto: Pexels.com
Kuidas QR-koodide poolt pakutavaid võimalusi aga veel paremini ära kasutada? Võimalusi tutvustab
StrongPointi suurkliendihaldur
Anton Martšenko.Sääst, kvaliteet ja tõhusus - kõik ühes lahenduses
Ülemaailmne tarneahela standardite arendusorganisatsioon GS1 teatas, et 2027. aasta lõpuks saavad QR-koodid uueks kauplemisstandardiks ning hakkavad sammhaaval ilmuma paljudele toodetele nii üle maailma kui Eestis. QR-koodid, mis sisaldavad palju rohkem teavet, võimaldavad optimeerida laohaldust, parandada tarneahela efektiivsust ja vähendada ärikahju.
"Traditsiooniline vöötkood ei garanteeri unikaalsust – kõik identsed tooted on sama koodiga, QR-koodid aga võimaldavad igat toodet eraldi jälgida. Näiteks värvide tootmisel segatakse värvi sisse erinevaid koostisosi. Kui üks partii ebaõnnestub, võib juhtuda, et värv ei kuiva seintel. QR-koodide abil saab kiiresti defektseid ühikuid turul eristada. Kuidas QR-koode ära kasutada sõltub ettevõtja enda fantaasiast, sest võimalusi on väga palju ja neid tuleb lihtsalt katsetama asuda,” ütleb Anton Martšenko.

- StrongPointi suurkliendihaldur Anton Martšenko. Foto: Strongpoint
Kaob ära igahommikune poeriiulite vahel säilivusaegade kontrollimine
Traditsiooniliste pakenditekstide kõrval võimaldavad QR-koodid jaemüüjatel pakkuda veelgi rohkem infot ning interaktiivset teavet nagu näiteks toote valmistamiskuupäev, partii- või seerianumber, teave allergeenide kohta ja link toote kasutamise juhistele jms. "Kui täna peab poetöötaja igal hommikul riiulite vahel ringi käima, et kontrollida, milliste piimapakkide kehtivusaeg hakkab lõppema ning millistele tuleb käsitsi soodussildid külge kleepida, siis QR-koodide abil oleks kogu info süsteemis olemas – kiirelt näeb, kui palju piima alles on, mis kuupäevani on see müügikõlblik ning millal tuleks asuda varusid täiendama. Antud tehnoloogia annab võimaluse lihtsamalt kaupu lettidel organiseerida ning vähendab ohtu, et müügialale jäävad aegunud kaubad,” selgitab StrongPointi esindaja.
Soodustab jätkusuutlikkust ja hõlbustab ringlussevõttu
GS1 standardite eksperdi Indre Lasionienė sõnul on tänaseks juba 22 maailma suurimat ettevõtet sõlminud lepingud QR-koodi kasutuselevõtu osas. Nende hulgas on näiteks Lidl, Procter & Gamble jpt. "QR-koodid aitavad kaasa meie äritegevuse jätkusuutlikkuse ambitsioonidele, vähendades paberikasutust ning edastades infot digitaalselt. Samuti muudavad need lihtsaks ligipääsu olulisele taaskasutusinfole ja jätkusuutlikkuse sõnumitele, suunates tarbijaid pakenditega vastutustundlikumalt käituma," ütleb Lasoniene.
Juba täna kasutab Lõuna-Ameerikas asuv Coca-Cola haru QR-koode, et koguda infot klaaspudelite tagastamise kohta taaraautomaatidesse ning jälgida pudelite elutsüklit.
Ka Eesti ettevõtjad kasutavad QR-koode traditsioonilise vöötkoodi kõrval. Tavaliselt edastatakse nende kaudu lisainfot toote kohta või suunatakse tarbijat tootja veebilehele. Ekspordimahtude kasvades on ettevõtjatel aina suurem huvi uue põlvkonna toodete mägistamise võimalusi oma protsessidesse rakendada, et toetada nii majanduslikku kasvu kui vähendada ökoloogilist jalajälge.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!