Kuigi internetis ostlemine on muutunud tormilise kiirusega osaks argipäevast, tuleb mugavuse ja turvalisuse tagamiseks kinni pidada mõnest lihtsast põhimõttest.
Läinud aastal registreeris ennast Eestis Majandustegevuse registris e-kaubanduse vallas tegevaks 781 ettevõtet. See on väga tervitatav trend. Võrreldes tavakaubandusega on e-pood enamasti võimalik püsti panna madalate kuludega. Lisanduvate uute veebipoodidega avaneb tavakasutajatele üha laiem valik koos võimalusega kaupa mugavalt, kasvõi öösel metsast tellida, mis omakorda elavdab majandust tervikuna.
Igasuguse kiire arenguga käivad paraku kaasas kasvuraskused. E-kaubanduses on üheks selliseks mõnede e-kauplejate usaldusväärsus ning kiiret edu taga ajavate ettevõtete toimetamine turul, mille puhul ei saa alati olla lõpuni veendunud, kas kaup tarnitakse õigeaegselt või kas see üldse pärale jõuab. Õnneks on ausate kauplejate ära tundmine lihtne.
Kui e-kaubandus on sinu jaoks uus, siis esimene samm olgu oma õiguste selgeks tegemine. Parima info sel teemal leiad
Tarbijakaitseameti kodulehelt. Ostmisel pööra eriliselt tähelepanu tagastustingimuste ning „raha tagasi garantii“ olemasolule.
Et sarnaselt tavakaubandusele teeb ka e-kaubanduses ostuotsuse tarbija, soovitame ostjatel jälgida täie tähelepanuga veebipoe ja internetikaupleja tausta.
Korrektselt tegutseva e-poe kodulehel peavad olema toodud kauba tagastus-ja garantiitingimused ning ettevõtja kontaktid (äriregistri nr, kontakttelefon, klienditeeninduse kellaajad, firma juriidiline aadress jne). Tasuks uurida ettevõtte ja müüja tausta nii guugeldades kui äriregistri andmebaasidest. Viimane annab teadmise ka müüja seadusekuulekuse ja maksekäitumise kohta.
Viimasel ajal on väga levinud erinevates ostukeskkondades ja suhtlusportaalides eraisikutest kauplejate tegevus, mis jätab mulje justkui tegutseks ettevõte. Nende hulgas on paraku palju sellist kontingenti, kes ei kipu täitma ei tarbijate õigusi ega teisi seadustest tulenevaid kohustusi. Tarbijatele peaks olema ohusignaaliks juba see, kui kauba eest tasutav ettemaks palutakse kanda eraisiku kontole.
E-kaubanduse arengu ja usaldusväärsuse eest seisab hea
Eesti E-kaubanduse Liit. Konkreetse kaupmehe kuulumist liitu saad näha Liidu liikmete nimekirjast. Need kaupmehed on alla kirjutanud reale eeskirjadele, mis lähevad kaugemale seadustega kehtestatust.
Liit väljastab korrektselt kauplevatele e-poodidele kvaliteedimärgist Turvaline Ostukoht. Märgist saavad taotleda e-poed, mis on vähemalt aasta tegutsenud ning olnud Eesti E-kaubanduse Liidu liikmed. Selle aja jooksul me jälgime oma liikmete tegevust nii koostöös Tarbijakaitseametiga kui ka maksude tasumist ja finantskäitumist.
E-kaubandus ei erine põhimõtteliselt traditsioonilisest kaubandusest, kuid et internetist ostes on tegemist sidevahendi abil sooritatud tehinguga on tarbija õigused mõnevõrra suuremad kui tavapoest ostlemisel. Seda loomulikult vaid juhul, kui müüja järgib seadusi. Pettumuse osaliseks võib saada igal pool, kuid tarbija saab ennast kaitsta eristades usaldusväärset kaupmeest ebausaldusväärsest. Nüüd jääb üle vaid õppida interneti mõistes kahtlast müügiputkat väärikast kauplejast eristama.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Coca-Cola HBC Eesti AS tegevus lõi Eesti riigi majandusele 2023. aastal ligikaudu 25 miljonit eurot lisandväärtust, selgub ettevõtte hiljutisest
jätkusuutlikkuse aruandest.