Muutuvad andmekaitsereeglid mõjutavad oluliselt ka kaubandussektorit, kirjutab kaupmeeste liidu juht Nele Peil.
Siiski, kui rääkida valdkonna juristidega, on enamik seisukohal, et midagi revolutsiooniliselt tegelikult ei muutu. Enamik õigusi ja kohustusi olid andmekäitluses olemas ka varem. Fundamentaalseid muudatusi, mis peamurdmist kaasa toovad, on kaubanduse vaates määruse reeglitest vaid kaks: õigus oma andmeid kustutada lasta ja õigus neid ühelt teenusepakkujalt teisele üle anda.
Ülemaailmne kaubandus on fookusse võtnud personaliseeritud ostukogemuse. Inimestele ei meeldi, kui neid reklaamiga üle ujutatakse. Seega otsivad kauplejad andmemassiividele toetudes võimalusi pakkuda kõigile just neid tooteid, mis tarbijat kõnetada võiksid. Lihtsaim näide personaliseeritud pakkumiste tegemise alusest on lojaalsusprogrammid. Ostuajaloo järgi profileeritakse kliente ning tehakse spetsiifilisi pakkumisi. Kui soovida oma andmed kustutada, see võimalus kaob.
Samuti tuleb ettevõtjal andmete kasutamiseks võtta kliendilt nõusolek spetsiifiliste andmete kasutusviiside kohta. Kui inimene tellib e-poest pintsaku ja annab oma kontaktandmed toote kohaletoimetamiseks, ei ole lubatud neid kasutada uudiskirjade saatmiseks. Mitte ilma eraldi nõusolekuta. Samas ajalooliselt saadud nõusolek turundusinfo saamiseks jääb endiselt kehtima.
Tasub märkimist, et isegi unustatud saamise õigus ja andmete ülekandmise õigus ei ole absoluutsed. Nendegi asjus kehtivad erandid, nüansid ja täpsustused. Tavalisim neist on turvakaalutlus. Andmeid, eriti isikuandmeid, tuleb töödelda kaitstult - ka üleandmisel. Samuti võib ettevõttel olla vajadus kaitsta iseennast ebaausa kliendi eest.
Huvi ja ettevalmistatuse tase määruse nõuete suhtes on turul üsna varieeruv. Andmekaitsemäärust tutvustavad koolitused on populaarsed ja sageli välja müüdud. Konsultantidel ja juristidel on palju tööd ja tegemist. Suured ettevõtted on juba aastaid selleks valmistunud ja oma andmekaitsespetsialistid määranud. Samas leidub posu ettevõtteid, kes ei ole endiselt aru saanud, et uued reeglid nende äri mõjutavad. Küsitlused näitavad, et arusaamine isikuaandmetest ja nende töötlemisest on turul laiemalt päris kehv. Siin on andmekaitseinspektsioonil palju seletamist ja konsulteerimistööd veel ees.
Seotud lood
Prisma on arvukate eestimaalaste seas tuntud kui kauplustekett, kust saab ühe külastuse käigus soovi korral lisaks õhtusöögile ka näiteks jalgratta, kohvimasina ja kvaliteetkirjandust öökapile. Kuid rahvusvahelise kaubandusettevõtte enam kui 700 töötajaga Eesti meeskond teeb igapäevaselt pingutusi ka selleks, et lisaks poekülastajatele saaks kergemalt hingata ka planeet Maa.