Väga palju räägitakse sellest, et kohalikul väiketootjal on pea võimatu jõuda suure toidukaupluse lettidele, jaeketi põhisortimenti – kindlasti on see teekond raske, kuid kohe kindlasti mitte võimatu, kirjutab Rimi vastutustundliku ettevõtluse juht Katrin Bats.
- Katrin Bats Foto: erakogu
Täna on toidukaubanduse olulised märksõnad "öko" ning "kohalik". Just need kaks sõna annavad väiketootjale eelise. Kohalikku toodangut soovitavad tarbida jätkusuutliku majanduse tagamiseks ka ÜRO kestliku arengu eesmärgid, millest samuti meie püüame lähtuda.
Kodumaine innukas väikeettevõtja on näiteks La Muu oma jäätistega, mis kunagi alustasid Talu Toidab müüginurgas, kuid on nüüd esindatud enamikus Rimi kauplustes. La Muu juht Rasmus Rask on öelnud, et ettevõtluses on vaja julgust – julgus müüa kodu, elada üürikorteris, osta selle raha eest kolm roostevaba terastünni, suhkrut, koort, piima ja marju. Leida inimesed, kes on sinu tehtud maiuse eest nõus maksma 6 eurot. Su enda ema, isa ja lähedased sõbrad ütlevad, et sa oled hulluks läinud.
Väiketootja peab eristuma
Soovitan väiketootjatel rohkem mõelda ka sellele, kuidas ennast kliendile paremini meelde jätta: alati ei piisa müügiedu jaoks ainult sellest, et tegemist on hea tootega – väga oluline on olla nähtav. Võti peitub heas turundamisoskuses – ilma selleta on keeruline konkurentidest eristuda. Kui sinu toodang on hea, siis kes teine peaks sellest kõva häälega rääkimist alustama kui mitte sina ise.
Möödunud aasta vastutustundliku ettevõtluse raporti jaoks numbreid kokku pannes oli põnev tõdeda, et eestlased on hakanud pöörduma maheusku. Ökotoodete arv Rimi kaubavalikus on suurenenud aastaga ligi neli korda ning praegu on valikus veidi alla 1000 toote, neist ligi 600 on kodumaist päritolu. I Love Eco sarja toidukaupade müük on viimase kahe aastaga suurenenud 63%. Samuti on väiketootjate kättesaadavus tublisti kasvanud ning kliendid on väga altid uusi kodumaiseid mahetooteid proovima.
Ei maksa ennatlikult arvata, et kodumaine mahetoit on igas kaubagrupis kallim kui tavatoit: aasta algul ilmunud konjunktuuriinstituudi uuringust selgub, et eestimaised taimeteed, piimatooted ning liha ja lihatooted on sageli odavamad kui tavatooted või oluliselt väiksema hinnaerinevusega kui teised mahe- ja tavatooted.
Maailmavaade on muutunud
Suurt rolli maheda eelistamisel mängib ka klientide maailmavaate muutumine – näiteks pole aastakümneid tehtud väga palju juttu sellest, kuidas tuleb kanamuna tavatarbija lauale. Nüüd on aga loomakaitseorganisatsioonid suutnud muuta nii kaupmeeste kui ka tarbijate mõttelaadi. Nii meil kui paljudel teistel Eesti kaupmeestel on võetud eesmärk lõpetada aastaks 2025 puurikanade munade müük, mis tähendab, et mitu koostööpartnerit peab üle minema teistsugusele munatootmisele. Rimides on viimase aastaga tõusnud õnnelike kanade munade müük kolm korda. Oleme ise panustanud sellega, et tutvustame nii poes kui ka teistes kanalites munade märgistust kanade pidamisviiside kohta.
Meile on jätkusuutliku ettevõtluse seisukohast väga oluline, et lisaks sotsiaalsele ning keskkondlikule vastutustundlikkusele suudaksime panustada maksimaalselt ka kohalike väiketootjate turule aitamisse, mis on üks osa meie ettevõtte kontseptsioonist. 2020. aastal laieneb ka müügiala Talu Toidab, pakkudes nii tarbijale kui klientidele rohkem võimalusi omavahel kokku saada.
Seotud lood
Ärijuhtimissüsteemid (ERP, ettevõtte ressursside planeerimine) on viimastel aastatel oluliselt muutunud. Muutuste peamine suund on see, et ettevõtete individuaalselt kohandatud süsteemid asendatakse üha enam pilvepõhiste ERP-lahendustega.