Hulgi-, jaemüügi ja teeninduse valdkonnale suunatud majandustarkvara Erply ühendab laoarvestustarkvara kaupluste ja e-poodide müügiprogrammidega.
"Eestis on palju e-poode omavaid ettevõtteid, kelle poetarkvara ei ühti nende vana lao- või jaearvestusprogrammiga. Sageli tehakse seetõttu parasjagu tülikat ja aeganõudvat käsitööd, püüdes ühes või teises tarkvaras numbreid klappima saada, selle asemel, et mõelda täiesti uuele ja oluliselt mugavamale programmile,“ selgitab Kristjan Hiiemaa Erplyst.
Ta lisas, et uue programmi juurutamine on väga lihtne - esiteks võimalusega kõik andmed vanadest programmidest uude tarkvarasse üle tõsta ning teiseks ettevõtte tugimeeskonna pakutava täieliku väljaõppe, toetamise ja jätkuva aitamisega.
Üks Erply klient, kel oli olemas e-poodi mittetoetav laoarvestustarkvara, on elektroonikapood OnOff. Hiiemaa sõnul oli ettevõtte sooviks, et kaup oleks otsingu tegemisel hinnavõrdluseks leitav automaatselt kõigi hankijate andmebaasidest, aga nende eelmine majandustarkvara seda ei võimaldanud, vaid hakkas kaupa käsitlema alles pärast tellimuse tegemist. "Lahendus oli tegelikult kokkuvõttes väga lihtne ning nüüd on kogu protsess väga läbipaistev ja raha säästev, sest võimaldab alati pakkuda kohe parima hinnaga toodet. Lisaks ei pea nad enam muretsema tarkvaraserverite, litsentsitasude ega uuenduste pärast, vaid maksavad serveriteenuse eest, mida nad oleksid niikuinii pidanud tegema. Peale selle garanteerime andmete turvalisuse, kiiruse ja käideldavuse.“
Väga mugavalt saab Erplyga ühendada hulgi- ja/või jaelaosüsteemi ning tavapoodide lahenduse: reaalajas on näha, kui palju on laos kaupa ning kui palju üks või teine pood müünud on. Niimoodi saab hulgimüük optimeerida pisikeste kaupluste müüke, topelt pole tarvis tooteid sisestada ning raamatupidajad saavad koondsaldod ja analüüsid kaubaartiklite kohta jae- ja hulgimüügis. Tarkvara võlu on ka võimalus internetita töötamiseks, kuna enam pole probleemi, et internetita müüki teha ei saa: kõik andmed seisavad ju ühises serveris. Ja serveri andmed on dubleeritud veel kolme serverisse, et garanteerida kliendile andmete püsivus ja puutumatus.
„Parim näide tootesortimendi suurusest on ilmselt naistepesu – see on tõenäoliselt kõige detailseim tooteäri, kuna seal jaguneb pesu värvide, ümbermõõtude, numbrite ja mudelite järgi meeletult. Kujutage ette, kui neid peaks iga kauplus ja ladu ükshaaval programmi sisestama ning müüke loendama,“ ütleb Hiiemaa.
Rõivatootja Marat on aga hea näide, kuidas Erply tarkvara koondab mitu juriidilist ettevõtet rahvusvaheliselt. Marati tootmine asub Eestis, müük Soomes ning ühisest andmebaasist näeb reaalajas, kuidas läheb müük, kui palju tooteid on vaja tarnida ning pakkimisse saata.
Kui varem oli uue kaupluse avamiseks vaja ruumidesse paigutada tehnikat, luua internetipüsiühendus ning osta uus arvuti, siis Erply tarkvara võimaldab uue kaupluse avamise tehniliselt läbi viia paari minutiga. Tuleb vaid ühendada printer sülearvutiga, lisada internetipulk, logida tarkvarasse ning kogu aruandlus toodete ja poodide kaubaseisu kohta on kohe reaalajas näha. Samuti võib kohe alustada kauba triipkoodide printimist, kuna etikettide tootmine ja muutmine on liidetud samasse programmi.
Uuendusi ei võeta lihtsalt omaks, kuigi need kergendavad tööd
„Põhjus, miks lükatakse edasi uue majandustarkvara kasutuselevõttu, on tavaliselt üks: kasutaja on kinni vanas tarkvaras, kardetakse uuendamise protsessi ning ebamugavust, kui ei osata seda käsitleda. Tegelikult on tänane kasutajaliides nii mugav, et ka täiesti uutel kasutajatel ei teki probleeme. Loomulikult teeme kõigile kasutajatele ka praktilise koolituse,“ sõnab Hiiemaa. „Kui tarkvarale tulevad uuendused, näeme taas, kui raskelt võetakse uued rakendused iseseisvalt kasutusse. Meie töö on siis käia jällegi oma kliendid läbi, näitadata neile ette ja õpetada, et uuendusi hakataks usinamalt kasutama. Eesti inimesed ei võta uuendusi kergelt omaks, kuigi need võivad lihtsustada oluliselt tööd ja hoida kokku raha.“
Lisaks lao-, hulgi-, jae- ja e-kaubanduse programmide ühisarendamisele kuulub Erply tarkvara hulka veel üks väga oluline osa – kliendimotiveerimissüsteem ehk lojaalsusprogremm. Igal poel ja poeketil peab olema selge soov hoida oma kliente. Kuna Ameerikas on Erply kliendiks Elizabeth Arden Co, on tarkvaraarendaja saanud sealt reaalselt väga häid kogemusi oma tarkvara täiendamiseks ning tahaks need teadmised ka Eesti ettevõtjatele igapäevaseks teha.
Kõige tavalisemad „ämbrisseastumised“ on Hiiemaa sõnul kliendikaardid, kuhu tarbijale arusaamatul süsteemil punkte kogutakse, ning kliendikaardi võrdsustamine allahindluskaardiga. „See, kui ma kohe saan soodustuse, et pruugi mind järgmisel korral enam poodi tagasi tuua. Võib-olla leian sama kauba lähemalt või ainult natuke kallimalt... ja kauplus ongi kliendist ilma! Tagasi toob mind võimalus järgmisel korral midagi tasuta saada, midagi personaalselt saada ja samuti müüja isiklik lähenemine.“
Personaalset sidet on kõige kergem luua läbi kassasüsteemi, kuhu on inimene kliendina registeeritud. Kindlasti ei tohiks olla kohustuslik kliendikaardi kaasaskandmine, vaid inimene on ju tuvastatav ka nime ja miks mitte ka arvutis asuva foto järgi. „Eesti enamik kliendikaardisüsteeme on mõttetud, sest nad ei tea oska tarbija kohta mingit infot anda – kui palju ta on varasemalt ostnud, millist laadi kaupa eelistab, millal tal sünnipäev on, mitu korda ka üldse selles poes käinud on, mis on tema keskmine ostusumma. See on info on ideaalselt klienditeeninduseks väga vajalik ning võimalik Erply tarkvaraga välja tuua,“ sõnab Hiiemaa. „Lisaks kui olen näiteks e-poe klient, oleks loogiline, et olen automaatselt ka klient ettevõtte jaekaupluses. Erplyga on see liides loogiline. Nagu ka tellimuste jõudmine ühte infosüsteemi ning hinnakirjade automaatme muutmine kõigis müügikohtades korraga.“
Ostetud summa järgi saaks arvestada kinke, trükkida automaatselt kliendile välja või saata talle e-kirjaga sooduskupong järgmise korra ostuks. Kui näiteks klienditeenindaja näeb, et spordipoe klient ostab alati jalgrattaga seotud kaupu, saab talle pakkuda juurde kestvusala jõujooke või batoone. Ja ei püüaks müüa talle näiteks jalgpalli palli. Selline isiklik lähenemine meeldib klientidele ning kliendilojaalsus on tegelikult täiesti ettevõtte enda kätes.
Lisaks selekteerib majandustarkvara mõne klahvivajutusega kliente, kellele millist kauba kampaania korras pakkuda. Ei ole mõtet saata imiku vanematele reklaami, et 8+ Legod on soodsad või poisi emale Barbie’de pakkumisi. „Aga kui klienti ei tunne, ongi talle raske õiget toodet pakkuda,“ nendib Hiiemaa.
Jaekaubandus peab muutuma aktiivsemaks ja julgemaks
Sageli lõppeb Eesti kauplustes ja teenindusasutustes side kliendiga ukse sulgudes, aru saamata, et nad on teenusepakkujad, mitte anonüümsed jaemüüjad. Arenenud tarkvaralahendused annavad aga võimaluse nii pisematele kui ka suurematele, nii hulgi- kui ka jaeettevõtetele oma tööd tõesti kasumlikult teha.
Eriti heaks abiks on kliendilojaalsusprogramm Hiiemaa sõnul spetsialiseerunud müüjate jaoks. „Näiteks parketimüüja võiks teha kliendile ettepaneku, et nende koostööpartner tuleb parketti paigaldama ning tuletada umbes iga aasta tagant meelde, et ehk on tarvis uut hooldusvahendit. Gaasikatlamüüja teeb uue pakkumise kliendile, kellel andmebaasi järgi hakkab katel vahetamist vajama. Husqvarna müüjad on näiteks tabanud ära hea klienditeeninduse mudeli – kui keegi ostab sae, siis tõenäoliselt on tal vaja seda mingi aja pärast teritada ning mõttekas on sellisele kliendile saata ohutusriietega seonduvaid pakkumisi. Kui inimene soetab murutrimmeri, on tal tõenäoliselt aed ning talle saab muudkui aiatehnikat pakkuda. Kui masinatel peaks kätte jõudma hooldusesse tuleku aeg, siis miks ei võiks ettevõte ise seda tarbijale meelde tuletada?“
Erply tarkvaralahendused annab veel palju võimalusi – näiteks saab ühildada erinevate firmade kaupluste andmebaase, siduda teiste lojaalsusprogrammidega ning vahetada andmeid. Messidel osalevate ettevõtete jaoks on oluline saada klient liita oma süsteemiga reaalajas, vaadata kohapeal tema jaoks laoseisu ning saata hinnapakkumine kliendi nähes talle e-kirjaga.
„Klientide juurest järgmine ja mitte väheolulisem samm on jälgida müüjate tööd ning peremeerida paremaid. Automaatne aruanne iga müüja müükide kohta on ju kassasüsteemis olemas. Lisaks paremate väljaselgitamisele annab Erply võimaluse jälgida ka müüjate lojaalsust ning petuskeeme – tänu läbipaistvale süsteemile on näha müüdud kogused, tehtud allahindlused, kasumid ja käibed,“ ütleb Hiiemaa. „Paneb hämmastama, et kaupmehed on pigem nõus lahkuma headest töötajatest, kui oma vanast tarkvarast. Parem võtke Erply tööle ja näete positiivseid muudatusi nii ettevõtte, töötajate kui ka klientide jaoks!
Selle artikli ilmumist toetas:
Majandustarkvara OÜ
Pärnu mnt 278, TallinnMüük ja nõustamine: +372 668 8970Klienditoe e-mail:
[email protected]Seotud lood
Ostlemise ja ostukogemuse tulevik pakub palju põnevust, jagab kodumaise tarkvaraarendusettevõtte Datanor tegevjuht Indrek Ott ja kirjeldab, milleks valmis olla.