Piimatoodete tootmise ja müügiga tegelev Estover otsustas võtta tootmisprotsessi kiirendamiseks ja tõhustamiseks kasutusele standardiseeritud transporditaara. Estover OÜ tegevjuht Hannes Pritsi sõnul on investeering end igati ära tasunud.
- Estover OÜ tegevjuht Hannes Prits
Analüüsides turul pakutavaid vahendeid, jäi sõelale Bepco lahendus, millega lähemalt tutvudes tundus, et just sellisest läbimõeldud lahendusest võiks saada Baltikumis uus standard. „Nägime, et tegemist on piimatoodete transpordiks tõesti toimiva lahendusega, mida on igas olukorras mugav käidelda ning mis võiks anda ettevõtetele pakkimisel ja transpordil ajalist ja seega ka rahalist säästu. Lisaks oli juhtunud erakordne asi – kaubandusketidki olid nõus võtma uue lahenduse kahel käel vastu,“ nentis Prits. „Kuna oleme selgelt võtnud suuna arendada juustutootmisele lisaks nn linnapiimatoodete tootmist, lisaks juba toodetavale kodujuustule, oli oluline aspekt ka tulevikule suunatud pakendite standardiseerimine.”
Estover oli muide esimene suur juustutööstus, mis Bepco süsteemile üle läks, kuigi seda mitte sajaprotsendiliselt. Uusi kaste kasutatakse suuremates kaubagruppides nagu juustutooted, kohupiim ja osa kodujuustust. Sulatatud juustu ja enamiku kodujuustude käitlemine on täna siiski veel lihtsam pappkastides ja nende osas ei ole ettevõte leidnud veel mõtet uutesse tootmisliinidesse investeerida.
„Lootus on küll, et toimima hakkaks üks standardiseeritud lahendus üle lähiriikide, aga täna pakime näiteks Soome minevad tooted endiselt pappkastidesse. Samas võib meie eelmise ja tänase valitsuse suundi vaadates uskuda, et pakendiaktsiisi tõus jätkub ning paber-, papp- ja kartongpakendeid kasutavate ettevõtete kulud aina kasvavad,“ prognoosib Prits.
Papp-pakenditesse pakkimine on tööjõumahukas ja ebamugav ning tähendab topelttööd – tööstuses tuleb kaup pakkida kastidesse ning kaupluses jälle välja võtta. Bepco kastides saab aga kauba samas taaras otse müügisaali välja panna. Samuti ei teki jäätmeid papi ja kartongi näol. Estoveri võiduks ongi ajakokkuhoid madala tasuvusega kastide ettevalmistustöödelt, sest selle asemel saavad töötajad teha ressursimahukamaid töid. Arvestades olukorda tööjõuturul oli ettevõtte jaoks tegemist määrava asjaoluga.
Ajasäästu kõrval on annab võidu ka logistika
„See on väga andekas lahendus, et tühjad kastid käivad kokku ja mugavalt üksteise sisse ning nende transport kaubaautodes võtab vähem ruumi kui täiskastide puhul. Muidugi pappkastide kasutajad siin kokkuhoidu ei näe, sest papist kastid võtavad Bepco omadest 5 korda vähem ruumi. Aga kui on stabiilsed müügimahud, siis ju hoiustamisprobleemi pole,“ kõneleb Prits. „Samuti kannatab tugevatest plastikkastidest laduda kõrgemaid aluseid ning vähenenud on kauba purunemine transpordil. Meie kaubakastide standardiseeritud kõrguseks on endise 120 cm asemel 150 cm. Eks kastid kannataks ka suuremat koormust, kuid peame ka oma töötajatele ja ergonoomsusele mõtlema.“
Standardkastide kasutusele võtmine ning oma IT kogu logistikaahelaga kooskõlla viimine nõuab ka investeeringuid, mis väiketootjatele on veidi vastukarva. Aga Estoveri juhtkonna hinnangul võidavad siin pikas perspektiivis kõik. „Jah, ka meie pidime täiendama IT-süsteeme ja panustama laoprinteritesse, aga see oli mõistlik investeering, ca 10 000 eurot. Arvestades, et igal kuul hoiame tänu Bepco lahendusele kokku 1000-1500 eurot, on see jätkusuutlik investeering.“
Innovatiivset plastikkastide süsteemi arendava OÜ Bepco juhatuse liige Margus Ärm märgib, et uuringute kohaselt jääks kolmes Balti riigis toiduaine transpordikastide standardiseerimisel sõidukitel aastas sõitmata 24 miljonit kilomeetrit ning prügilates väheneks kartongpakendite arv 7000 tonni võrra. Kõigi osapoole huvides otsustas Bepco hakata arendama kaste, millega on võimalik efektiivselt tarnida poodi 90% kõikidest müüdavatest toidukaupadest. Täna kasutavad juba paljud Baltikumi tööstused ja kauplused nende spetsiaalseid kaste, mis käivad omavahel kokku ja tühjalt üksteise sisse, andes senise taaraga võrreldes suure kokkuhoiu. Lisaks lahendab uus lahendus kaupluste puhtus- ja hügieeniprobleemi, sest kastirendi teenuse sisse käib ka nende igakordne puhastamine.
Oleks võinud võita Aasta Logistikateo auhinna!
„Kuna meie logistikalahendus oli juba varem suhteliselt efektiivselt pappkastidega lahendatud, olime tegelikult alguses väga raskesti kättesaadavad ning Bepco ei saanud meid just kiiresti oma paati. Eesmärk oli saavutada konkreetne majanduslik võit, ehk pakend pidi tulema soodsama hinnaga kui papp. Kaalukausiks sai ka see, et suuremad kaubandusketid ja logistikaringkondades tuntud inimesed toetasid Bepco lahendust. Näeme potentsiaali just ka meid huvitaval Baltikumi ja Soome turul,“ meenutab Prits.
Estoveril on kolm tootmisüksust: Eesti Juustu tootmise OÜ, Tori-Seljal, Estover Piimatööstuse Kaarlijärve Meierei ja Estover Piimatööstuse Tallinna pakketsehh. Ainult Eestimaisest piimast valmistatud toodete aastane tootmismaht on ca 8500 tonni, millele lisandub maale toodavate toodete müük ca 1000 tonni. Peamised turud on Eesti, Soome, Läti, Leedu ja Itaalia.
Estoveri esimene kartus oli, et äkki hakkavad toimuma transpordikastide vargused. Kõik tootjad ja logistikud teavad ju, mis toimub nn euroalustega ning ka muu transporditaaraga. Aga kinnine süsteem on end ära tasunud. „Ega Bepco ärimudel pole pelgalt kast, vaid kogu süsteem: lisaks sellele, et kastid ühtivad omavahel ning euroaluse mõõtudega, on need varustatud ka ribakoodiga, mis võimaldab automatiseerida kastide ladustamist ning annab reaalajas teavet kastide saldode, liikumiste ja vahe kohta. See on nii vägev innovatsioon, et Bepco oleks võinud vabalt kinni panna Aasta Logistikateo võistluse,“ tunnistab Prits, lisades, et nende jaoks pole väheoluline ka see, et tänu uuele süsteemile on kauba purunemise protsent sisuliselt null.
Estover OÜ on osa United Estover Groupist (UEG), kuhu lisaks Estoverile kuuluvad ka OÜ Estover Piimatööstus ja Eesti Juustu Tootmise OÜ. Ettevõte tugineb 100% Eesti kapitalil ja pakub täna tööd ca 240le inimesele. Ettevõtte tuntumad kaubamärgid on Traditsiooniline Eesti Juust, Hiirte Juust, Hollandi Leibjuust Originaal, Piimameister Otto, Vene Juust, Royal Blue, Philadelphia, President, Bergader jne.
Seotud lood
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.