Miks maksab mõnede e-poodide seadistamine alla saja euro, samas teiste hinnaks võivad kujuneda kümned tuhanded või isegi rohkem? Lühike vastus sellele küsimusele on, et maksumus sõltub ettevõtte vajadustest ja soovidest.
- Martin Lond Finestmediast
Enne veebiäri käivitamist on oluline mõista, mis kujundab e-kaubanduse lahenduste hinna. Selles artiklis vaatleme, mida peaksite kaaluma ja arvestama oma e-poe kulusid planeerides.
Kui palju maksab e-kaubanduse lahenduse ehitamine ja käimas hoidmine?
Sõltuvalt platvormist ja ärinõuetest võivad kulud olla mõnekümnest eurost mitmesaja tuhandeni.
Jooksvate kuludega tuleb arvestada nii-öelda karbitoodete, kui ka rätsepaülikonnana loodud e-kaubanduse lahenduste käimas hoidmisel ja pideval edasi arendamisel. Eriti tasub tähelepanu pöörata neile jooksvatele investeeringutele, mis on seotud uute funktsionaalsuste loomisega, kasutajakogemuse parandamisega, turundusega ja turvalisusega.
Need kulud võivad jääda tähelepanuta, kui laual on pakkumine, mis lubab hakata ülimalt soodsa starditasuga lahendust looma. Lõpuks määravad siiski just vajalikud jooksvad investeeringud, kas esmapilgul mõnekümne-eurose hinnasildiga e-poe lahendus ennast ka aja möödudes õigustab või hakkab see hoopis suure hooga lisakulusid koguma. Nii võib esialgu kallim lahendus viimaks isegi soodsamaks osutuda.
Kui palju maksab e-poe loomine ja hooldamine?
Esialgset investeeringut ning jooksvaid kulusid mõjutavad mitmed tegurid. Algatuseks kujundab hinda valitud e-poe platvormi võimekus ehk see, kas lahendus on loodud nullist või on kasutusel valmis platvorm. Maksumust kujundab ka hinnastusmudel, mis määrab kas kuutasu või fikseeritud hinna. Samuti kujundab pakkumise lõplikku hinda partneri kompetents.
Sõltuvalt e-kaubanduse platvormi keerukusest ja võimalikest litsentsikuludest, võivad kulud sarnase funktsionaalsuse puhul oluliselt erineda.
Valikus on nullist loodud lahendused, valmis platvormid, mille funktsionaalsust on võimalik laiendada moodulitega ning tarkvara kui teenus (SaaS) lahendused. Nii valmis platvormid, kui ka SaaS lahendused on enamasti loodud nii, et kaupleja saaks e-poodi ise mugavalt seadistada ja konfigureerida ning jooksvaid kulusid võimalikult hästi planeerida.
Rohkem konfigureeritavad ja kohandatavad lahendused, nagu nullist ehitatud lahendused, ei ole mõeldud seadistamiseks ettevõtte äripoolele, kellel puuduvad tehnilised teadmised. Nende puhul on vajalik luua ettevõtte sisse selline kompetents või kaasata väline partner, kes lahendust käimas suudab hoida.
Kuidas disainivalikud mõjutavad e-poe kulusid?
Enamik valmis platvorme ja SaaS-lahendusi pakuvad eelnevalt valmis tehtud kujundusi, mida on võimalik väga kiirelt ettevõtte veebipoes rakendada ning kerge vaevaga oma imagoloogia järgi kohandada. Kuigi need mallid ei pruugi esmapilgul vastata ettevõtte visioonile oma e-poest ega ka konkurentidest oluliselt eristada, pakuvad need kiiret ja eelarvesõbralikku võimalust lahendus kiirelt püsti saada ja äriga alustada. Selliste mallide hinnad võivad jäävad vahemikku 0 kuni 250 eurot.
Nullist loodava e-poe disaini hinnalage on keeruline määrata, sest maksumus kujuneb loodava kasutajakogemuse ja -liidese spetsiifikast, nõuetest ning protsessi sügavusest. Nii on väga lihtne kulutada viie- või kuuekohaline summa.
Kuidas eriarendused mõjutavad kulusid?
Paljud platvormid pakuvad laiendusmoodulite (plugin) tuge, mis võimaldavad kasutada lahenduses kellegi teise poolt välja töötatud funktsionaalsust palju odavamalt, kui seda ise nullist arendades.
Enne eriarenduse tellimist kontrollige alati, millised laiendused on teie poolt valitud platvormile saadaval. Lisaks tasub meeles pidada, et hea tavana hindab arenduspartner alati enne kliendile soovitamist laienduste kvaliteeti, turvalisust, funktsioonide vastavust nõuetele ja toe olemasolu.
Kui eriarendusete järgi on siiski vajadus, tuleb arvestada sellega, et kõik nullist loodud arendused vajavad jooksvat tuge ning ajakohastamist. Näiteks, e-poe platvormi versiooniuuenduse välja tulemise korral on tõenäoliselt vaja uuendada ka eriarendust. Sellega kaasnevad töötunnid, mis on kulu. Seevastu, kasutades SaaS lahendust ning kolmandate osapoolte mooduleid, võivad versiooniuuendusega seotud tööd olla juba teie kuutasu sees.
Kuidas integratsioonid mõjutavad e-kaubanduse kulusid?
Kui äris on kasutusel majandustarkvara (ERP) või tooteinfosüsteem (PIM), siis on üldiselt alati mõistlik e-pood ka nendega integreerida, et vältida paralleelsete ja topelt protsesside teket. Samas on see tihti üks ahvatlevamaid kohti, kust kokku hoida, kuna need kulud võivad näiteks nullist ehitatud lahenduse puhul moodustada 30-40% kogu projekti eelarvest.
Hea võimalus siin kulude kontrolli all hoidmiseks on valida selline platvorm, millel on olemas valmismoodul selliste integratsioonide loomiseks.
Kuidas veebimajutus mõjutab e-kaubanduse kulusid?
Majutuskulud on teistest kuludest prognoositavamad ja vähem muutlikud. Kuid ka siin võib kulutada iga kuu paarist eurost tuhandeteni sõltuvalt rakenduse ressursinõudlikkusest ja näiteks tehingute hulgast.
Seotud lood
Ostlemise ja ostukogemuse tulevik pakub palju põnevust, jagab kodumaise tarkvaraarendusettevõtte Datanor tegevjuht Indrek Ott ja kirjeldab, milleks valmis olla.