• ST
  • 16.05.22, 15:54

5 võimalust, kuidas tellija saab aidata e-kaubanduse projektil õnnestuda

Sageli tõstetakse e-kaubandusega seotud projektidest rääkides esile IT-alane kompetents, kuid samas jäetakse arvesse võtmata, et edukas projektis on oluline roll ja vastutus ka tellijal.
5 võimalust, kuidas tellija saab aidata e-kaubanduse projektil õnnestuda
E-kaubanduse platvormi, olgu selleks B2C e-pood või B2B tellimuskeskkond, kasutuselevõtul on tegemist projektiga, millesse on tavapäraselt kaasatud mitmeid osapooli. Oma roll on nii välisel partneril kui ka tellija esindajatel. Samas on selge, et mistahes projekti puhul ei saa rääkida rahulolevatest osapooltest, kui üks neist ei löönud projektis kaasa.
Finestmedia müügiarhitekt, Rauno Raid, teeb ülevaate, milline on tellija roll ja vastutus õnnestunud e-kaubanduse projektis.

Teadvusta enda rolli tähtsust

Iga eduka IT-projekti juures on oluline, et tellija oleks võimalikult avatud ja omaks tahet kaasa töötada nii projektiga alustades kui ka selle ajal.
Kliendina tuleks teha põhjalikku eeltööd, kuid samas tuleks valmis olla vastutuse võtmiseks, info jagamiseks ning selleks, et oma aega tuleb panustada andmete ettevalmistusse ja sisuloomesse.

Valmista end korralikult ette

Nagu mainitud, tuleb enne võimeka e-kaubanduse platvormi valimist tellijal teha korralik ettevalmistus. Eeltööna on vaja kaardistada ettevõtte tänased väljakutsed, panna paika visioon tulevikuks, luua teekonnakaart ning kaardistada planeeritavale lahendusele esitatavad nõuded.
Selles etapis on hea endalt küsida:
- Mida meil on vaja teha?
- Miks meil on seda vaja teha?
- Kellele me seda teeme?
- Kuidas me seda teeme?
- Kuhu me sellega tulevikus välja soovime jõuda?
Kui tundub, et jääd vastamisega hätta, küsi oma klientidelt nende ootuste kohta ning kindlasti hinda ka seda, kuidas toimetavad konkurendid. Vastused on hea võimalikult täpselt kirja panna.
Paraku jääb soovitatav eeltöö sageli tegemata, olulised küsimused vastamata ning tehnilise partneri juurde pöördutakse juba konkreetse tehnoloogia või platvormi saamise sooviga. Seda suuresti “teised juba kasutavad, küll sobib mulle ka” kogemuse baasilt. Reaalsuses tähendab see aga, et kui ka potentsiaalne tehniline partner ei ole valmis eeltöösse piisavalt panustama, siis saab planeeritud heast investeeringust üsna suure tõenäosusega hoopis väga kiiresti soovimatu kulu.
Erinevaid e-kaubanduse platvorme on turul kümneid ning nende seast parima leidmine on ettevõttele tihti võrdlemisi keerukas ülesanne. Seetõttu on oluline suhelda erinevate partneritega, et nende kogemuste ja soovituste põhjal endale parim lahendus leida.

Ole avatud ja valmis kaasa töötama

Olles leidnud endale sobiva platvormi e-kaubanduse valdkonna arendamiseks ning sinna kõrvale ka kompetentse tehnilise partneri, ei tasu loota, et kõik õnnestub iseenesest.
Eduka projekti üheks olulisemaks etapiks on tööde algusele eelnev põhjalik analüüs, mille käigus partner kaardistab tellija poolt planeeritavale lahendusele esitatavad funktsionaalsed ning mittefunktsionaalsed nõuded. Selle juures tuleks tellijal olla võimalikult avatud, sest nii tekib osapooltel ühine arusaam projekti täpsetest eesmärkidest ning soovidest. Saadud info põhjalt on tulevikus lihtsam ka erinevate osapoolte ootusi juhtida.
Samuti on vajalik, et nii tellija kui ka partner looks projektimeeskonnad, millesse võiks kuuluda mitu inimest. Kindlasti on oluline määrata osapoolte projektijuhid, aga tähtis on ka, et tellija kaasaks projekti äriprotsesside eest vastutavad isikud, otsustajad ning loodava lahenduse lõppkasutajad. Nende inimeste kaasamine projektitöödesse, koosolekutele ning otsuste vastu võtmisele on edukas projektis võtmetähtsusega.
Tellija poolne tugev meeskond võimaldab ka välisel partneril oma tööd efektiivsemalt teha ning seeläbi kokkulepitud tähtaegadest täpsemini kinni pidada. Iga tarkvara projekti puhul on tellija meeskonnal väga tähtis roll – seda nii ettevalmistavate tööde, sisuloome kui ka testimise näol.

Arvesta võimalike muutustega

Tihti tekivad IT-projektides probleemid tellija ja tehnilise partneri vahel kehvast osapoolte vahelisest suhtlusest. Partneril on varasem kogemus, mida tasub usaldada, aga nii kui tellijal tekib küsimusi või kahtlusi, siis tuleks seda selgelt kommunikeerida. Läbi eeskujulikult toimiva kommunikatsiooni on ka projekti keskel võimalik selles muudatusi teha – näiteks loobuda mõnest mittevajalikust funktsionaalsusest või lisada skoopi juurde kliendispetsiifilisi arendusi, mille vajadus alles juurutustööde keskel selgus.
IT-projektide puhul on alati detaile, mis ei pruugi kõigile osapooltele algusest peale teada olla. Sellest tulenevalt on ka fikseeritud eelarvega projektide puhul mõistlik tellijal arvestada teatava finantsilise puhvriga – seda võimalike muudatuste tarbeks.

Panusta aega sisuloomesse

Ütlus “tühi kott ei seisa püsti” kehtib ka erakliendi e-poe või B2B tellimuskeskkonna puhul. Visuaalselt ja funktsionaalselt tugeva platvormi olemasolust üksi ei piisa, et sellega ettevõtte kasvu toetada. Reklaambännerite loomine, sisutekstide kirjutamine, toodete sisestamine ja tooteinfo rikastamine on suuremahuline töö, mis tavapäraselt jääb e-kaubanduse projektides tellija teha. See tähendab, et ka pärast seda kui tehniline partner on platvormi tellijale üle andnud, tuleb jätkata iseseisvate töödega, et keskkond saaks kliendi jaoks visuaalselt atraktiivne, sisult põhjalik ning olemuselt kasutajasõbralik. Suur töö tuleb tellijal endal teha, aga nii mõnedki partnerid on valmis selles protsessis konsulteerivas rollis abiks olema.
Kui vajad abi planeeritava B2C e-poe/B2B tellimuskeskkonna nõuete kaardistamisel või edukal juurutamisel, siis meie FinestCommerce`is oleme valmis Sind aitama.
Vaata lähemalt www.finestcommerce.com

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 14.11.24, 18:32
Jaekaubanduse järgmine arenguhüpe ‒ tulevik on kassavabade poodide päralt
Ostlemise ja ostukogemuse tulevik pakub palju põnevust, jagab kodumaise tarkvaraarendusettevõtte Datanor tegevjuht Indrek Ott ja kirjeldab, milleks valmis olla.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kaubandus esilehele