Rootsi mööblifirma Ikea tõstab USAs miinimumpalka 17%, viies ettevõtte miinimumpalga USA alampalgast pea 4 dollari võrra kõrgemaks.
Ikea kavatseb USAs kõikides kauplustes tõsta keskmist miinimumpalka pea 11 dollarini, mis tähendab 17% suurust kasvu ja palgatõusu umbes pooltele ettevõtte 13 650 töötajast. USA Ikea finantsjuht ja presidendi asetäitja Rob Olson teatas, et uued palganumbrid jõustuvad esimesest jaanuarist, kirjutas Huffington Post.
Miinimumpalk on arvutatud MIT äraelamiskalkulaatori järgi, mis hindab, kui palju peaks tööline hakkama saamiseks kindlas piirkonnas palka saama.
Olson rääkis Huffington Postile, et palgatõus on osa Ikea visioonist, mille eesmärk on luua paljudele inimestele parem elu. „Need inimesed on muidugi meie kliendid ja tarbijad, aga samuti ka töökaaslased,“ ütles ta.
Ikea otsus tõstatab tõenäoliselt debati riigi miinimumpalga tõstmise üle. Praegu on USAs miinimumpalk 7,25 dollarit tunnis, viimati tõsteti seda 2009. aastal. Demokraadid on avaldanud soovi miinimumpalka tõsta kümne dollarini tunnis ja liita see inflatsiooniindeksile, kuid vabariiklased on plaanile vastu, väites, et ettevõtted ei saa seda endale lubada.
Ikea teatas, et palgatõusust hoolimata ei tohiks nende tooted kallineda. Äraelamiskalkulaatori järgi Ikea 38 USA kaupluses miinimumpalk varieerub, kuid Olsoni sõnul ei jää üheski piirkonnas palk alla 9 dollari tunnis, kallimates piirkondades on see üle 13 dollari tunnis.
Olson märkis, et uus miinimumpalga süsteem on osa Ikea laiemast plaanist muuta ettevõtte motivatsioonipakett atraktiivsemaks. Näiteks on ettevõte moodustanud eraldi pensionifondi töötajatele, kes on Ikeas töötanud vähemalt viis aastat. Olsoni sõnul nõudis äraelamiskalkulaatori kasutamine uutmoodi mõtlemist – selle asemel, et pakkuda samasugust palka nagu kõik teised kaubandusketid, otsustas Ikea ise hinnata, mida töölised enda äraelatamiseks vajavad. Olson lisas, et üldise miinimumpalga piiri sätestamine kõikides USA poodides ühtlaselt ei tundunud Ikeale mõistlik.
MIT äraelamiskalkulaator on populaarne veebipõhine tööriist, mille lõi 2000. aastate alguses Amy Glasmeier, praegune majandusegeograafia ja regionaalplaneeringute professor. Kalkulaator arvestab toidu, majapidamise, transpordi ja tervishoiu hinda. Glassmeieri sõnul kasutatakse kalkulaatorit keskmiselt umbes 50 000 korda kuus.
Seotud lood
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.