Optimeeri esindaja Piret Essenson soovitab luua internetis veebipoe turundamise strateegia ning mõelda läbi, kuidas muuta enda e-kauplus kergesti leitavaks, investeerimata raha teise ettevõtte hüvanguks.
- Optimeeri.ee Piret Essenson Foto: Karmo Koppel
Statistikaameti andmetel toimus eelmisel aastal Eesti kodudesse posti teel jõudvate toodete hulgas plahvatuslik tõus. Aastatel 2011-2013 on igal aasta keskmine inimesteni toimetatud toodete arv olnud ca. 800.000, kuid aastal 2014 jõudis eestlasteni 1,8 miljonit toodet. Seega on näha, et eestlased on muutunud e-poodlemise suhtes palju usaldavamaks ja potentsiaal Internetis oma tooteid müüa on kõrge.
Kontekst on kogu maailm
Intrnetibrändi kujundamisel Eestis, tasub arvestada, et konkurentideks on e-poed kogu maailmas. Internet avab ostlejale võimaluse leida maailma parima hinnaga toode kiiresti, mugavalt ja kodust lahkumata. Nii on avatud Eestis ostlejale kõik maailma e-poed, mis võib kohaliku väiksema käibega ettevõtte hinnakonkurentsist tõugata. Kuna ei suudeta väga suurt käivet tekitada ja teenida suure läbimüügi pealt. Eesti turul olles saab konkurentsis püsimiseks pakkuda klientidele lisaväärtust turvalisemate pangalingimaksete, toetava seadusandluse ja eestikeelse lehe sisu ning tagasiside näol. Emakeelne tagasiside tekitab suurema usalduse, eriti kui see tuleb tuttavalt.
Kuidas olla kliendile nähtavaim?
Kindlasti tasub luua ühtne strateegia Internetis turundamiseks. Luua võimalus end reklaamida ja brändida läbi kodulehe kujunduse, bännerite, sotsiaalmeedia, e-mailiturunduse, otsimootorireklaami ja SEO. Kesksel kohal internetiturunduse strateegia kujundamisel on kindlasti koduleht ning selle kasutajamugavus ja turvalisus. Samas on kõik need turunduskanalid omavahel seotud ja mõjutavad üksteise efektiivsust. Kliendi teekond ostuni koosneb üldjuhul info saamisest algallikast, seejärel kodulehel pakkumiste võrdlemisest, misjärel liigutakse edasi (80-90% ostlejatest*) konkurentide võrdlemise ja eelneva tagasiside vaatamise juurde. Edasi otsustatakse kas osta ja kust. Tuleb siiski toonitada, et alltoodud klienditeekond on näitlik. Tihti uurib klient toote kohta pikemalt ja siseneb erinevatesse ostuteekonna punktidesse korduvalt.
- Lineaarne klienditeekond ostuni
Iga pood peaks välja kujundama just endale omase internetiturunduse valemi, võttes arvesse – millisest kanalist võiks klient kõige tõenäolisemalt leida alginfot, milline kodulehe struktuur ja kujundus võiks viia teie kliendi ostuni ning milliste vahenditega olla otsimootorites kõige leitavam.
Hea leitavus on hädavajalik
Kui vaadata ülal toodud ostuteekonda on näha, et 80-90% ostu kaalujatest googeldab tooteinfot ja tagasisidet. Seejuures, mida kallim ning elukvaliteeti mõjutavam on toode, seda tihedamini otsitakse alternatiive ja tagasisidet. Selleks, et olla vahetult enne ostuotsuse langetamist teistest nähtavam ja et klient teie lehele kindlasti tagasi tuleks, tasub kasutada nii Google AdWords reklaami kui kodulehe optimeerimist. Kui suudate oma reklaamiga tekitada suure ostuhuvi, kuid klient leiab otsingust odavama või kvaliteetsema toote nägemata teie müügiargumente, olete investeerinud justkui oma konkurentide turundusse. Teie turundusse investeeritud raha annab kasumi hoops teisele ettevõttele. Hea optimeeritus langetab ka otsimootorireklaami hinda ja tõstab kuvatavust, sest otsimootorid eelistavad näidata relevantsemaid tulemusi ka oma reklaamides.
Mis kujundab hea SEO?
SEO-d tasub alati toetada teiste turundustegevustega, sest tulemused on aeglasemad kui teiste turundusvõtete puhul. Üldiselt on SEO-d tehes võimalik mängida üle 200 erineva faktoriga, mis võivad negatiivselt või positiivselt mõjutada ühe kodulehe leitavust otsimootorist. Need faktorid kirjeldavad teie kodulehe vajalikkust otsija jaoks, usaldusväärsust, kasutajamugavust, turvalisust, sotsiaalset sidusust ja otsimootorirobotite töö lihtsustamist. Siit tulenevalt eeldab hea SEO sidusat turunduskontseptsiooni, millele on lisatud veidi viisakust robotite vastu. Arendades oma positsioone otsimootoris, edendate te samal ajal kindlasti ka oma brändi.
Lehe atraktiivsuse ja relevantsuse tõstmiseks, peaks see lahendama otsinguprobleemi või rahuldama vajaduse toote järgi. Kodulehe arendustena korrastatakse selle struktuur ja lisatakse vastavalt vajadusele liidesed, mis aitavad otsimootorirobotitel leida infot teie toodetest. Tõstetakse lehe toimimise kiirust ja turvalisust. Kogu Internetiga sidususe loomiseks, vaadatakse üle lehe seotus sotsiaalmeediaga, kataloogide ja muude allikatega.
E-poodide probleemid SEO tegemisel
Kõige kergemini optimeeritav koduleht on ehitatud WordPress’ile. See platvorm on ette nähtud suure hulga sisu edastamiseks ja probleemide lahendamiseks. E-poeplatvormide ülesehitus ei võimalda suurtes kogustes sisu lisamist. Sellest tekib ka e-poodide optimeerimise kõige suurem probleem – otsimootorid ei mõista, mis tooteid pood pakub. Poodides on tavaliselt tuhandeid tooteid, millele erilise tootekirjelduse ja metadata lisamine on äärmiselt tüütu töö.Tihti ei aita olukorrale kaasa ka toodete pidev voolavus ja uute kirjelduste vajadus.
Süsteemi automatiseerimiseks on olemas mitmeid võimalusi. Neid kasutades tuleb jälgida, et lehe struktuur ei muutuks võõrkeelseks ega liiga üleliigendatuks. Samuti tasub silmas pidada, et automatiseeritud metadata oleks vastav tootele ja ümbritsevale sisule. Tihedalt esinevateks komistuskivideks tehnilise poole pealt on ka e-poodide liigkeeruline struktuur, sisemise linkimise puudulikkus ja madal kasutajamugavus. Kusjuures eriti tihti lahkub kasutaja e-poest selle aegluse ja ebaturvalisuse tõttu.
Kuidas SEO-d võimalikult hästi teha?
Hea SEO on järjepidev, planeeritud ja sobib hästi kõigi ülejäänud turundusmeetmetega. Konkurentsitihedas valdkonnas võiks ettevõte nädalas avaldada ühe artikklimahu sisu. Loodav info peaks kokku minema uudiste ja trendidega ning kogu eelneva brändinguga. Sisuloomise eesmärk peaks olema kliendi küsimustele ja probleemidele vastuse andmine. Hea sisu tõmbab lugema informatiivsuse või meelelahutusliku aspektiga ja võiks kindlasti sisaldada ka pilte.
Tehnilisest aspektist tuleks jälgida, et tehtav SEO on White Hat, ehk et see järgib otsimootori ette antud juhised nii, et tulevikus tehtavad muudatused positsioonide arvutamise algoritmides mõjutaks lehte minimaalselt. Google suundub järjest enam kvaliteetse sisu väärtustamise ja pealiskaudsete positsiooni kergitamis meetodite keelustamise poole. Suuremate Google’ algoritmimuudatuste korral teavitatakse ettevõtted ette, et nad saaksid oma lehte vajadusel muuta. Siiski mõjutavad muudatused ka turu kõige suuremaid mängijaid. Ühe kurvema näitena võib tuua 2014. aasta mai, mil Ebay’d tabas 80% langus otsingutulemustes, seega ca. 20% külastatavuse langus. See mõjutas suurelt ettevõtte äritulemusi ning langetas aktsiahinda 10%. Väiksema brändi korral võib muudatustest tingitud langus olla veelgi hävitavam.
* andmed ülemaailmsest turuuuringust, Eestis vastav uuring puudub.
Autor: Piret Essenson, optimeeri.ee
Seotud lood
Eesti e-kaubandusettevõtete juhid usuvad, et internetikaupluste turg on jõudnud uude ajajärku, kus ostude sooritamisel hakkab enim rolli mängima just kliendimugavus. Klient on taas kuningaks saamas ning iga üleliigne samm enne ostu lõpetamist suurendab tõenäosust, et tehing jääb pooleli.
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.