Suured investeeringud uute kaubanduskeskuste rajamiseks või oluliseks laiendamiseks ei ole tulevikus enam samaväärselt tasuvad ning leiame, et tasub eelistada pigem kvaliteedi parandamist mahu kasvatamisele on Tartu Kaubamaja keskuse tegevjuht Katre Plaan kindel.
- Tartu Kaubamaja keskuse tegevjuhi Katre Plaani sõnul rõhuvad nemad kvaliteedile, mitte laiendusele. Foto: Tartu Kaubamaja keskus
Plaan lisas, et keskused, mis kliendi jaoks selgemini eristuvad ankurüürnike ja seal pakutavate teiste kaubamärkide tõttu, on huvipakkuvamad ning tõusevad ka konkurentsi tihenedes esile.
Keskuses on kauplused paigutatud neljal korrusel selget kontseptsiooni järgides, et klientidel oleks võimalikult mugav teemakohaseid tooteid konkreetselt korruselt leida.
Tartu Kaubamaja keskuse ligikaudu 16 000 ruutmeeril väljaüüritaval kaubandus- ja teeninduspinnal asub üle 60 kaupluse, toitlustuskoha ja teenindusasutuse, lisaks asub keskuses 236 kohaline siseparkla autodele ning 70-kohaline jalgrattaparkla. Kaubanduskeskus annab püsivalt tööd ligi 500 inimesele.
Loe intervjuud Tartu Kaubamaja keskuse tegevjuht Katre Plaaniga:
Mis muudatused hakkavad Tartus toimuma, kui keskuste arendused valmis saavad? Kuidas see teid mõjutab?
Tartu kaubandusturul avaldavad lisanduvad müügipindade mahud kahtlemata mõju kõikidele turuosalistele – nii uutele, kes üritavad end sisse seada kui ka juba pikema ajalooga keskustele. Konkurentsi tihenedes saab veelgi olulisemaks asukoht ja kliendile ootuspäraste kaupade ja teenuste kooslus. Kindlasti ootavad kliendid kauplustelt üha enam ostumugavust ning kvaliteetseid tooteid koos esmaklassilise teenindusega. Näeme, et lisanduvad ja olemasolevad kaubanduspinnad muudavad juba lähiajal Tartu südalinna veelgi tugevamaks tõmbekeskuseks ka ümberkaudsetele linnadele, valdadele. Kaubandus pole ainus valdkond, kus on arenguid ja muudatusi, Tartu linn laiemalt on pidevas arengus ja muutub iga aastaga atraktiivsemaks nii turistidele kui ka ettevõtjatele.
Tartu Kaubamaja keskus on suutnud hoida Eesti kaubanduskeskuste hulgas kõrget positsiooni stabiilselt kogu tegutsemise aja ning konkureerib tulemuste poolest pealinna keskustega. Oleme edukalt üle elanud erinevad ajad turul, meie tegutsemise ajal on lisandunud Tartusse uusi keskusi ning konkurendid on ka laienenud. Leian, et oleme muutustele edukalt vastu pidanud tänu sellele, et tunneme oma klienti hästi ning oleme valmis muutuvale olukorrale operatiivselt reageerima.
Meie keskus on selles mõttes erandiks Eesti kaubandusturul, et meie tegutsemisfilosoofia ja põhimõte on olnud keskenduda mitte ostupinna suurendamisele ja laienemisele, vaid olemasoleva pinna kasutamisele maksimaalselt kvaliteetselt ja funktsionaalselt. Usun, et see on ka meie konkurentsieeliseks. Ka 2014. aastal TNS Emori poolt läbi viidud Tartu kaubanduskeskuste uuringule näitab, et Tartu Kaubamaja keskus on jätkuvalt klientide poolt hinnatud kõrgeima teeninduskvaliteediga ostukohaks.
Keskused, mis kliendi jaoks selgemini eristuvad ankurüürnike ja seal pakutavate teiste kaubamärkide tõttu, on huvipakkuvamad ning tõusevad ka konkurentsi tihenedes esile. Suured investeeringud uute kaubanduskeskuste rajamiseks või oluliseks laiendamiseks ei ole tulevikus enam samaväärselt tasuvad ning leiame, et tasub eelistada pigem kvaliteedi parandamist mahu kasvatamisele.
Mis muutub Tartu Kaubamaja keskuses seoses renoveerimistöödega?
Tartu Kaubamaja keskuse renoveerimistööd viiakse lõpule 2016. aasta märtsiks, mille käigus uuendatakse keskuse siseviimistlus, üüripinnad ja välisfassaad. Keskuse uuendustööde käigus kaasajastatakse tehnosüsteemid, valgustid, üüripindade fassaadid, põrandakatted ja laed, mistõttu muutub kogu ostlemiskeskkond kaasaegsemaks. Keskuses uuendavad oma üüripindu mitmed olemasolevad kauplused ning lisandub ka uusi kauplusi ja söögikohti. Söögikohtadest avasime sügisel teisel korrusel Coffee In ja Yo kohvik-lounge’i rõdukohviku ning alustasime Tartu esimese Gustavi kohviku ehitusega. Aasta lõpus alustame kolmandale korrusele uute söögikohtade ning Apollo raamatupoe laienduse ehitusega. Raamatupoele hakkab tulevikus kolmandal korrusel lisaväärtust pakkuma hubane kohvik ning uus bistroo tüüpi söögikoht. Keskuse teenuste ja kaupade valik täieneb, lisandub vaba-aja veetmise kohti ning armsad kohvikud muudavad keskuse hubasemaks.
Kui suur on teie müügitulu per ruutmeeter ning kui suurt potentsiaali te näete, et seda annab veel kasvatada? Kuidas panna inimesi veel rohkem ostma?
Aastas külastab Tartu Kaubamaja keskust ligikaudu 5,4 miljonit inimest ja tehakse ca 3,5 miljonit ostu; keskuse käive on aastas 50 miljonit eurot. Tartu Kaubamaja keskuse müügitulu ruutmeetri kohta on Eesti kaubanduskeskuste hulgas püsinud aastaid liidrite seas, väljaspool pealinna oleme esimesed. Käesoleval aastal on keskuse ruutmeetri käive 3 504 eur/m2.
Tartu Kaubamaja keskuse meeskonnaga oleme alati keskendunud sellele, et keskuse pind ära kasutada kõige nutikamal moel, et tarbijale pakkuda kompaktsel pinnal ja talle mugaval moel suurt valikut kvaliteetseid kaupu ja teenuseid; ennekõike keskendume moe- ja ilukaupadele. Kvaliteedis me järeleandmisi ei tee ja usun, et tarbijad tunnetavad seda.
Rääkides trendidest, siis elu on muutunud kiiremaks ning klient eelistab üha enam ostukohti, kus ta leiab piisavalt suure kaubavaliku võimalikult väikese ajakuluga. Näeme, et kliendid on üha rohkem huvitatud kvaliteetsemast kaubast, mis võib olla kallim, kuid mida saab kasutada ajaliselt kauem, säästes sel moel nii raha kui keskkonda.
Millised arengud on Tartu Kaubamajal plaanis, kui ta ei saa enda pinda laiendada? Kuidas hakkate vastu tihedale konkurentsile?
Tartu Kaubamaja keskuse renoveerimistööde käigus pisut küll müügipind suureneb, kuid nagu eelnevalt mainitud, siis on keskuse fookus olnud kvaliteedil teenuste ja kaupade valikus ja keskuse kompaktsusel mitte ostupinna suurendamisel. Meie eesmärk ja tugev konkurentsieelis on olnud ka Tartusse uute moebrändide toomine, näiteks ALDO, women’secret ja mitmed teised globaalsed brändid, mis avavad oma uksed meie juures kevadeks 2016.
Meie oluliseks tugevuseks on ka keskuse põhiüürnik, nii tartlaste kui ka pealinlaste poolt juba 55 aastat armastatud Kaubamaja. Tartu Kaubamaja keskuse tugevus ja trump on ennekõike lai moe- ja ilukaupade valik, asukoht südalinnas ning keskuse kompaktsus ja loogiline ülesehitus, mis teeb külastuse kliendi jaoks meeldivaks ja mugavaks. Need on meie prioriteedid, mille arendamisse panustame pidevalt.
Millised uuendused tulevad lisaks fassaadi uuendamisele, siseviimistlusele ning rentnike kooslusel? Kas maja muutub kuidagi keskkonnasõbralikumaks, efektiivsus tõuseb, hakkate ise energiat tootma, uued süsteemid jms?
Kõige silmatorkavamad muudatused on tõesti fassaadis ja interjööris, samuti tõmbavad tähelepanu uued brändid. Tehniliste süsteemide uuendamisel oleme seadnud eesmärgiks saavutada efektiivsem majandamine ja madalam energiatarbimine. Kuna tehnoloogia areneb pidevalt ja sellevõrra avanevad ka uued võimalused, siis oleme sedalaadi uuendusi süsteemides teinud läbi aastate olenevalt vajadustele ja kavatseme kindlasti jätkata.
Keskkonnasõbralikkusest rääkides, siis on meil hea meel, et tartlased on üha enam liiklemiseks rattaid kasutama hakanud ning seoses suurenenud nõudlusega oleme loonud maja ümber suure jalgrattaparkla, mis sisaldab ühtekokku 70 kohta ning vajadusel oleme valmis neid juurde tegema.
Kui palju tõusevad rendihinnad seoses uuendustega?
Head rendipinnad on keskuses olnud alati hinnas, eriti võttes arvesse, et tegu on premium taseme pinnaga. Üüritasud keskuses on vastavuses asukoha ja turutingimustega, kuid üüritasude tõusust ei ole siiski uuenduste valguses põhjust rääkida. Üha enam näeme, et üürnikud hindavad hästi juhitud ja turundatud kaubanduskeskuses tegutsemist ning meie eesmärk on neile seda pakkuda.
Miks otsustasite kasutada Londoni bürood sisevaate uuendusteks?
Oleme teinud Chapman Taylori bürooga koostööd siselahenduste kavandamisel juba hoone ehitamise aegadest ja saanud neilt selle aja jooksul väga palju kasulikke nõuandeid. Hea koostöö ja väärtuslikud nõuanded on olnud määravaks. Büroo rahvusvaheline kogemus ja teadlikkus on aidanud meid luua klientide jaoks südalinnale vääriline keskkond ja arusaadavalt loogiline sisemine ülesehitus.
- Tartu Kaubamaja keskuse sisevaade Foto: Chapman Taylor
Seotud lood
Londoni arhitektuuribüroo Chapman Taylori ärisuuna juht Ian Clarke rääkis intervjuus, et internetikaubanduse areng lubab arvata, et ostukeskused saavad enamuses olema väga suured.