Ollakse arhitektuurikonkursi väljakuulutamise ootel ning unistatakse hetkest, mil viie kuni seitsme aasta pärast saadakse Eesti inimestele ja Tallinna külalistele uhkusega esitleda uut linnasüdame ehet – tuleviku Kaubamaja. Kaubamaja tegevjuht Erkki Laugusega rääkis Kaubamaja ajakirjas Hooaeg, mida on kõigil tulevikus oodata. Kerkima hakkab Euroopa tasemel väärikas Kaubamaja, mille üle meie, eestlased, saame uhked olla ning mille valmimisse oleme lahkesti kutsutud oma ideid andma.
- Kaubamaja tegevjuht Erkki Laugus Foto: Raul Mee
Loe intervjuud Kaubamaja tegevjuhi Erkki Laugusega:
Kaubamaja külastab aastas ligi 10 miljonit klienti. Mis paneb neid sinu hinnangul tagasi tulema ehk milles peitub Kaubamaja erilisus?
Kõik algab muidugi meie väärikast ajaloost, millele rajame veelgi parema tuleviku. Kaubamaja on üks ja ainus, see oli, on ja jääb nii. Eristume oluliselt teistest kauplemisvormidest nii ostukogemuse kui ka pakutava valiku poolest. Tahame olla kõigi jaoks kahe eelistatuma ostukoha hulgas – need võiks olla oma kodukoha ostukeskus ning kesklinna Kaubamaja. Väga sageli teeb inimene esmavajalikud ostud kodule lähedal ning sellega me ei tahagi konkureerida, küll aga tahame olla see alternatiiv, kuhu tulla millegi erilisema järele, riietusest kodusisustuse ja gurmeekaupadeni. Nii saab inimene kahe ostukoha peale kokku täieliku ülevaate meie kaubanduses pakutavast, ilma et tal oleks vaja läbi käia kõiki ostukeskusi ning kulutada liigselt aega ja energiat.
Kui räägime tuleviku Kaubamajast ehk sellest Kaubamajast, mis võiks selle asemel seista viie kuni seitsme aasta pärast, siis mis muutub klientide jaoks?
Muutub eelkõige mastaap ehk võimalikuks saab see, mida praegu isegi lõpuni veel ette ei kujuta. Meil pakutav kaubavalik muutub laiemaks ning pinna suurenemine võimaldab teha klientide külastuse põnevamaks ja mugavamaks, tuues välja täpsemalt valitud kaubakooslusi. Näiteks Naistemaailm hakkab jagunema eri tsoonideks, kus just sinu maitsele sobivad kooslused on kokku kolinud. Nii on igal kliendil vastavalt oma ainulaadsele stiilile ja maitsele võimalik lihtsamini valikuid teha.
Kindlasti on oluline märksõna ka tänapäevasus. Praeguse maja poolt meile seatud raamid on päris kitsad, uued pakuvad aga rohkeid võimalusi. Näiteks saab klient meile siis oluliselt mugavamalt ligi, olgu jalgsi, auto, bussi või jalgrattaga. Kogu maja planeering arvestab klienti, nii et tal tekiks juba sisse astudes hea ülevaade pakutavast.
Kes on uue Kaubamaja klient?
Kaubamaja kliendiks on alati olnud meie enda Eesti inimesed – avatud, emotsionaalsed, edasipüüdlikud, loomingulised. Eesti on väike, tahame, et kõik, kes meie maja külastavad, tunneksid sellega emotsionaalset seotust. Kõigil peab olema oma kokkupuutepunkt – noorele lapsevanemale Lastemaailm, aktiivsele naisterahvale Ilu- ja Naistemaailm, meestele mugav kõik-ühest-kohast ostuvõimalus Meestemaailmas, kõik ilma liigse ekslemiseta kaubandusdžunglis jne. Ka meie Toidumaailmas pakutav toit ei peaks olema lihtsalt toit, vaid eelkõige maitseelamus.
Kuidas kaasate kliente uue maja valmimisse?
Meie mõte on kaasata kliente võimalikult palju kliendiuuringute ja testgruppide kaudu. Tahame teada, mida klient meilt ootab või teatud asjadest arvab. Meil on pika tegutsemisajaga kogunenud päris palju ajaloolist infot selle kohta, mida klient Kaubamajast osta soovib, aga just nüüd on hea aeg tuua mängu ka loomingulisem fantaasiapool – mida veel võiksime pakkuda. Unistada võib praeguses etapis julgelt – alates sellest, et klient sooviks, et teda tervitaks uksel elevant, kuni lukustatud jalgrattaparklani. Uus maja valmib meie kõigi ühise loominguna. Järgneva mõne aasta jooksul on oluliselt rohkem tagasiside küsimist alates hetkest, mil juba teame, milline arhitektuurikonkursil võitjaks osutunud töö on aluseks uue maja loomisel ning meil on juba, mida klientidega jagada.
Kuidas uus Kaubamaja projekt ellu viiakse?
Kaubamaja uuendus viiakse läbi etapiti ja täpsem ajakava selgub pärast konkursi tulemuste selgumist. Korraga kõik müügimaailmad klientide jaoks kinni ei lähe. Püüame teha kõik selleks, et arenduse käigus võimalikult vähe segada klientide liikumist ja Kaubamaja külastamist.
Milliseid uusi võimalusi loob tuleviku Kaubamaja oma töötajatele?
Kindlasti paranevad töötingimused veelgi. Saame pakkuda suuremaid olmeruume ja rohkemaid võimalusi oma töötajatele. Tahame, et töö tegemine Kaubamajas oleks meie enda inimestele meeldiv ja mugav. Kindlasti ootame töötajatelt ka aktiivset osalemist Kaubamaja uuenemise protsessis oma ideede ja mõtetega. Halvad on ainult need mõtted, mis jäävad välja ütlemata. Ootame hästi julgeid ettepanekuid, isegi kui need tunduvad olevat raamidest väljas. Uus maja sünnib sadade inimeste ühise töö tulemusena.
Milliseid võimalusi pakub tuleviku Kaubamaja äripartneritele ja Eesti disaineritele?
Praegu oleme sunnitud disaineritele andma ette väga kitsad raamid, mis tulenevad meie majast – palju poste, madal lagi, vähe ruumi. Tulevikus ootab neid suurem vabadus oma toodetele sobiliku eksponeerimiskeskkonna loomisel. Tahame, et keskkond ja looming sulanduksid ühte, moodustades põneva ja esteetiliselt nauditava terviku. Oleme alati pidanud Eesti disaini oma südameasjaks, kuid praegu ei saa me pakkuda kõike seda, mida tahaks, sest meil lihtsalt ei ole ruumi. Meil Eestis on tohutult palju andekaid noori disainereid ja kunstnikke, kelle loomingut tahaks esile tõsta, ning uus maja annab selleks võimaluse. Oleme Eesti Kaubamaja ja meie jaoks jääb alati aukohale eestlaste endi looming.
Millised näited on sulle endale maailmas reisides silma jäänud, mida oleks tore näha ka uues Kaubamajas?
Esimesena meenub emotsioon, see pidulikkus, millesse Euroopa auväärsed kaubamajad, nagu Selfridges, Harrods, Lafayette, KaDeWe jt, suudetakse olulistel tähtpäevadel justkui üleöö viia. Jõulude ajal muutuvad kaubamajad linnade keskpunktiks – inimesed tulevad vaatama unustamatuid vaateaknaid ja suuri ehitud kuuski. Praegu ei saa me veel samaga vastata, aga tulevikus tahaksime ka meie Eesti inimesi selliste emotsioonidega rõõmustada, pakkuda pühade ajal unustamatut pühademeeleolu. Näeme, et Kaubamajast võiks saada oluline kohtumispaik eeskätt meie enda linnaelanike jaoks. Tallinnas on palju ajaloolisi väärtusi, mis kutsuvad kesklinna, pean eeskätt silmas meie vanalinna, kuid rohkem võiks olla ka tänapäevaseid, emotsionaalseid atraktsioone. Üheks selliseks tahame kujundada Kaubamaja.
- Vaade Viru Keskuse katuseparklast praegusele Kaubamajale Foto: Andres Haabu
Tallinna linnasüda, mille osaks Kaubamaja on ja jääb ka tulevikus, on muutumises. Millisena näed uue Kaubamaja rolli südalinnas?
Muutumine on alati võimalus. Näen, et tulevikus peaksid tekkima kesklinnas selgemad fookused, mille vahel on inimestel mõnus liikuda. Ajalooliselt on näha, et mida selgemini on sellised trajektoorid paigas, seda rohkem satub inimesi kesklinna, neil tekivad oma harjumuspärased liikumisteed. Tuleviku kesklinn peaks pakkuma nii meie enda inimestele kui ka Tallinna külalistele uusi võimalusi uute fookustega, nende seas Kaubamaja. Tallinn on suur ja võimas linn, meil on mitu linnasüdant. Me ei konkureeri vanalinnaga, oleme üks põhjuseid kesklinna tulekuks, nii nagu seda on paljud mainekad kaubamajad Euroopa suurlinnade südametes.
Mida öelda neile, kes kardavad, et vana ja armsaks saanud Kaubamaja kaob?
Seda ei ole kindlasti mõtet karta, just areng on kindel garantii kadumise vastu. Mitte keegi meist ju ei sooviks, et Kaubamaja oleks praegu täpselt selline, nagu oma esimesel avamispäeval aastal 1960. Need, kes ei arene, kaovad turult. Tuleb liikuda edasi koos uute põlvkondade ja uute aegadega, ikka ja jälle taassündida, kandes samas kaasas seda ajaloolist väärtust, mida meil on palju. Lähtume ajaloolisest teadmisest, mida Eesti inimene vajab, kuid seome selle tänapäevasusega – oleme nagu rätsepaülikond masstootmise ajastul.
Juba praegu võime öelda, et Kaubamaja kolmas müügimaja on Kaubamaja e-pood. See on midagi, mille oleme ise täiesti nullist üles ehitanud ja mis on pidevas arengus. Oleme toonud meie oma inimestele kätte parima saadaoleva tehnoloogia: Kaubamaja E-pood põhineb tarkvaralahendustel, mida kasutavad maailma juhtivad e-kaubandusplatvormid ning selle tootefotod teeb ainulaadne fotorobot. Kaubamaja e-pood ei ole lihtsalt üks e-pood nagu teisedki, vaid dünaamiline Kaubamaja osa.
Ei Kaubamaja e-pood ega ka Kaubamaja ise ei saa kunagi päris valmis – me areneme, kasvame, muutume pidevalt. Just areng ja innovatsioon on väärtused, mis hakkavad iseloomustama ka siin tulevikus seisvat Kaubamaja, aga ka ausus, hoolivus ja usaldusväärsus. Kaubamaja saab olema alati Eesti inimeste jaoks. Kui tahame, et Tallinna külastaksid inimesed teistest riikidest, tuleb midagi väga hästi teha eelkõige oma inimeste jaoks, siis meeldib see ka meie külalistele.
Artikkel ilmus Kaubamaja ajakirja Hooaeg kevadises numbris.
Autor: Evelin Ojamets, ajakiri Hooaeg
Seotud lood
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.