Eile allkirjastasid Läti mobiilioperaatorid, tarbijakaitse ja telekommunikatsiooniliidud eetikakoodeksi, mis keelab telefonimüügi Läti mobiilsidesektoris.
Sõlmitud hea tava kohaselt võivad mobiilioperaatorid alates tänasest teha teiste mobiilioperaatorite klientidele müügikõnesid ainult nende enda eelneval loal, mis tähendab, et klient peab ise selleks aktiivselt soovi avaldama.
Bite, Tele2, LMT (Latvian Mobile), Läti tarbijakaitseameti, Läti Elektroonilise Kommunikatsiooni Liidu ja Läti Telekommunikatsiooni Liidu allkirjastatud koodeks sätestab, et pakkumisi tutvustavaid külmi kõnesid võivad leppega liitunud operaatorid edaspidi teha üksnes oma kliendibaasile ning äriklientide esindajatele.
“Hea tava tõestab, et Läti operaatorid on valmis koostööks tarbijate huvide eest seisvate organisatsioonidega ja tagab, et inimesed, kes seda ei soovi, ei saa enam häirivaid müügikõnesid mobiilioperaatoritelt, mida tehakse sageli õhtuti ja nädalavahetustel,” ütles Läti Telekommunikatsiooni Liidu president Peter Smidre.
Kõigile liitunud operaatoritele võrdsed reeglid sätestava koodeksi kiitis heaks ka Läti konkurentsiamet.
Kuna Leedu mobiilioperaatorid Tele2, Omnitel ja Bite allkirjastasid sarnase eetikakoodeksi juba kaks aastat tagasi, pole müügikõnede piiramisega Tele2 Eesti juhi Argo Virkebau sõnul vaatamata telefonimüügi ohjamiseks ellu kutsutud Eesti Otseturunduse Liidu (EOTL) loomisele ainsana hakkama saanud Eesti.
„Oleme kõigi osapooltega korduvalt istunud EOTL-i ühise laua taga, aga kahetsusväärselt ei jõua Eesti mobiilioperaatorid agressiivse telefonimüügi piiramise osas kokkuleppele,“ tõdes Virkebau, kelle sõnul on Tele2 aastaid seisnud müügikõnede piiramise eest, sest Eestile omane suuremahuline telefonimüük pole lubatud pea ühelgi teisel Euroopa turul.
Virkebau peab massilisi müügikõnesid valeks, aga paraku on ka Tele2 tema sõnul sunnitud neid tegema, sest ilma telefonimüügi ehk telemarketingita ei ole täna võimalik turul konkurentsis püsida.
Virkebau sõnul esitasid Tele2 ja Telia 2014. aastal Riigikogu majanduskomisjonile ettepaneku Elektroonilise side seaduse muudatuseks, mis võiks edaspidi nõuda müügikõnede tegemiseks kliendi eelnevat nõusolekut, nagu seda on täna vaja otseturunduseesmärgil saadetud e-kirja või SMS-i saatmiseks. Komisjon ei võtnud seadusemuudatuse ettepanekut paraku menetlusse.
„Nad tegid ettepaneku, et turuosalised sõlmiksid tarbijakaitseameti osalusel ise müügikõnede hea tava kokkuleppe. Kaks aastat on näidanud, et iseregulatsioon Eestis ei toimi – EOTL ei ole klientidele suutnud pakkuda kaitset häirivate müügikõnede eest ning telefonimüügiga tegelevad ettevõtted ei suuda ise heas tavas kokku leppida, seega saavad eestlased ainsana Baltimaades tüütuid müügikõnesid edasi,“ tõdes Virkebau, kelle sõnul tõuseb vastavate kliendikaebuste hulk Eestis iga aastaga.
Seotud lood
Ärijuhtimissüsteemid (ERP, ettevõtte ressursside planeerimine) on viimastel aastatel oluliselt muutunud. Muutuste peamine suund on see, et ettevõtete individuaalselt kohandatud süsteemid asendatakse üha enam pilvepõhiste ERP-lahendustega.