• 02.05.17, 15:30
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Ole tagasisidet andes vestluspartner

Tagasiside ei ole imerelv, kui seda just õigesti ei kasuta. Õnnestumise tõenäosus suureneb märgatavalt, kui sa ei näe ennast tagasiside andjana, vaid vestlus- või sparringupartnerina.
Koolitaja Ruti Einpalu
  • Koolitaja Ruti Einpalu Foto: Meeli Küttim
Kas oled kuulnud iseennast või mõnda kolleegi tagasisidest niiviisi rääkimas:
Kui mingi jama on laual, siis tuleb tagasisidet anda.
Seda tuleb teha, sest sisekorras on nii ette nähtud. Saaks kaelast ära.
Mida ma teen, kui ta mitte midagi ei ütle. Kuidas ma saan ta rääkima?
Kuidas ma saan kindel olla, et ta ise ka aru saab, kui kehvasti need asjad on?
Mis ma teen, tal ei ole kunagi mitte ühtegi ideed?
Kuidas ma seda talle ütlen, et ta aru saaks ja see enam ei korduks?
Nagunii ta ei muutu, mis ma ikka räägin.
Juhid lähevad krampi
Valik eesmärke tagasiside vestlusele
Soovin, et selle vestluse tulemusena tekiksid uued ideed ja optimism, et seda olukorda on võimalik lahendada.
Soovin aru saada, mismoodi partner seda olukorda näeb ja mõistab.
Soovin teda julgustada ja tekitada arutelu, kus tema rää- gib oma mõtetest ja mina oma mõtetest, mille tulemusena tekivad lahendusvariandid.
Soovin, et ta kinnitaks, et ta on jamas.
Soovin talle oma sõnumi öelda ja siis põgeneda sündmuskohalt.
Soovin, et ta teeks nii, nagu mina tahan, ja mitte midagi ei arvaks.
Tagasiside on juhtimises muudetud mingiks müütiliseks imerelvaks, mis peaks lahendama probleemid, pakkuma ideid ja arengut ning muutma käitumisi. Ja samal ajal tundub, et selles olukorras jätavad intuitsioon ja teadmised juhid maha – ka kõige kogenumad juhid lähevad krampi ja käituvad kummaliselt.
Mõned näited:
Lähenen teemale ikka siit ja sealt, kõnnin nagu ümber palava pudru, annan igati mõista, aga asjast ikkagi ei räägi. Kui lõpetan, olen veel rahulolematum kui alustades, nii endaga kui partneriga.
Ütlen suure vaevaga, mida ma mõtlen, aga siis vabandan ennast välja ja marginaliseerin teema. Arutelu ei teki ja ma tunnen ennast mõttetuna. Mitte midagi ei muutu.
Olen endast väljas ja käratan partnerile midagi teiste kuuldes. Enesetunne on närusest närusem.
Laon alluvale kogu info lauale ja siis üritan nagu kangiga tema käest midagi kätte saada. Kuna sealt midagi ei tule, siis lõpetan vestluse. Tulemust ei ole ja rahulolematus on veel suurem.
Esimene samm sellest ebameeldivast Ole tagasisidet andes vestluspartner olukorrast väljapääsu leidmiseks on enne vestlust eesmärgi defineerimine – mida ma tahan saavutada? Kujuta seda tulemust ette. Ja kui tulemus on silme ees, siis mõtle selle peale, mismoodi see vestlus välja võiks näha?
Vali positiivsem variant
Variante on lisaks kõrvaltoodud näidetele veel. Ilmselt sa paned kohe tähele, et esimesed kolm on positiivsed, viimased kolm kõlavad veidi kehvasti. Reaalsuses me käitume sageli nii, nagu oleksid olemas ainult viimased kolm.
Kui me teadlikult eesmärgistame, siis me viimaseid kolme ei valiks. Kui valid näiteks kolmanda ja mõtled läbi, mismoodi vestlus välja võiks näha, siis arvan, et hea tulemus võiks olla üsna tõenäoline.
Võib-olla on abiks ka see, kui katsud meenutada, mida sa tegid mõnel varasemal korral, kui õnnestusid. Vaata, mida saad sellest üle kanda.
Alati on abiks ka koolitus. Aga, kui valisid 4., 5. või 6. variandi, siis koolitust vaja ei ole.
Õnnestumise tõenäosus suureneb märgatavalt, kui sa ei näe ennast tagasiside andjana, vaid vestlus- või sparringupartnerina. Kui sa pöörad näo minevikust tulevikku ja näed oma inimesi õnnestumas. Õigupoolest see viimane ongi kõige olulisem, kui tahad pöörata selga minevikumustritele.
Ruti Einpalu viib läbi 25. augustil koolituse "Arendav tagasiside ehk kuidas pidada arendavaid ja motiveerivaid tagasiside vestlusi". Vaata täpsemat infot siit. 
Autor: Ruti Einpalu, koolitaja

Seotud lood

Uudised
  • 11.05.17, 17:45
Koolitaja: tagasiside andmise 7 kuldreeglit
Usun, et paljud nõustuvad, et eestlased on kehvad tagasisidestajad, seda nii positiivse kui ka kriitilise tagasiside andmisel. Aeternum Koolitus & Konsultatsioonid koolitaja Kati Tikenberg kirjutab ettevõtte blogis, millised on 7 kuldreeglit tagasiside andmisel.
  • ST
Sisuturundus
  • 12.11.24, 19:21
Kasutamata võimalus: kuidas muuta digiekraanide kulu tuluks?
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kaubandus esilehele