Nielseni Euroopa jaekaubanduse analüütik Jean Jacques Vandenheede rääkis, et jaekaubanduses on muutumas märksõnad nagu hind, promotsoon ja asukoht. Tuleviku märksõnadeks, millele tuleb juba täna tähelepanu pöörata, on personaalsus, läbipaistvus, usaldus ning võrgustik.
- Nielseni Euroopa jaekaubanduse analüütik Jean Jacques Vandenheede Foto: Rimi
„Kõige suurem vaevus Euroopa jaekaubanduses on kasvu puudumine, kohalik meeleolu määrab turu, globaalne jaekaubandus on läbi kukkunud,“ sõnas Nielseni Euroopa jaekaubanduse analüütik Jean Jacques Vandenheede Riias toimuval Rimi 20. sünnipäevale pühendatud konverentsil "Poodlemine tulevikus - järgmised 20 aastat". „Me ei loo kaubanduses lisaväärtust ning hindade tõstmine vähendab mahtu. On selge, et tavalised formaadid enam kliendi jaoks ei tööta.“
Vandenheede märkis, et vähesed jaekaupmehed on avastanud digitaalsed võimalused. „Mis teeb selle tööstuse selleks, mis ta on? Tulevikule mõeldes: kas meie nutikad lapselapsed käivad kauplustes ja võtavad asju riiulitelt? Kas nad maksavad kassas? Sellest peamegi mõtlema, kui räägime tulevikust,” sõnas Vandenheede.
„E-kaubandus sai alguse 90ndate alguses. Esialgu oli üks sihtgrupp pereemad, kel oli raske lastega poes käia. Äriloogika ei ole tänaseni muutunud – paljud supermarketid kasutavad sama loogikat, mis kahjuks ei tööta. Online-poodlemist toiduainete ostmiseks kasutab 12% Lõuna-Korea elanikke, 6% Inglismaal, 4% Prantsusmaal, 3% Hiinas, 2% Šveitsis ja 1% ülejäänud maailma elanikkonnast. Sellest tuleb teha õiged järeldused,“ rääkis Vandenheede. „Inimestel on muusika kuulamiseks oma playlist, seda mudelit peab arvesse võtma ka jaekaupmees. Kadumas on mänguasjapoed, raamatupoed – ka kingi saab osta proovimata online-kauplusest.“
„Kõige võti on lahti saada vanadest harjumustest, peame leidma võimalused, et kaasa minna kliendi käitumise muutumisega,“ selgitas Vandenheede. „Nõudlus ja pakkumine peab olema nagu pusle, mille tükid omavahel sobivad – Amazon on pannud need tükid sobima. Poes ei ole filtreerimissüsteemi, inimesel on ainult silmad, millega riiulilt kaupa otsida. Online’is tuleb tehnoloogia appi. Online-kaubandus pakub rohkem võimalusi, oluline on ka soodne hind. Amazon on aru saanud, et kui pole kassasid ja järjekordi, siis sellest klient võidab. Jaekaubanduses on muutumas võtmesõnad – täna räägime hinnast, promotsioonist ja asukohast. Tuleviku märksõnad on personaalsus, läbipaistvus, usaldus ning võrgustik,“ lisas ta.
Riias toimus Rimi 20. sünnipäevale pühendatud jaekaubanduskonverentsi Shopping for Future.
Seotud lood
Briti ettevõtte Insider Trends trendiotsija Jack Stratten ütles, et kui internet tõi virtuaalrevolutsiooni, siis uued tehnoloogiad on toonud emotsioonide revolutsiooni, mida kaupmees ei saa eirata.
ICA vastutustundliku ettevõtluse juht Kerstin Lindvall, et kui 5 aastat tagasi intervjueeris tööandja tööintervjuul töötajat, miks ta tahab ettevõttes töötada, siis nüüd on vastupidi: töötaja küsib, miks ma peaksin tahtma teile tööle tulla. Muutused eriti uue põlvkonna käitumises mõjutavad ka globaalseid brände ja nende edutegureid.
Nordic School of Retail Management dekaan Jens Nordfält ütles, et tarbijate käitumine kauplustes ei vasta sageli eelarvamustele. Näiteks nutitelefoni kasutav tarbija ostab oluliselt rohkem kui klient, kes seda ei tee. Ning mannekeeni mõju ostule sõltub soost ja vanusest.
Eesti logistikaettevõte Via Express on enam kui 10 aastat pakkunud kaubandussektorile keskendunud lahendusi, sealhulgas transporti multitemperatuursete veokitega. Ettevõttele on omistatud kvaliteedi-, toiduohutuse- ning keskkonnajuhtimise ISO-sertifikaadid.