La Muu tegevjuht Rasmus Rask ütles, et hiljutine suur kampaaniamüük Rimis, mis päädis tühjade külmikutega loetud päevade jooksul, oli nende jaoks oluline õppetund, kust nad õppisid, et kampaaniateks tasub korralikult ette valmistuda.
Raski sõnul peegeldab Rimis toimunud kampaania tulemus nende praegusest üleminekuperioodi väljakutsetest. „Lettidele jõudmine kulgeb ahelana ning kui üks lüli läheb katki, siis murdub kogu ahel. Nõrkade kohtade tuvastamine nõuab natuke aega,“ ütles ta. La Muu juht tunnistab, et nad on tegutsenud viis aastat ning ei saa jääda andeks paluma ja vabandama, et nad alles teevad esimesi liigutusi.
„On hea, kui meie siirus ja avatus säilib, samas aga peaks näitama, et suudame olla usaldusväärne ettevõte,“ sõnas Rask. Lisades, et Rimi’s toimunud kampaania puhul oli kindlasti otsustavaks hind. „Kui su toode on kallis ning sa hinna tavapärasest 25-30% alla lased, siis tekib ka kõrgendatud huvi.“ Siit sai ka La Muu väga olulise õppetunni, et kampaaniaks tasub korralikult ette valmistuda.
Tänaseks on La Muu tooted jõudnud enamuste Eesti poekettide lettidele ning nüüd vaadatakse Eestist väljapoole. „Oleme võtnud esimesed sammud ekspordi suunas. Välismaale müümisega alustamine on natuke nagu loterii – mitu rauda on samaaegselt tules ja võib minna kuid, isegi aastaid, enne kui midagi vilja kannab,“ rääkis Rask.
Uued maitsed ei tohi olla nagu „poejäätised“
Tema sõnul peavad nad ennekõike koduturul tugevaimad olema. „Kui me Eestis ei suuda enda ülesehitatut hoida, siis on ka vähetõenäoline, et eksport edukalt kulgeb.“ La Muu fookuseks on ikkagi kohaliku jäätisevaliku rikastamine ja uute maitsete välja töötamine. Raski sõnul tahavad nad iga aasta tutvustada 4-5 uut maitset. „Selleks, et neid testida, oleme enda vabrikusse ehitanud laboratoorium-köögi koos väikese kohviku-tehasepoega,“ rääkis Rask. Täpsustades, et algselt teevad nad seda reedeste-laupäevaste eriürituste raames, kus tutvustame uusi maitseid. Kaasa saab osta ka vanemaid sorte, mida enam poodide sortimendist ei leia. „Kui huvi on suur, siis oleks mõte laboratoorium ka regulaarselt avada.“
„Otsustushetkest, et vat seda sorti võiks poodides saada olla, kulub tüüpiliselt 2-3 kuud kuni jäätis müüki jõuab. Mõni idee langeb juba eos tooraine kättesaamatuse või kalliduse tõttu ära, mõnda asja ei saa lihtsalt pakendada,“ rääkis Rask ning lisas, et nad praagivad välja sordid, mida proovides oma töötajad toovad välja, et need maitsevad nagu „poejäätised“ – ehk siis tegu on juba kuskilt tuttava maitsega. „Sõelale jäävad sordid, mida reaalselt ka elamust pakuvad,“ ütles Rask.
Seejärel tutvustab La Muu müügijuht maitset poodidele ja uurib välja, millal ja mis tingimustel oleks võimalik see müüki panna. Raski sõnul on lihtsam välja vahetada mõni müügil olev maitse kui uut maitset sortimenti lisada. „Kogu protsess on aastatega pikenenud, kuna tootmiseks vajaliku tooraine mahud on kasvanud ning planeerimisaega tuleb tunduvalt rohkem sisse arvestada.“
La Muu kaks edu saladust
Rask peab La Muu edu saladuseks head ajastust. „Olime esimene kodumaine ökojäätise tootja ja seetõttu võitsime kiiremini tarbijateadlikkuse. Nüüdseks paljude jaoks La Muu võrdubki käsitööjäätisega, mille kõrvale on uutel tulijatel olnud juba raskem tulla,“ rääkis ta.
Teiseks edu saladuseks on Raski sõnul see, et nad on oma lubadusi hoidnud ehk meie toode on see, mida ta väidab ennast olevat. „Kui pakil on kirjas, et tegu on karamellijäätisega, siis seal pakis peab leiduma ikka hullult palju karamelli! Me peame enda väärtustest kinni ja ei kompromiteeri end.
Autor: Ann Kaer
Seotud lood
Kodumaine väike jäätisetootja La Muu tegi esimesel reaalsel tegevusaastal 192 600 eurot käivet ja teenis 5800 eurot kahjumit.
La Muu kohviku omanikud Rasmus Rask ja Priit Mikelsaar rääkisid, et kui nad jäätisetootmist alustasid, siis seal oli kauges mõttes ka oma kohviku idee.
Ökojäätist tootev La Muu loobuti jäätisekohvikust Viru Keskuses, sest kahe tegutsemisaasta jooksul ei suudetud seal tegutsedes leida ärimudelit, mis oleks võimaldanud pakkuda kõrget teenusekvaliteeti ning teenida kasumit.