Uurisime kolme toiduainetööstusettevõtte käest, mida teevad nende müügiesindajad kaupluses ja mis on nende ülesanded.
Orkla Eesti müügidirektor Janek Kalbin
Müügiesindaja roll sõltub päris palju kokkulepetest konkreetse kliendiga, keda külastatakse. Üldistavalt saab öelda, et müügiesindaja on ettevõtte „saadik“ kaupluses. Tema kaudu liigub info meie toodetest ja teenustest kaupluse personalile ja tagasi ettevõttesse tuleb info selle kohta, mis toimub turul ja milline on klientide ja tarbijate tagasiside.
Vajadusel võtab müügiesindaja ka tellimusi vastu või korrigeerib olemasolevaid, kuid tehnoloogia arengu ja automaattellimuste levikuga on see funktsioon järjest vähem tähtis.
Päris tihti on müügiesindaja tööks ka mitmesuguste probleemide lahendamine, mis puudutab näiteks toodete tellimist, müügikampaaniaid jne. Samuti on müügiesindaja töö osa müügikampaaniate korraldamine eelkõige kaupluse tasandil. Tuleb jälgida, et tooteid jaguks piisavalt, need oleksid paigutatutud kokkulepitud kohtadesse ja et vajalikud reklaammaterjalid oleksid paigas.
Valio Eesti müügidirektor Mai Liivamäe
Müügiesindajate roll Valios on väga oluline - nende haldusalasse kuulub kõik see, mis poeriiulitel meie toodetega toimub. Näiteks see, kuidas, millises järjekorras ja kui laialt Valio ning Alma tooted poeriiulitele paigutatud on. Müügiesindajad korraldavad kampaaniatoodete esinduslikke väljapanekuid ning aitavad kaasa ka poepõhistele turundustegevustele.
Balbiino müügidirektor Meelis Püvi
Balbiino müügiesindajate kliendibaasi võib põhimõtteliselt jagada kolmeks.
Suurklientide juures käib kauba tellimused suures osas automaatselt. Balbiino tarnib kauba kliendi logistikakeskusesse ning müügiesindaja ülesanne on fikseerida toodete saadavus. Tooted, mis on otsas, märgitakse ära. Päeva lõpuks moodustab out of stock aruanne, mida jagame kaupluseketiga.
Müügiesindaja ülesanne on ka laost kauba ette toomine ja välja panemine ning kaupluse personali tähelepanu juhtimine toodetele, mida on vähe või mis on lõpuni müüdud. Samuti tuleb neil lette korrastada vastavalt planogrammile, jälgida hinnasiltide olemasolu ja nende õigsust ning vajadusel aegunud tooted letilt eemaldada.
Neil tuleb ka kampaaniaid, hindu, uusi tooteid ja muid samalaadseid muudatusi jälgida kogu kategooria lõikes ning edastada info kontorisse. Fikseerida kokkulepitud turunduskampaania materjalide olemasolu ja aegunud materjalid eemaldada. Samuti tuleb hoida silma peal, mida konkurendid teevad ja millised on nende tooted.
Väiksemates kauplusekettide ja kauplustes tuleb teha see samane töö, kuid sellele lisandub veel tellimuste ja soovituslike tellimuste tegemine ning uudistoodete pakkumine.
HoReCa sektori puhul tuleb müügiesindajatel teha müügitööd. Nad võtavad tellimusi, pakuvad uusi tooteid, tellivad vajadusel tarvikuid ja reklaammaterjale ning organiseerivad vajadusel väljapaneku. Selle valdkonna müügiesindajatel on tarvis leida ka uusi kliente, koostada pakkumisi ning jälgida igapäevaselt hindu ja võrrelda neid. See on traditsiooniliselt kõige hinnatundliku kliendigrupp.
Seotud lood
Ostlemise ja ostukogemuse tulevik pakub palju põnevust, jagab kodumaise tarkvaraarendusettevõtte Datanor tegevjuht Indrek Ott ja kirjeldab, milleks valmis olla.