Poesisest kommunikatsiooni saab oluliselt parendada, kuna viimistletud väljapanek inspireerib ostjat, kirjutab Meediagrupi turundusjuht Evelyn Lume. Artiklis toob ta välja mitu soovitust, kuidas väljapanekut atraktiivsemalt korraldada.
Jaekaubandusmaastik on muutumas ja jaekaupmehed otsivad järjepidevalt uusi mooduseid, kuidas eristuda ja suurendada kaupluse külastatavust. Võimalusi müügi tõstmiseks ja klientide meelitamiseks on erinevaid - valmistoitude valiku laiendamisest kuni interjööri ümberkujundamise ning meelelahutuslike ja harivate elamusteni. Eestlane on oma olemuselt väga mugav, seega kõik muutused, mis on tehtud pidades silmas tänapäeva kiiret elustiili ja ostlemise lihtsust, võetakse enamasti vastu väga positiivselt.
Olenemata kaubakategooriast on olulise tähtsusega astuda samme poesisese kommunikatsiooni parandamiseks. Eriti just supermarketite kontekstis, kus kaubanduspind on lai ja soovitud kaupade kättesaamine eeldab teatud ajavaru, on loogiline jaotus, leitavus ja hea presentatsioon meelepärasteks terminiteks igale kaupluse külastajale.
Ostuotsused ei ole alati eelnevalt ostunimekorja märgitud, vaid sünnivad teinekord just poeriiulite vahel ringi liikudes. Seda silmas pidades, ei tasuks kaupmehel kaupade paigutamist ja kaubariiuli väljanägemist kindlasti mitte alahinnata. Kliendikäitumine on järjepidevas muutumises, eriti noorema põlvkonna ostjaskond, kellele avaldavad suurt mõju erinevad trendid ja ka influencer’id. Paljud tootjadki on tootearendusel võtnud suuna teatud demograafilisele sihtgrupile, nt nooremad naissoost tarbijad.
Jookide kategoorias on tähtsamateks märksõnadeks värskus ja tervislikkus, seega on oluline tuua nähtavale ja luua piisav valik värsketest mahladest ja smuutidest ning mahetoodetest. Lühema säilivusaja tõttu tuleb nende puhul jälgida ka „first-in-first-out“ põhimõtet, mida toetavad riiulilahendused, kus personal saab väiksema ajakuluga tooteridu täiendada, säilitades alati korrektselt täidetud esirivi. Eelistatud on tooted, mille saab kiirelt kaasa haarata ja jooksvalt tarbida ning mis oleks samal ajal ka toitvad ja tarbitavad kerge toidukorra asendajana. Seetõttu on poolehoidu võitnud ka lahtiselt müüdavad (tervise)tooted. Lisaks võimalusele valida sobiv segu ja kogus, paistab see tootegrupp tänu läbipaistvatele mahutitele poepinnal hästi silma ja toetab ka keskkonnasäästlikkuse põhimõtet. Arvestades implussostude suurt osakaalu, on müüginumbrite suurendamiseks võimalik rakendada ka ristmüüki, pakkudes jookidele lisaks suupisteid, valmislõigatud puuvilju, salateid ja isegi sushit.
- Foto: Foto: Rudolfs Liepins
Uuringud on näidanud, et alkohoolsete jookide ostmisel tehakse otsus pigem tooteriiulitega tutvumise teel kui varem kindlaksmääratud valiku põhjal. Pilkupüüdva atmosfääri ja meeldejääva ostukogemuse loomiseks kasutavad selle segmendi brändid mitmesuguseid värvi- ja valguslahendusi, nt LED-valgustust, samuti digitaalset kogemust, mille abil võimalik pakkuda lisaväärtusena juhiseid kokteilide valmistamiseks jms.
Kiiresti liikuvate tarbekaupade seas pole ükski kategooria trendidest enim mõjutatud kui seda on tervise- ja ilutooted. Uued kaubamärgid, värvid, koostisosad jne – sortiment, on pidevas muutumises ning selles valdkonnas õigeid valikuid tehes on võimalik luua vägagi värvikas ostukogemus. Laia sortimendi puhul ning olukorras, kus kõik kaubamärgid tahavad oma kohta riiulil kindlustada, on väga tähtis aidata kliendil suures valikus kiirelt orienteeruda ja leida just talle sobiv toode. Selleks on vajalik suurendada ja hoida pakendite nähtavust ning hoida tooteriiul järjepidevalt korrektse ja täidetuna. Organiseerimisel ja aja kokkuhoiu mõttes on kaubanduslahendustena abiks riiulijagajad ja tõukurid, märgatavust lisab aga läbimõeldud valguslahendus.
Olulist teavet on võimalik jagada kasutades riiulirääkijaid või kaasaegsema lahendusena digiekraane. Digiajastu on ilutööstust palju mõjutanud, võimaldades ligipääsu suuremale hulgale informatsioonile ning pakkudes võimalust oluliselt lihtsamalt leiada soovitusi ja sellest tulenevat inspiratsiooni sobiva toote ostmiseks.
Ka kassaala organiseerimisel võiksime julgemalt loovamad olla. Sünnib ju just seal palju viimase hetke otsuseid midagi lisaks soetada ning ühtlasi on kassa koht, kus jäetakse nö viimane mulje enne kauplusest lahkumist. Toodete valikul võiks aga siinkohal mitte ära kasutada inimlikku nõrkusehetke, vaid proovida mõista nende tegelikke vajadusi ja pakkuda vastavaid lahendusi. Lähtuda võib näiteks toodetest, mida kliendid tihti vajavad, kuid unustavad võtta või mille leidmisel kaupluse töötajailt tihedalt abi palutakse. Samuti tasub jälgida, et kassaalal oleks piisaval hulgal ja arusaadavalt informatsiooni käimasolevatest kampaaniatest ning allahindlustest.
Seotud lood
Kaubanduse mahud näitasid oktoobris juba kerget tõusu ja mõõnaaeg on ületatud, leiab LHV panga kaupmeeste makselahenduste juht Indrek Kaljumäe. Seda enam tuleb tema sõnul tähelepanu pöörata e-makselahenduste võimekusele.