Toidukaupade e-poodidel on veel palju arenguruumi ning eeskätt vajab paika loksumist viimase miili kullerteenus, mis peaks olema kliendile tasuline, tunnistas Prisma Peremarketi ePrisma juht Helga Kumel.
- Prisma panustab drive-in süsteemile Foto: Prisma Peremarket
Kumeli sõnul on täna nõrgimad lülid toidukaupade klientideni viimisel logistika viimane osa ehk nn viimane miil, mis sõltub kullerteenuste pakkujatest, ja kaupade komplekteerimise efektiivsus. See on kallis ja oleneb paljuski tööjõu saadavusest.
“Selleks, et e-poe teenust jätkusuutlikult pakkuda saaksime, peaks see teenus olema tasuline, vähemalt kullerveo teenuse osas. Vaid nii saame teenust kvaliteetselt pakkuda ning vältida kaupade hinnatõsu, mille arvelt e-poe teenuse pakkumisega tekkivaid lisakulutusi kinni maksta,” nentis Kumel.
Hindade tõstmise puhul jääksid tema sõnul kaotajaks need tuhanded inimesed, kes otsustavad ise füüsilist poodi külastada – ise oma kaubad komplekteerida, pakendada ja ise oma kaubavedu poest koju teha. “Näeme, et meie roll on pakkuda oma teenuseid kõikidele klientidele võrdsetel alustel.”
Kumeli hinnangul on e-poe klientide peamine kasvav ootus saada ostud kätte võimalikult kiiresti pärast tellimuse esitamist kas kojuveo või ise kaupluse juurde kaupadele järele tulles. “Teeme selleks oma kaupluses olevaid kaubaväljastuspunkte veelgi mugavamaks nn drive-in põhimõtteid järgides. Hea näide on Mustamäe Prisma hoone taga olev drive-in tellimuste kättesaamisepunkt.”
Soomes avas Prisma oma esimese drive-in lahenduse juba 2014. aastal ning see võimalus on tänaseks klientide poolt isegi eelistatum, kui kaupade kojutellimine. Viimase on Eesti e-prisma usaldanud kullerteenustele spersialiseerunud koostööpartneritele. Prismal endal ei ole plaani palgata oma kullereid, pigem otsitakse pidevalt kuluefektiivseid logistikamudeleid ja uusi koostööpartnereid. “Oleme valmis testima kõiki turul olevaid lahendusi, sh ka roboteid, droone jne.”
Kahjuks ei ole sellised uuenduslikud kaubaveolahendused Kumeli hinnagul täna veel valmis katma kõiki klientide ja toidukaupluse vajadusi. “Hoolimata sellest on Prisma valmis osalema erinevates arendusprojektides, et aidata logistikaettevõtetel oma uusi efektiivsemaid kaubaveo mudeleid ja meetodeid arendada.” Selveri logistikajuht Hannes Falten tunnistas eelmises Logistikauudistes, et nemad on läinud seda teed, et rajada oma komplekteerimiskeskus ja oma kullerteenus.
“Selver on esimene Eesti jaekett, kes nägi vajadust vaadata tulevikku ja arvestada võimalusega, et e-kaubanduse kasv saab olema nõnda kiire, et e-kanalitest tehtud tellimuste kokkupanekuks on tarvis eraldi ladu ja komplekteerimiskeskust. See keskus on meil rajatud ja me näeme, et tulevikus lähevad sama teed ka meie konkurendid.”
TULEKUL
Toimub 28. novembril Proto avastustehases.
Teemad: toidukaupade viimase miili võimalikud lahendused, kaupade käitlemine e-kaubanduse plahvatusliku arengu taustal, millise jalajälje jätab nii inimeste kui kaupade arutu liikumine keskkonnale, kuidas muuta meie liikumisi nutikamaks jpm.
Esinevad ligi paarkümmend oma valdkonna tippasjatundjat, konverentsi modereerib Urmas Vaino.
Seotud lood
Isejuhtivad veokid ja täielikult robotiseeritud laod on täna veel ulme või lihtsalt liiga kallid lahendused, mistõttu on ainus võimalus tööjõupuuduses vaevlevas maailmas ellu jääda kogu tarneahela ja müügiprotsesside digitaliseerimine, tunnistavad Eesti suuremate kaubanduskettide logistikajuhid.
Ärijuhtimissüsteemid (ERP, ettevõtte ressursside planeerimine) on viimastel aastatel oluliselt muutunud. Muutuste peamine suund on see, et ettevõtete individuaalselt kohandatud süsteemid asendatakse üha enam pilvepõhiste ERP-lahendustega.