Eesti ja teiste riikide otsused piirata koroonaviiruse leviku tõkestamiseks ajutiselt Schengeni sise- ja välispiiri ületamist ning taastada piirikontroll on juba põhjustanud esimesi tõrkeid kaubavahetuse normaalsel korraldamisel.
- Kaubaautode järjekord Leedu-Poola piiril Foto: erakogu
Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoda rõhutab, et riigipiiri ületamisel tuleb tagada toidukaupa ja loomi vedavatele kaubaautodele sujuv eelisjärjekorras läbipääs. Kuigi ohtu Eesti inimeste toiduga varustamisel praegu ei ole, siis on suur oht Eesti toidutootjate majanduslikule jätkusuutlikkusele.
„Kui piirikontrolli eesmärgiks on takistada koroonaviiruse levikut ja kaitsta meie inimeste tervist, siis peaksidki piirikontrolli toimingud keskenduma inimeste tervise kontrollile. Valitsus on lubanud tagada vajaliku kauba- ning toorainetranspordi, kuid ettevõtetelt tulevad paraku juba murelikud teated, et kaubaautod on sunnitud piiridel väga pikalt ootama,“ ütles Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoja juhatuse esimees Roomet Sõrmus.
Sõrmuse sõnul on oht, et takistused kaubaveol hakkavad väga tõsiselt mõjutama kodumaist põllumajandus- ja toidutootmist. „Umbes kolmandik Eesti farmides toodetavast piimast viiakse igapäevaselt töötlemiseks Leedu ja Läti tööstustesse. Kui piimaautod mõistliku aja jooksul piirist üle ei pääse, siis jäävad lehmad lüpsmata,“ tõi ta näite tekkida võivast mustast stsenaariumist.
„Arvestades meie riigi geograafilist asukohta mõjutavad tõrked kaubavahetuses meie ettevõtjate käekäiku väga otseselt. Eelkõige piimasektoris, aga ka teistes valdkondades sõltume eluliselt ekspordist. Teisalt on vaja tagada sujuvad kaubatarned, et Eestisse jõuaksid tootmiseks vajalikud sisendid – väetised, taimekaitsevahendid, pakendid, söödalisandid, kütus jms,“ rõhutas Sõrmus.
Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoda saatis täna Maaeluministeeriumile ettepanekud kuulutada toidutootmine ja töötlemine valitsuse tasandil oluliseks sektoriks, mille toimimise tagamine on valitsuse esmane prioriteet. Ettevõtete peamised mured on seotud kaubavahetuse toimimise ja tööjõu kättesaadavusega.
Logistikauudised.ee kirjutasid kolmapäeval, et Leedu-Poola piiril on 70 km pikkune kaubaautode järjekord ning mõningad veokijuhid keelduvad välja sõitmast. Loe pikemalt
SIIT.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!
Seotud lood
Rahvusvaheline logistikaettevõte DSV aitab Eesti tootjate ja kaupmeeste kaupu liigutada üle maailma nii mööda merd, maanteed kui ka õhus. DSV Estonia AS müügidirektor Peeter Luht nendib, et novembri lõppemisega saab mööda aasta kõige kiirem aeg, sest vastupidiselt eraisikutele on ettevõtjad oma suuremad saadetised enne jõulukuud aegsasti teele pannud.