Kriisides kipume tegelema detailidega, kuid kriisi edukaks läbimiseks on kõigepealt vaja ära teha suured otsused, kirjutab seitsme kriisi kogemusega tippjuht Meelis Milder.
- Meelis Milder jagab oma õppetunde, kuidas kriis edukalt läbida Foto: Raul Mee, fotograaf
Detsembris avaldas Äripäev minu kirjutiste sarja "Milderi märkmed", mille
kolmas lugu rääkis minu kogemustest kriiside juhtimisel. Tunnen täna kohustust sel teemal uuesti sõna võtta. Ja seda vähemalt kahel põhjusel.
Minu õppetunnid 2008 (–2011) aasta kriisist (lihtsustatud variant):
- Kõige tähtsam on teha kõik ettevõtte homseks ellujäämiseks (pole mõtet arutada, kuidas me sügishooaega korraldame, kui me homset üle ei ela).
- Kõige tähtsam on kohe ja kiiresti reageerida ja kõik vajalikud otsused ühekorraga ära teha.
- Tuleb olla nii radikaalne, kui see koheseks ellujäämiseks vajalik on.
- Kui müügid on maas, siis tuleviku prognoos otsib tõenäoliselt vastust küsimustele: kas põhi on käes ja kui kaua aega see kestab? Tavaliste valikute – optimistlik-keskmine-pessimistlik – kõrvale on mõtet lisada veel superpessimistlik ja optimistlikust loobuda. Suurema tõenäosusega kestab kriis pigem kauem kui lühemat aega.
- Müügid ei sõltu meist, kulud aga küll. Tee kõik selleks, et kriisi oodatava pikkuse jooksul oleksid reaalselt makstavad kulutused võimalikult väikesed. See puudutab esmajoones suuremaid kuluallikaid, nagu töötasud, rendid-liisingud, tasud kauba ja toorme eest.
- Otsi lahendusi kindlasti koos oma inimeste ja äripartneritega, ilma nendeta on ellujäämise missioon mõttetu. Suhtle!
- Uuri võimalusi abi või täiendavate vahendite saamiseks (riik, pangad, investorid, äripartnerid), aga tea, et appi tullakse vaid sellele, kes kõigepealt ise kõik endast oleneva teeb.
- Pea meeles, et hetkel tegeled veel kriisi sisenemisega ja selle juhtimise alustamisega. Edasi tulevad kriisiplaani elluviimise ja kriisist väljumise faasid. Ole valmis pikaks pingutuseks.
-Kindlasti on kriis hea võimalus oma ettevõtte ärimudeli tugevdamiseks või lausa muutmiseks. Aga ellujäämine kõigepealt!
Ka see kriis saab ükskord läbi!
Kriiside läbimisel on võimalik välja tuua vähemalt 3 faasi, seetõttu on ka Milderi Kriisijuhtimise veebiarutelu planeeritud 3-osalisena:
I moodul: KRIIS ON KÄES, kirjeldab kriisi sisenemise etapi tegevusi: vajalikke analüüse, kriisi läbimise plaani koostamist, meeskonna ning kriisijuhtimise protseduuride loomist. Toimub 27. aprill.
II moodul: ELU KRIISIS, annab praktilisi soovitusi kriisi-plaani elluviimise juhtimiseks. Toimub 19. mail.
III moodul: TUGEVAMANA KRIISIST VÄLJAS, arutleb teemal, kas ja kuidas on võimalik antud kriisi ära kasutada oma ettevõtte paremaks muutmiseks. Toimub 11. augustil
Seminari on võimalik osta moodulite kaupa või komplektina. Ühe mooduli soodushind on 39€ (km-ga 46,8€). Komplekti soodushind on 99€ (km-ga 118,8€).
Seotud lood
Ärijuhtimissüsteemid (ERP, ettevõtte ressursside planeerimine) on viimastel aastatel oluliselt muutunud. Muutuste peamine suund on see, et ettevõtete individuaalselt kohandatud süsteemid asendatakse üha enam pilvepõhiste ERP-lahendustega.