Sportlandi ühe omaniku Are Altraja hinnangul mõjutab praegune kriis kaubandust vähemalt 24 kuud ning samal kujul ei taastu kaubandus enam kunagi.
- Sportlandi ühe omaniku Are Altraja sõnul ei taastu kaubandus praegusel kujul enam kunagi Foto: Raul Mee, fotograaf
Altraja on kindel, et kriisi ajal kaotavad kaubanduskeskused oma populaarsuse ning e-kaubanduse mahud kasvavad. „Tarbimine isoleeritud Eestis ja turistide puudumise tõttu väheneb 3-4 korda,“ ütles Sportlandi üks omanikke.
„Peale eriolukorra lõppemist inimeste vanad tarbimisharjumused 100% ei taastu ning seoses töö kaotamisega ei taastu ka tarbimismahud,“ rääkis Altraja.
Tema hinnangul järgmise poole aasta jooksul tööstuskaupade hinnad kukuvad 50% peale ning peale seda hakkavad taas tõusma. „Kaubandusettevõtete kaubamahud vähenevad drastiliselt ning kuna mahud vähenevad, siis pole ka kaubatarne probleem.“
Altraja ütles, et nad lükkavad kõik enda investeeringud 2021. aastasse ja kaugemasse tulevikku.
„Soovin, et riigi poolt oleks tagatud majanduse struktuuri pehme üleminek uude mudelisse. Hetkel on vaja umbes 6-12 kuu jooksul kompenseerida töökohtade massilist kadumist ja tagada elulistelt oluliste toodete ning teenuste kättesaadavus,“ sõnas Altraja ning lisas et samuti on tarvis hoida elanikke, et inimesed ei koliks elama suurema majanduse ja enim variatsiooni pakkuva tööjõuturuga riikidesse.
Seotud lood
Rademari juhatuse liikme Margus Juksari sõnul suureneb kriisi ajal küll e-poe müük, ent kokkuvõttes moodustab see vähemasti Rademaril vaid 8-9% müügist. Füüsiliste poodide kadumist ta lähema kümnendi jooksul ei usu.
Ärijuhtimissüsteemid (ERP, ettevõtte ressursside planeerimine) on viimastel aastatel oluliselt muutunud. Muutuste peamine suund on see, et ettevõtete individuaalselt kohandatud süsteemid asendatakse üha enam pilvepõhiste ERP-lahendustega.