Oled sa mõelnud, mille järgi kauplus puu- ja köögivilju sisse ostab ja mida kvaliteediklassid õigupoolest tähendavad? Seda ja palju muud selgitab Selveri toidukaupade ostujuht Liisi Leitsmann.
Võrreldes näiteks Skandinaavia ja Kesk-Euroopa riikidega on Eestis puu- ja köögivilja müümise kogemus lühike. Kuid ka selle lühikese aja jooksul on toimunud suured muutused – värsked puu- ja köögiviljad on kujunenud igapäevaostude lahutamatuks osaks.
Me näeme, et ostjad on asjatundlikud ja oskavad hinnata värske kauba kvaliteeti – see tähendab, et aina enam valitakse ostukoht selle järgi, kus on lai ja nõudmistele vastav kaup. Selveris näiteks on müügil I klassi puu- ja köögiviljad, välja arvatud erandid ehk tooted, millel polegi esimest klassi.
Selgituseks niipalju, et II klass tähendab seda, et toode on rahuldava kvaliteediga, lubatud on muljumisjäljed, pinna- või kujuvead. I klassi tooted on hea kvaliteediga, lubatud on vähesed pinna- või kujuvead ning ekstraklassi kuuluvad vaid väga hea kvaliteediga tooted, mis on ühtlase kuju ja välimusega.
Toodete klassid määratakse kasvatajate poolt vastavalt toote kvaliteedile
Puu- ja köögiviljad saabuvad Eesti hulgiladudesse juba määratud kvaliteediklassidega. Alati võib klassi kõrgemast madalamaks hinnata, kuid vastupidi mitte. II klassi toodet ei saa kunagi hinnata I klassi tooteks ning seda, kas tooted ka ikka õigele klassile vastavad, kontrollib Põllumajandus- ja Toiduamet.
Klassi määramisel lähtuvad tootjad Euroopa Liidu määrusest. Täpsemalt öeldes on puu- või juurvilja turustamisel tähtsad kolm aspekti: kvaliteet, pakendamine ja korrektne märgistus.
Minimaalseks kvaliteedinõudeks on see, et tooted peavad olema terved, veatud, puhtad, taimekahjuriteta ning ilma võõrlõhna ja -maitseta. Siiski on igal partiil lubatud teatud protsent hälvet – selle määr sõltub konkreetsest tootest.
Miks osadel toodetel on kvaliteediklass kirjas ja teistel pole?
Puu- ja köögivilju turustatakse kahe standardi alusel: konkreetne ja üldine. Konkreetsesse kuuluvad õunad, tsitrused, kiivid, salatid, virsikud/nektariinid, pirnid, maasikad, paprikad, viinamarjad ja tomatid. Nendel peab olema hinnasildil kirjas kvaliteediklass (I, II või ekstraklass) ja päritolumaa.
Üldise standardi alla kuuluvad kõik ülejäänud tooted puu- ja köögivilja osakonnast ning nende hinnasildile tuleb märkida vaid toote nimetus ja päritoluriik.
Kust tulevad sama klassi hinna erinevused?
Vahel on sama klassi toode müügil erineva hinnaga. Põhjuseks on see, et tooted on erinevates suurustes. Väiksem on odavam kui suur. Eriti tuleb see esile välja mandariinide, hurmaade, granaatõunade, Conference pirnide, õunte, paprikate ja tomatite puhul. Suuremad suurused on tihtipeale ka kaubanduslikult ilusama välimusega. Maitseomadused on subjektiivsed, need ei pruugi olla erinevad, kuid samas ka võivad, sest suurem vili on olnud oma mõnusas kasvukeskkonnas kauem.
Samuti mängib hinna kujundamisel rolli päritolumaa. Näiteks eestlaste lemmiktoode jõulude ajal on klementiin. See, mida eriti armastame, tuleb reeglina Hispaaniast, kuid saadaval on ka Itaalia klementiin, mis on välimuselt tagasihoidlikuma värviga ja veidi erineva maitsega. Samuti on vahe Hispaania ja Türgi granaatõunal. Türgi vili on oluliselt punasem ja ilusama välimusega, Hispaania vili on kahvatum ja defektsema koorega. Huvitav fakt! Mida kooresem ja kuivanum granaatõun, seda maitsvam vili.
Ka arbuusidel mängib vilja suurus ja päritolumaa suurt rolli. Itaalia, Ungari ja Ukraina hooajalised arbuusid on mahlasemad ja maitsvamad kui Hispaania, Aserbaidžaani või Kreeka viljad.
Mille alusel poes puu- ja juurvilju presenteeritakse?
Väljapanek sõltub sellest, millise puu- või köögivilja hooaeg parasjagu on. Suurem vahetus toimub suvehakul luuviljade, arbuusi, melonite, viinamarjade näol. Teine suurem vahetus toimub sügisel, mil rohkem tulevad esile tsitrusviljad ja hurmaad. Samuti suureneb sügisel pirnide ja õunte müük, sest oma aedade saak on otsas.
Köögiviljade osakaal müügisaali suureneb alati siis, kui müüki jõuavad kohalikud tooted. Puuviljade osakaal aga suureneb hilissügisel ja talvel.
Selveri kliendile on väga olulised eestimaised tooted, eriti kodumaise saagihooaja algus. Me toome alati Selveris eestimaise kartuli varem müüki kui teised jaeketid – seda juba jaanipäeva ajal. Nende hind pole alguses sugugi odav, kuid sellegi poolest võtavad kliendid need hästi vastu.
Seda, mis tooteid ja kui palju saame Selveri klientidele pakkuda, mõjutavad päris palju kliimamuutused, viljade saadavus ja kvaliteedi kaootilisus. Ühtlase kvaliteedi hoidmise võimalikkus on läinud aastatega keerulisemaks. Parim, mida teha saame, on jätkata koostööd suurte partneritega Hispaanias ja Itaalias ning hoida pidevalt kätt pulsil maailmas toimuvaga.
Müüdavaim toode Selveri puu- ja köögiviljaosakonnas on banaan
Hooajati topp tooted vahetuvad, kuid müügikäibe järgi on banaan ikkagi aasta lõikes number üks. Juunist septembrini müüb hästi arbuus ning novembris ja detsembris mandariin. Luunja kurk ei ole kunagi müügistatistikas esimesel kohal olnud, kuid esikolmikus on see aastaringselt.
Eksootilisematest puuviljadest on Selveris müügil kumkvaat, tamarillo, pomelo, limelon, pitahaia, papaya, granadill, viigimari, cherimoya.