• ST
  • 22.04.25, 10:34

Digitaalsest maailmast füüsilisse poodi: e-poe võimaluste rakendamine kaupluses

Omnichannel’i ehk eestipäraselt omnikanali kontseptsioonist on räägitud juba aastaid, kuid paljud ettevõtted ootavad endiselt, et keegi teine esimesed sammud teeks. Covid-19 pandeemia muutis mängureegleid drastiliselt – tavapoodide ajutine sulgemine sundis kaupmehi kiirkorras e-poode arendama. Ehk on just tänu sellele täna vaade omnikanali strateegiale selgem kui kunagi varem ning digitaalse ja füüsilise kaupluse piir üha hägusem. Edukad jaekaubandusettevõtted ei küsi enam "kas?", vaid "kuidas?" integreerida e-poe parimad omadused füüsilisse keskkonda.
Euronicsis viivad hinnasiltidel olevad QR-koodid kliendi otse veebipoe tootelehele.
  • Euronicsis viivad hinnasiltidel olevad QR-koodid kliendi otse veebipoe tootelehele.
  • Foto: Oleg Hartsenko

Füüsilise ja digitaalse poe sümbioos

Tüüpiline olukord: IT-meeskond ja e-poe arendajad on loonud põhjaliku digitaalse ökosüsteemi, kus tooteinfo on täpselt struktureeritud ja hõlpsasti kättesaadav. Olemas on detailsed tootekirjeldused, kvaliteetsed pildid, tehnilised andmed, klientide arvustused ja nutikad soovitussüsteemid ning need toimivad suurepäraselt. Samal ajal pakuvad füüsilised kauplused klientidele vaid minimaalseid tootesilte ja tuginevad müügipersonali teadmistele. Ometi on kogu see väärtuslik teave, mida kliendid ka füüsilises kaupluses otsivad, juba olemas – lihtsalt kasutamata ressursina.
"Tulevikutrend on tõenäoliselt see, et ärikinnisvara hindade tõustes jääb kauplustes ruutmeetreid vähemaks ja põhiäri liigub veebi," räägib Rauno Raid, tarkvarasüsteemide arendus- ja konsultatsiooniettevõtte Finest AS e-kaubanduse valdkonna juht. "Butiikpinnad jäävad mõistlikuks lahenduseks toodetele, mida kliendid ainult e-poe info põhjal osta ei soovi. Eksklusiivseid tooteid tuleb inimestele ka füüsiliselt näidata."
Füüsilises poes sünnivad tihti emotsionaalsed ostuotsused, mis muudavad kliendi suunamise e-poest kauplusesse tõhusaks äristrateegiaks. Lisaks tootele, mille pärast klient algselt poodi tuli, avastab ta sageli ka täiendavaid kaupu, pakkudes kaupmeestele lisamüügi võimalust. Kuna füüsilises kaupluses on ruum piiratud, rõhutab Raid ka vastupidise suunamise tähtsust: „Ei tohiks unustada ka kliendi suunamist füüsilisest poest e-poodi, kus ta saab kiirelt laiema tootevalikuga tutvuda.“

Elektroonilised hinnasildid – ROI-põhine innovatsioon

Elektroonilised hinnasildid on üks efektiivsemaid viise e-poe võimaluste kasutamiseks füüsilises kaupluses. Täna on kõigis Euronicsi Eesti kauplustes kasutusel elektroonilised hinnasildid, mille eelised ulatuvad kaugemale kui pelk ajavõit pabersiltide printimise ja paigaldamise arvel.
"Elektrooniline hinnasilt on palju enamat kui lihtsalt vahend hinna kuvamiseks – see on strateegiline tööriist omnikanali loomiseks ning kaupluse tööprotsesside efektiivsemaks muutmiseks," selgitab Helen Lutsoja, Hansab ASi kaubanduslahenduste müügijuht. "Elektroonilised hinnasildid suudavad kuvada infot erinevatest andmebaasidest – olgu selleks laohaldustarkvara, kassatarkvara või isegi sotsiaalmeedia kanalid."
Euronicsi jaekaubanduse juhi Martin Soomi kinnitusel on elektroonilised hinnasildid toonud märkimisväärse ajalise kokkuhoiu nii ettevõtte inimtööjõu kui ka IT-ressursside jaoks. "Päevane kokkuhoid ajas, mis varem kulus hinnasiltide printimisele, lõikamisele ja õigele kohale asetamisele, on märkimisväärne. Lisaks toetavad nad füüsilise poe müüki andmetega, pakkudes klientidele lisaväärtust."
Süsteem võimaldab hindade kiiret uuendamist, mis on eriti kasulik kampaaniate korral. "Elektrooniline hinnasilt ei asenda müügimeest, pigem loob hea sümbioosi, kus müügiinimestel on rohkem aega klientide teenindamiseks," rõhutab Soom.

Sünergia QR-koodide abil

Euronicsi elektroonilistel hinnasiltidel olevad QR-koodid on suurepärane näide, kuidas luua sujuv ühendus e-poe ja füüsilise kaupluse vahel. "Hinnasiltidel olevad QR-koodid viivad kliendi otse veebipoe tootelehele, kus on saadaval detailne tooteinfo. Seal saab klient võrrelda erinevaid mudeleid, lugeda spetsifikatsioone ja kasutajate arvustusi – see muudab ostuotsuse tegemise kiiremaks ja teadlikumaks," märgib Soom.
Numbrid räägivad iseenda eest – vaid nelja ja poole kuuga on Euronics Eesti kauplustes QR-koode skaneeritud üle 125 000 korra. Esirinnas on Rocca al Mare kauplus 25 000 päringu ja Tartu Lõunakeskuse kauplus 20 000 päringuga. See näitab, et kliendid on innovatsiooni hästi vastu võtnud ning kasutavad hea meelega e-poe lisafunktsionaalsust ka füüsilises kaupluses.
„QR-koodide integreerimine elektroonilistele hinnasiltidele muudab füüsilise poe külastamise interaktiivseks kogemuseks, kus klient saab üheaegselt nautida nii füüsilise kaupluse eeliseid kui ka e-poe põhjaliku info mugavust – seda kõike ilma, et peaks valima ühe või teise kanali vahel,“ võtab Helen Lutsoja kokku.

Tulevikusuunad: iseteenindus ja digitaalne ostukeskkond

Kliendid ootavad järjest enam kauplustes sama mugavaid lahendusi, millega nad on harjunud veebipoes. "E-poe puhul on kaupmees loonud kliendile võimaluse ennast iseseisvalt teenindada ja see mugavus võiks kanduda ka füüsilisse kauplusesse,” ütleb Rauno Raid. Oleme harjunud, et iseteeninduskassad on laialdaselt kasutusel toidupoodides, kuid piirduma ei peaks ainult selle sektoriga. "Iseteeninduslikud kassad, isegi kui neid on ainult üks, võiksid iga füüsilise kaupluse valikus olla."
Hansab näeb iseteeninduslahendustes olulist osa tänapäevasest kaubandusest. "Meie kogemus näitab, et iseteenindus pole pelgalt mugavuslahendus, vaid ka võimalus vähendada tööjõukulusid ja kasvatada kaupluse läbilaskevõimet tipptundidel," märgib Helen Lutsoja. "Lisaks aitab iseteenindus parandada kliendikogemust – inimene saab oma tempos ja ilma surveta ostu sooritada."
Interaktiivsed ekraanid võimaldavad pakkuda virtuaalselt kogu tootekataloogi ka väikeses füüsilises ruumis. Need toimivad kui aknad e-poodi, võimaldades klientidel sirvida laiendatud sortimenti, vaadata videoid või lugeda detailseid tootekirjeldusi ilma müügikonsultandi pidevat tähelepanu vajamata. "Digitaalsed ostukeskkonnad füüsilises poes loovad võimaluse pakkuda kliendile piiramatut sortimenti ka piiratud pinnal. See on eriti väärtuslik just nišikauplustes ja linnakeskuste väikestes esindustes," lisab Lutsoja.

Investeering tulevikku

E-poe ressursside rakendamine füüsilises kaupluses pole kauge tulevikutrend, vaid juba praegu edukalt elluviidav strateegia, nagu Euronicsi kogemus väga hästi näitab. Elektroonilised hinnasildid koos QR-koodidega loovad tõhusa silla digitaalse infosüsteemi ja füüsilise ostukeskkonna vahel, tuues e-poe sisu kliendi käsutusse ka tavapoes.
Kuigi selliste lahenduste juurutamine võib nõuda investeeringuid, on potentsiaalne kasu – kõrgem kliendilojaalsus, suurem keskmine ostu suurus ja parem konkurentsivõime – seda väärt. Ärijuhid, kes näevad potentsiaali oma e-poe ressursside rakendamises füüsilises kaupluses, teevad investeeringu mitte ainult tehnoloogiasse, vaid ka oma ettevõtte pikaajalisesse konkurentsivõimesse.
Kui soovid arutada, kuidas sinu kaupluses digitaalne ja füüsiline kõige efektiivsemalt ühendada, võta ühendust:
Helen Lutsoja
Hansab AS, kaubanduslahenduste müügijuht
[email protected] +372 5623 0867

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kaubandus esilehele