Ükskord on ikka esimene kord, kui tahad soetada endale oma esimese auto. Tavaliselt taob aga selle soovi juures peas ka teadmine, et kahjuks on sissetulekud väikesed ehk esmane mure on, kuidas teha napi raha eest võimalikult õige ost.
Pere-eelarve internetikeskuse rahakool.ee finantsblogis nädal tagasi avaldatud kirjutis annab nõu, mida silmas pidada, kui soovid soetada piisavalt esindusliku, ent odava auto ehk sõiduki hinnavahemikus 15 000-40 000 krooni. Samuti jagatakse soovitusi, kuidas odavat autot odavalt ülal pidada.
"Vaadates autode tinglikku elukõverat, näeme, et sellises hinnaklassis auto soetamine on hinnalanguse mõistes parim otsus," kirjutab blogipidaja Tauno Mõts. "Auto peamine püsikuluallikas ei ole liikluskindlustus või liisinguintress. Tõeline igakuine ja -aastane kulu on hoopis auto väärtuse langus. Nii odavate autode puhul on aga elukõver saavutanud absoluutse põhja ning odavamaks ei lähe need autod õigesti valides enam kunagi."
Leidub inimesi, kelle jaoks on täiesti ükskõik, mis autoga ta punktist A punkti B liigub. Sel juhul on väga lihtne ratsionaalselt toimetada, sest emotsioonid ei takista igava ja väga säästliku sõiduki soetamist. Paraku ei ole vähemalt 80% juhtudest elu nii mustvalge ning valikute tegemine on seetõttu keerulisem.
Ja kindlasti on odava auto ülalpidamine omamoodi vägagi loominguline tegevus, rõhutab Mõts.
Kommentaarid
Marko Eberlein, OÜ Balti Realiseerimiskeskus kasutatud sõiduautode müügijuht
Meil on kõige nõutavamad autod hinnaklassis kuni 100 000 krooni. Kindel on aga see, et kui tuleb müüki enam-vähem korralik auto, mille hind on 30 000 krooni kandis, siis kahe-kolme päeva jooksul on auto kindlasti müüdud.
Praegu ostavad odavamaid autosid kõik, mitte sugugi vaid noored. Kui vanasti toodi müüki odavam auto ja osteti kallim, siis nüüd tuuakse liisinguauto ja ostetakse odavam, millega saab tööl käia ja oma asju ajada. Kes vähegi hädas on, tahab oma kallima auto ära anda ja odavama vastu saada.
Autoostu puhul on väga oluline kriteerium, et autol oleks kehtiv ülevaatus ja autoraamat. Ja aina rohkem hindavad ostjad seda, kui autol on Eesti ajalugu - et auto on ostetud uuena Eestist, võimalik on tuvastada läbisõitu jm. Pigem olgu autol veidi roostet, aga et oleks teada, mis selle autoga tehtud on. Kui auto on toodud Eestis väljastpoolt sisse ja tal on küll raamat kaasas, ei saa seda raamatut siiski alati väga usaldada.
Odava auto puhul on kindlasti väga oluline ka mootori kubatuur. Suure mootoriga autosid on tänapäeval raske müüa, sest sellise auto kütusekulu on suurem. Optimaalne on 1,6-2-liitrine mootor.
Silver Sikka, OÜ Ropka Aed omanik ja juhataja
Noored kipuvad esimese auto ostma oma vanemate järgi. Ehk kui isal on jäänud elus midagi saavutamata ja ta on soetanud endale nn nokupikenduse, siis pojad-tütred kipuvad ka samasse ämbrisse astuma. Mul on sageli tulnud ette olukordi, kus noored tulevad ja pakuvad vahetusautoks oma mõttetut esimest ostu ning soovivad nüüd saada mõistlikumat autot.
Auto suurus on oluline, ent auto peab olema praktiliselt suur, mitte välimuselt suur. Autot ostes tuleks mõelda sellele, et kunagi tuleb see maha müüa. Tegelikult ostetakse autot ikkagi silmadega. Kui autol on välimust, siis ta läheb kaubaks, ja kui ei ole välimust, siis jääb auto seisma. Ka tehnikahuviline, kes ostab autot pigem hääle järgi ja tehnika seisukorda hinnates, peaks ikkagi ka auto välimusele mõtlema.
Loomulikult leiab autoturult sõidukeid, mille eest küsitakse vaid 15 000 krooni, aga selliste autode puhul on siiski oht, et ilmselt tuleb sama palju juurde panna, et selle autoga saaks rahulikult näiteks kaks aastat sõita.
Masu ja liisingud on auto hinnad kõvasti alla löönud. Liisitud autosid on müüdud näiteks tuttavatele ka poole odavamalt. Selline käitumine on väga inetu, sest auto endine omanik peab selle vahe pangale ju kinni maksma.
7 SOOVITUST: ODAVA AUTO KRITEERIUMID
1. Mudel peab olema masskasutuses
• Masskasutuses auto varuosad on odavamad. Otsi vajalik varuosa autolammutustest. Meelde tasuks jätta, et kui näiteks Saksamaal valmistatud auto detaile leiab igast levinud varuosapoest, siis Jaapani ja Rootsi masinale tuleb sageli varuosasid tikutulega taga otsida või üsna kallilt tellida.
2. Auto ei tohi kiiresti roostetada
• Mõistlik on omada autot, mida ei pea igal aastal värvima. Kui teha igal aastal autole 3000 krooni eest värviparandusi, on igakuiseks kuluks värvimisele 250 krooni. See on rohkem, kui kulub tavaliselt liikluskindlustusele.
Kaarega tasub rooste mõistes mööda käia kõigist selle hinnaklassi autodest, mis on imporditud Taanist või Rootsist. See kehtib tegelikult ka Eestis sõitnud autode kohta.
3. Võimalikult väike ja vajalikult suur
• Iga lisasentimeeter autos tähendab lisakulusid. On targem valida väike, aga korralik auto selle asemel, et valida suurem, aga vigadega auto.
4. Kaubanduslik välimus on oluline
• Auto kaubanduslik välimus on sama oluline kui auto tehniline seisukord. Autot ostes tuleb alati mõelda ka selle müügile. Mingil juhul ära osta laineliste ja kokkusobimatute keredetailidega autot. Enamasti on esimese pilguga võimalik aru saada, kas tegemist on sirge ja sileda sõiduki või odavalt ja ebakvaliteetselt remonditud, kuigi särava värvkattega masinaga.
5. Hoidu tuuningust ja ümberehitustest
• Tuunitud ja modifitseeritud auto pidamine on alati kallim, sest standardvaruosad võivad autole mitte sobida ja sarnaste keredetailide leidmine võib olla võimatu. Samuti võib tuunitud keredetailidega auto tehnika olla modifitseeritud ja isetehtud asjad on tavaliselt mitu korda vähem vastupidavamad kui autotootja valmistatud originaallahendused.
6. Väldi kalleid remondispetsialiste
• Tõeliselt häid spetsialiste leiad omal käel garaažis või töökojas töötavate hulgast. Ka garaažis töötavatel spetsialistidel on olemas arvutiprogrammid, seadmed ja liidesed kaasaegsete autodega suhtlemiseks. Kui teeninduste spetsialistid soovitavad iga defektse detaili uuega asendamist, siis head spetsialistid suudavad defektse detaili sageli ära remontida.
7. Ära osta uusi kalleid asju
• Vähegi kallimate detailide ja tarvikute (rehvid, klaasid, tuled, mehaanilised detailid jms) puhul tasub alati otsida võimalust leida kasutatud ja odavamaid asju. Näiteks protekteeritud rehvid on üldjuhul juba uuena viletsamad ning peavad vähem vastu kui kasutatud margirehvid.
Allikas: Rahakool.ee finantsblogi
Seotud lood
Eesti turul üle 30 aasta tegutsenud Smarten Logistics pakub kolmanda osapoole logistikat ehk 3PL. Me hoolitseme kõige logistikaga seonduva eest: alates laovarude planeerimisest, kaupade vastuvõtust, arvele võtmisest, ladustamisest ning lõpetades nende klientideni toimetamisega. Lähemalt räägib Martin Karolin Smarteni müügiosakonnast.
Enimloetud
5
Kahel värskel juhil CV-s ühine Barboras töötamine
Hetkel kuum
Omanik: keegi ei soovi pikalt pidada kahjumis äri
Kuidas jõuab tulevikus kaup kesklinna poodidesse? Kas jalgrattaga?
Esikoha võitja ei tahtnud öelda, kus nende pood asub
Tagasi Kaubandus esilehele