Jaekaubandusettevõtete kaupade jaemüük sai juunis tuge kasvanud tarbijate kindlustundest ning pikematest pühadest, kirjutas Swedbanki makroanalüütik Annika Paabut.
Järgneb Annika Paabuti kommentaar:
Eesti Statistikaameti hinnangul kasvas juunis Eesti jaekaubandusettevõtete kaupade jaemüük aastases võrdluses püsihindades 3,5%. Müügimahud kasvasid püsihindades enim posti ja interneti teel müüdavate kaupade osas (aastakasv püsihindades 20,7%).
Samuti on jätkuvalt kasvamas kasutatud kaupade populaarsus (jaemüük neis kauplustes kasvas aastases võrdluses 15,7%). Seega võib sarnaselt eelmise kuuga täheldada muutust tarbijate eelistustes – peamiseks kriteeriumiks ostude sooritamisel on siiski hind (seda kinnitab ka Eesti Konjunktuuriinstituudi uuring varimajanduse kohta Eestis) ning seega peaasjalikult ostetakse riideid kasutatud rõivaste kauplustest ja/või interneti ja posti teel. Jätkuvalt kasvavad hinnad on muutnud tarbijaid üha ettevaatlikumaks ning tarbimisotsuseid tehakse üha teadlikumalt.
Ühelt poolt tuleneb see sellest, et sissetulekute kasv puudub või on seni olnud üpris tagasihoidlik. Seetõttu tuleb leibkondadel seistes silmitsi kasvavate kulutustega toidule ja eluasemele ning saada hakkama oluliselt kitsama eelarve tingimustes, mis aga tähendab, et püsikuludest ülejääv osa kasvavate hindade korral jääb üha väiksemaks. Teisalt mõjutab teadlikumaid ostuotsuseid ka möödunud aastate kogemused, mis on seotud töö ja/või sissetulekute kaotamise ja laenude teenindamisega seotud raskustega (nt tarbimislaenud jmt).
Toidukaupade jaemüük pööras positiivseks
Toidukaupade kaupluste jaemüügi kasv pöördus juunis positiivseks (aastases võrdluses kasvas müük spetsialiseerimata kauplustes, kus on ülekaalus toidukaubad, püsihindades 2,2% ja toidukaupade, alkohoolsete jookide ja tubakatoodete spetsialiseeritud kauplustes 14,3%). Oma rolli mängivad siin ka eelmisest aastast pikemad pühad – kosunud kindlustunne ning erinevalt eelmisest aastast rohkem puhkepäevi kasvatas just eriti spetsialiseeritud kauplustes.
Püsikaupade müük näitas juunis mõnevõrra tagasihoidlikumat kasvu – majatarvete, kodumasinate jmt jaemüük kasvas püsihindades vaid 3,3% (mais oli kasv 11,5%). Samas kasvas seni peamiselt negatiivseid kasvunumbreid näidanud rõivaste ja jalatsite jaemüük püsihindades 9,9%.
II poolaastal kiireneb eratarbimise kasv
Aasta teisel poolel peaks eratarbimise kasv mõnevõrra kiirenema ning seda peaasjalikult seetõttu, et tarbijate kindlustunne on juba praegu kasvanud ning hirm töötuse ees vähenenud. Viimast toetavad ka tööturu indikaatorid – hõive kasvas selle aasta esimeses kvartalis 6,8%. Hõive kasv suurendab majapidamiste sissetulekuid: ühelt poolt kasvab palgasaajate arv ja teisalt kasvavad ka juba hõivatute palgad (tõsi, sel aastal veel üpris tagasihoidlikult). Seega on alust uskuda, et vaatamata püsikulutuste kasvule, on kasvanud ka majapidamiste valmidus ja soov kulutada.
Samas, lähiminevikus kogetud tarbimisbuumi siiski ette näha ei ole – nagu öeldud on tarbijad oma ostuotsuste tegemisel märksa tasakaalukamad ning teadlikumad. Ka näitavad eraisikute hoiuste kasvunumbrid seda (juunis kasvasid eraisikute hoiused aastases võrdluses 11,2%), et majapidamised peavad vajalikuks ka teatava rahalise puhvri olemasolu, et kaitsta end võimaliku sissetulekute vähenemise/kaotamise vastu.
Seotud lood
Kaubanduse mahud näitasid oktoobris juba kerget tõusu ja mõõnaaeg on ületatud, leiab LHV panga kaupmeeste makselahenduste juht Indrek Kaljumäe. Seda enam tuleb tema sõnul tähelepanu pöörata e-makselahenduste võimekusele.