Oktoobris 2012 oli põhitoiduainete ostukorvi maksumuseks 67,69 eurot ühe inimese kohta, mis on 1,32 eurot (2%) rohkem kui septembris ja 2,01 eurot (3,1%) rohkem võrreldes eelmise aastaga (oktoober 2011), selgus TNS Emori põhitoiduainete ostukorvi uuringust.
Võrreldes eelmise aastaga (oktoober 2011) on toidukorvi valitud toodetest oktoobris 2012 kallinenud enim tomat (49,5%), banaanid (35,4%) ja ka pikk kurk (33,3%). Kümne M-suurusega kodumaise kanamuna hind on tõusnud (28,3%). Suur osa lihatoodete hindadest liikusid aastaga samuti üles. Enim on aastaga odavnenud aga lõhe (17,9%) ja kartuli hind (17,5%).
TNS Emori põhitoiduainete ostukorvi kuulub üle 50 nimetuse toiduaineid piima-, liha-, teravilja-, kalatoodete ning puu- ja köögiviljade kategooriast, lisaks kanamunad ja suhkur.
Toidukorvi koostamisel on lähtutud põhimõttest, et seal oleks esindatud põhilised tooterühmad sellise osakaaluga, nagu need on SA leibkonnauuringu andmetel tarbimises.Toiduainete jaehinnad kogutakse 10 korda aastas 26 kauplusest Eesti suuremates linnades ja kaks korda aastas (mais ja novembris) 45 kauplusest üle Eesti. Hinnavaatlust tehakse Eesti suuremates jaekettides (Selver, Maxima, ETK erinevad jaeketid, Rimi jaeketid, Grossi Toidukaubad jne). Kaupluste valimisse kuuluvate jaekettide summaarne turuosa ületab 90% esma- ja toidukaupade jaekäibest kaupluste sektoris. Erinevate ketipoodide proportsioonid valimis esindavad ligikaudselt nende turuosasid, mis annab aluse mõõdetava hinnataseme laiendamiseks kogu Eestile.Hinnavaatlused kauplustes viivad läbi TNS Emori koolitatud vaatlejad igal kuul 1.–10. kuupäevani.Pärast hindade fikseerimist toimub andmete järelkontroll ning andmete analüüs.Üldjuhul fikseeritakse igas tooterühmas viie toote hind. Hinnavaatlejad märgivad üles igas tooterühmas kolme populaarsema toote hinnad ning ka madalaima ja kõrgeima hinna. Juhul kui mingis tooterühmas on vähem tooteid või kui populaarsema ja madalama hinnaga tooted kattuvad, siis vastavalt väheneb ka mõõdetavate toodete hulk. Populaarsema toote valiku aluseks on TNS Emori eelnevatest uuringutest saadud informatsioon. Kui toode on poes soodushinnaga, mis kehtib kõigile ostjatele, siis fikseeritakse soodushind. Kui soodushind kehtib vaid kliendikaardiga, siis märgitakse üles tavahind. Pakendatud toodete puhul kogutakse enam levinud pakendiformaatide hinnad. Tooterühma keskmine hind arvutatakse kolme populaarsema toote hinna alusel.
Seotud lood
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.