Nopri talumeierei omaniku Tiit Niilo sõnul on hea hankija ja jaeketi vaheline suhe paindlik.
„Meile on olnud kõige karmim kogemus Rimiga, kus ´lepinguid uuendatakse pidevalt," ütles Niilo. "Meie jaoks on kõige lihtsam partner Stockmann, aga kettidest rääkides jään vastuse võlgu.“ Niilo täpsustas, et Rimi lepingus oli erilisi klausleid, mis olid väiketootjate jaoks erilised.
Niilo sõnul vaidlustasid talumeiereid Rimi hankelepingus mitu punkti, mõne muutmise puhul suutsid nad Rimit ka veenda. „Inglise- ja eestikeelne lepinguversioon oli väga standardne - kõik käib läbi Riia. Üleliia paindlikkust seal ei olnud. Aga nad on oma lähenemist muutnud. Nad soovivad ka väiketootjate toodetega end ehtida ja lahendada see asi,“ sõnas Niilo.
Niilo sõnul on hea suhe paindlik ja vaatab tegelikule olukorrale ja partnerile otsa. „Vaatab, mis on reaalsed võimalused teha koostööd mõlemale poolele vastuvõetavalt ja kasumlikult. Kui ainult ketitingimusi arvestada ja partnerikandidaadile mitte otsa vaadata, siis see ongi ühepoolne lähenemine. Tegeliku partnerluse otsing on see, mis kirjeldab tegelikku suhtumist,“ ütles Niilo.
Täna avalikustas Äripäev, et ehitus- ja aialaupade jaemüüja Bauhof on kriminaalmenetluse all, sest sundis hankelepingutes partnereid enesele kõige odavamat kaupa müüma.
Seotud lood
Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoja poolt toidutootjate hulgas läbi viidud küsitlus kinnitab probleemi, mille kohaselt on hankelepingute tingimused jaekettide poole kaldu.
Rimi Eesti Food AS kommunikatsioonispetsialisti Katrin Batsi sõnul on hankelepingud standardsed. Samas ollakse märksa paindlikum kui varem ning tehakse ka erandeid.
Sangaste Linnas AS juht Pille Poll sõnas, et hankelepingud muutuvad üha karmimaks.
Eks need lepingud on tõesti karmid. Selle võimaluse eest, et müüa saame, peame päris korralikku protsenti maksma, tunnistas Kadarbiku Köögivili OÜ juht Veiko Pak.
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.