Eesti veebipoodnikud on edukad nii Eestis kui välismaal - seda kinnitab Eesti e-kaubanduse Liidu poolt kahel viimasel aastal läbi viidud küsitlus e-kauplejate hulgas.
Aastal 2012 said üle miljoni eurost käivet nautida Eesti turul 7% küsimustikule vastanud 88-st e-kauplejast. 500 000 – 1 miljoni euro suurust käivet tegid Eestis 6 % ettevõtjatest. Aasta varem said üle miljoni euro kokku vaid 2% vastanud 85-st ettevõtjast. Väljaspool Eestit nautisid 2012 aastal käivet 1-10 miljonit eurot 4% vastanutest.
Käivete kasvu põhjustena hindavad e-kauplejad õnnestunud tegevusi turunduses, investeeringuid kasutajasõbralikumatesse veebipoe versioonidesse, uute klientide leidmist, reklaami suurendamist ning tarbijate usalduse tõusu Eesti e-kauplejate vastu. Vastajad tõid välja huvitava trendi, kuidas füüsilise poe avamine suurendas ka veebipoe käivet. Mitme ettevõtja sõnul aitas käibe kasvule kaasa majanduse üldine paranemine ning e-poodide nähtavuse ja tuntuse suurenemine.
Ehitusmaterjalide e-kaubamaja Interbauen.ee asutaja Ants Luhala julgustab tarbijaid otsustama e-kaubanduse kasuks: „E-kaubanduse kasv Eestis peaks tunduvalt kiirem olema. Peame Eestit ju e-riigiks. Kui e-kaubamajast saab odavamalt ja mugavamalt, siis pole põhjust enam nn vanakooli poest osta”.
Eesti e-kauplejad tegutsevad enamasti lähivälisriikides (Skandinaavia ning Läti), kuid 2012 on ka geograafiline tegevusala oluliselt laienenud. Eesti e-kauplejad toovad oma tegutsemispiirkondadena välja mitmed maailma TOP 10 e-kaubanduse riigid nagu USA, UK, Hiina, Saksamaa ja Prantsusmaa. Üks küsitlusele vastanud e-kaupleja müüb veebipoe vahendusel kaupu ka Austraaliasse.
Luhala innustab kolleege- veebipoodnikke suuremalt mõtlema ja julgemalt seadma oma tulevikuplaane: „Äri ajamine suurematel turgudel on võimalus meie e-kaupmeestele - kõrgem liiga, teised numbrid. Ka Interbauen.ee püüab selles kõrgemas liigas kaasa mängida.“
Kahe aasta võrdluses on toimunud märkimisväärsed muutused ka e-kauplejate tegevusvaldkondades. 2011 prevaleeris küsitlusele vastanute hulgas rõivakaubandus, lastetooted ja sisustuskaubad (16 %), siis 2012 olid lisandunud parfümeeria ja ilutoodete veebipoed (7%), tervisetooted (silmaläätsed, toidulisandid ja vitamiinid) (6%), kingitused ja lilled (6%) ning käsitöö (ehted, rõivad jm 6%).
Küsimustikule vastanud e-poodnikest 48% tegeleb vaid e-kaubandusega. 52% ettevõtjal on lisaks ka jae-või hulgimüük. Võrdluses eelmise aastaga on märgata tendentsi, et on suurenenud ainult e-kaubandusega tegelevate ettevõtjate hulk. (2011 olid vastavad näitajad 38 ja 62 %).
Küsitlust läbi viinud Eesti E-kaubanduse Liit on loodud 2008 aastal, et aidata kaasa Eesti e-kauplejate konkurentsivõime suurenemisele läbi koostöö erinevate riiklike ning teiste sidusorganisatsioonidega, osaleda e-kaubanduse maine kujundamisel läbi internetist ostlemise alase teadlikkuse ja usalduse kasvatamise ühiskonnas.
Liitu kuulub hetkel ligi 70 tegutsevat e-kauplust ning Liidu üheks prioriteetsemaks tegevuseks on kvaliteedimärgise „Turvaline Ostukoht” tutvustamine ühiskonnale ja väljastamine kriteeriumitele vastavatele veebipoodidele.
Seotud lood
Hea ja toimiva e-poe loomiseks tuleb enda jaoks läbi mõelda järgmised küsimused. Kellele on e-pood suunatud ja mida sellelt ootan? Mida saan teha ise, mida sisse osta ning milline on ligikaudne eelarve? Mis saab siis, kui e-pood valmis on?
Ärijuhtimissüsteemid (ERP, ettevõtte ressursside planeerimine) on viimastel aastatel oluliselt muutunud. Muutuste peamine suund on see, et ettevõtete individuaalselt kohandatud süsteemid asendatakse üha enam pilvepõhiste ERP-lahendustega.