• 03.06.13, 10:49
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Alusta väikese e-poega ja arenda seda

Hea ja toimiva e-poe loomiseks tuleb enda jaoks läbi mõelda järgmised küsimused. Kellele on e-pood suunatud ja mida sellelt ootan? Mida saan teha ise, mida sisse osta ning milline on ligikaudne eelarve? Mis saab siis, kui e-pood valmis on?
Kuna võimalusi e-poe loomiseks on praegusel ajal palju, siis soovitan juba projekti varajases staadiumis kaasata partneri, kes on kursis tehniliste võimalustega ning oskab nõu anda.
Tõhusa koostööna sünnivad enamasti palju paremad ja kasumlikumad e-poed kui üksi nokitsedes.
Kellele on e-pood suunatud ja mida sellelt ootate? Sellele küsimusele vastamine kujundab lähteülesande: milline peab e-pood välja nägema, milliseid funktsioone sisaldama, kuidas lahendada transport ja tasumisvõimalused jne.
E-poed jagunevad kaheks: lõppkliendile mõeldud ehk B2C-lahendused ja edasimüüjale mõeldud e-tellimiskeskused ehk B2B-lahendused.
Lõppkliendile loodava epoe puhul peab meeles pidama, et klienti tõmbavad kena kujundus, lihtsad ja üheselt mõistetavad funktsioonid, head tootepildid ning detailne info.
Samuti peavad selgelt olema leitavad teave teie kui kaupmehe kohta, ostutingimused, tagasisidevõimalus jne.
Kindlasti tuleb rõhku panna pildimaterjalile. See on e-poe puhul vaat et üks olulisemaid nüansse. Pilte võiks ideaalis toote kohta olla 2–5.
Kui pildid on kehva kvaliteediga, siis ei maksa neid üles panna. Pigem tasub lasta uued ja korralikud pildid teha või küsida neid tootjalt, kellelt on üldjuhul võimalik toodete materjale saada.
Disain peab olema maitsekas ja kena. Kindlasti ei ole mõtet teha kujundust kujunduse enda pärast. Viimane muudab kodulehe põhjendamatult kirjuks ja kasutajale häirivaks. Disain peab toetama kaubamärgi iseloomu ja informatsiooni selgust.
Toodete leidmine e-poes peab olema lihtne. Hakkama peab saama väikse klikkide arvuga. Ei ole mõtet teha suurel hulgal alagruppe, kus igas grupis on ainult mõni üksik toode.
Mõistlikum on koondada suur kogus tooteid ühte loogilisse gruppi. Kasutaja jaoks on mugavam ühe tootegrupi piires lehel liikuda.
Toodete nimetuste puhul tasub jälgida, et need oleksid tavakasutajale arusaadavad. Pole mõtet lisada spetsiifilisi koode jms, mis kliendile midagi ei ütle.
Mida detailsem on tooteinfo, seda parema mulje jätad. Kasutajas tekitab see tunde, et tead tootest rohkem kui konkurent.
Tooteinfo ja pildid on pahatihti probleem just väikeste ettevõtete puhul. Hankija käest saadakse küll algne info kas PDFi, Wordi faili, Exceli tabeli või muul kujul, kuid seejärel on see vaja tõlkida, e-poodi sisestada jne. Kõik siinkohal mainitu nõuab aega ja ressurssi.
B2B-lahendused ehk e-tellimiskeskused on mõeldud pigem keskmistele ja suurtele ettevõtetele, kellel on edasimüüjate võrgustik.
E-tellimiskeskuses kajastuvad kliendipõhised hinnakirjad, on võimalik luua projektipõhiseid ostukorve jne. Need on tihti liidestatud majandus- või laotarkvaraga, et muuta hindade, laoseisu ja tellimuste liikumine süsteemide vahel automaatseks. See hoiab kokku üsna palju ressurssi.
Mida saan teha ise, mida sisse osta ning milline on ligikaudne eelarve? Kindlasti tuleb läbi mõelda, kui palju aega on endal e-poega tegeleda ning mida on vaja sisse osta. See käib nii sisutekstide kirjutamise, tooteinfo sisestamise, pildimaterjali loomise kui ka muu seesuguse kohta.
Tavaliselt kaupmehed kardavad, et kindlasti on see kõik väga kallis. Kui parasjagu endal piisavalt aega ei ole, siis jäetakse mõte ootele. Mina ei soovita e-poe tegemist edasi lükata. Ega konkurent maga ja kasutajad liiguvad päevast päeva aina rohkem internetti.
Alustada võib lihtsa lahenduse ja väikse tootevalikuga ning seda aja jooksul suurendada.
E-pood on võimalik käima saada 0 euroga, näiteks kasutades mõnd e-poe renditeenust, mis kogu maailmas populaarsust kogub.
Renditeenuse korral maksab kaupmees väikeseid kuumakseid. Ühtlasi on kaupmehe kasutuses klienditugi, kust saab kiiresti vastused nii tarkvara kohta kui ka üldiste e-müüki puudutavate küsimuste korral.
Mis saab siis, kui e-pood valmis on? Kui olete alustav ettevõte ja soovite e-poega müüki suurendada, siis tuleb arvestada turunduskulutustega.
Online-turunduses on levinud Google AdWords, SEO võimalused, ribareklaamid ja mitme kanali üheaegne kasutamine.
Samuti võib panna oma tooted kohe üles erinevatesse müügi- ja turundusportaalidesse, nagu soov.ee, Amazon, eBay jne. See loob kaupmehele võimaluse müüa minimaalsete kuludega mitmes müügikanalis ning jõuda suure hulga potentsiaalsete klientideni.
Suurtel ettevõtetel võib olla eesmärk suunata senine eposti ja telefoni teel tehtavate tellimuste voog e-poodi.
Edasi võib mõelda näiteks online-klienditoe peale. Klienditugi on e-poes suure tähtsusega komponent. Kuna klient reaalselt müüjat ei näe, tekib tal tahes-tahtmata küsimus, kas kaupmees on ikka usaldusväärne?
Mida operatiivsemalt suudate kliendi küsimustele vastata, seda parema mulje endast jätate.
Harvad pole juhused, kus tänu klienditoe kiirele tegutsemisele otsustatakse kaup soetada just selle kaupmehe e-poest. Müüja peab enda jaoks selgeks tegema, kes ja kui kiiresti vastab ning kuidas toimub infovahetus.
Tänapäeval ootab klient vastust hiljemalt tunni-paari jooksul. Eriti hea, kui on võimalik kasutusele võtta mõni online-support-süsteem, mis töötab nagu MSN ning laseb kaupmehel vastata viivituseta.
Alustav ettevõte peab läbi mõtlema ka tellimuste täitmise protseduuri. Kes saab esmased teavitused uute tellimuste kohta? Kes vastutab nende õigeaegse täitmise eest? Kes tegeleb tagastustega? Kuidas saadetakse klientidele infot tellimuse staatuse kohta?
Autor: Kaarel Põldma

Seotud lood

Uudised
  • 27.05.13, 10:49
Edukas e-pood eeldab läbimõeldud lahendust
Veebikaubandus on tõusval teel, järjest rohkem inimesi poodleb veebis. Viimane aeg on oma ettevõttele ka veebipood püsti panna. Kust alustada?
Uudised
  • 29.05.13, 11:33
Eesti e-kaubandusel kasvavad käibed
Eesti veebipoodnikud on edukad nii Eestis kui välismaal - seda kinnitab Eesti e-kaubanduse Liidu poolt kahel viimasel aastal läbi viidud küsitlus e-kauplejate hulgas.
Uudised
  • 31.05.13, 10:00
E-pood nõuab pidevat panustamist
Suure ja pideva e-poe käibe kasvu oleme saavutatud järjepideva ning teadliku e-poe arendusse panustamisega. 2012. aastal kasvas e-poe käive lausa 70%.
  • ST
Sisuturundus
  • 22.11.24, 09:31
Jõulude eel Selveris: popimad jõulukingid ja -söögid sel aastal

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Kaubandus esilehele