Tööstusettevõte juhtide hinnangud ärikonjunktuurile viimase kuuga halvenesid ja kindlustunde indikaator on alla pikaajalise keskmise. Samas näeb tarbija oma pere ja riigi majandusolukorda lähiaasta jooksul paranemas.
Tööstusettevõtete kindlustunde indikaator (-1) on 6 punkti alla pikaajalist keskmist, selgub konkunktuuriinstituudi (EKI) oktoobrikuu uuringust.
EKI direktori Marje Josingu sõnul on kindlustunde langus tingitud mõnevõrra kasvanud ettevõtete hulgast, kes näevad ette toodangu mahu langust järgnevatel kuudel (saldo -4, septembris +9, ajalooline keskmine +16). "Selliseid ettevõtteid oli enam masinate ja seadmete, ehitusmaterjalide, metalltoodete ja keemiatoodete tootjate hulgas. Töötajate arv lähikuudel oluliselt ei muutu ja müügihinnad püsivad samal tasemel," selgitas ta.
Tarbijate kindlustunne on oktoobris parem kui eelmise aasta oktoobris ja parem ka pikaajalisest keskmisest (kindlustunde indikaator –5, pikaajaline keskmine –9). Josingu sõnul on suurenenud tarbijate osakaal, kes näevad nii oma pere kui riigi majandusolukorda lähema aasta jooksul mõnevõrra parenevat ja siin aitab kaasa kindlasti sissetulekute tõus, vähenenud töötus ja väiksem inflatsioon.
Kaubandusettevõtete ärikonjunktuur püsib rahuldav: nii hindas 75% ettevõtete juhtidest, 17% hinnangul oli olukord hea ja vaid 7% juhtidest kurtis halva ärikonjunktuuri üle. "Enam oli ärikonjunktuuri halvaks hinnanuid garderoobikaupluste hulgas, kus igal kolmandal kauplusel müük viimasel kolmel kuul vähenes," märkis Josing.
Tema sõnul on aasta lõpukuud kauplustele olnud alati hea müügiperiood ja ka nüüd näeb 39% ettevõtteid ette müügi suurenemist – erandiks on mööblit ja ehitusmaterjale müüvad kauplused, kus talvekuudel on nõudlus tagasihoidlikum.
Enam kui rahuldav ärikonjunktuur jääb kaubandusettevõtete juhtide hinnangul püsima ka lähemaks poolaastaks, lisas Josing.
Teenindusettevõtete kindlustunde indikaator on oktoobris +11 ja ärikonjunktuur on sarnane eelmise aasta oktoobriga. "Kindlustunne on hea kinnisvara ja IT-sektoris ning oluliselt parenenud transpordisektoris," kommenteeris Josing ja lisas, et äri on turismisektoris (hotellid, restoranid, turismiagentuurid, autorendifirmad) viimasel kuudel hästi läinud, kuid lähikuud toovad kaasa sesoonse nõudluse languse.
Ehitusettevõtete hinnang turukonjunktuurile on alates juulist kuust-kuusse halvenenud ja tellimuste portfell õhemaks jäänud. "Oktoobris on kindlustunde indikaator -14 , mis on 16 punkti halvem kui eelmise aasta oktoobris ja halvem pikaajalisest keskmisest (0). Siin on põhjuseks nii sesoonne langus kui avaliku sektori investeeringute vähenemine," rääkis Josing.
Seotud lood
Jaekaubanduses ei võistle omavahel ainult hinnad ja tooted – üha olulisemaks muutub võitlus kliendi tähelepanu eest. Ajal, mil ostjad otsivad ja eelistavad positiivseid elamusi pakkuvat ostukeskkonda, on digitaalsed lahendused kaupluste uueks standardiks. Küsimus pole enam selles, kas digitaliseerida, vaid kuidas teha seda nii, et investeering end võimalikult kiiresti ära tasuks.